Kolonihave anlæg - Hybrid vs Offgrid
|
22-08-2016, 09:09
(Denne besked var sidst ændret: 25-05-2017 af 06:33 chrellebo.)
Besked: #1
|
|||
|
|||
Kolonihave anlæg - Hybrid vs Offgrid
Hej
Jeg vil gerne have lidt input til etablering af Solcelle anlæg. Jeg har lige sat 2x 260w plader op stik syd i ca. 40 grader og vi har et forbrug på ca. 1300w om året i vores kolonihave, jeg tænker strømmen primært bliver brugt på vaskemaskine, vandvarmer, køleskab og ovn samt varmepumpe i yderperioder. Vi er normalt derude i weekender og nogler uger i sommerferien. Min overvejerlser går på om hvordan det skal sættes til: 1: offgrid anlæg med batteri til udvalgt gruppe i Eltavle (Tænker batteri´er på 400-500A) (Indkøb af offgrid converter samt batterier i stil med dette sæt) 2: Hybrid anlæg med batteri og tilsluntning af el som backup (indkøb af inverter samt batteri) Jeg har svært ved at genneskue opsætningen med batterier i hybrid miljø, da jeg synes batterierne er ret dyre i forhold til levetid, samt at det som jeg har forstået det, kun vil være en gruppe i min eltavle der vil får gavn af det det producede el. Jeg har overvejet at sætte flere paneler ophvis det giver mening at udvide produktionen i forhold til dimension af anlæg vs forbrug. Men også i forhold til belastning hvis eksempelvis ovn og vandpumpe kører samtidig. Input modtages MEGET gerne på forhånd tak vh Christian |
|||
24-05-2017, 20:14
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Kolonihave anlæg - Hybrid vs Inverter
Ingen der vil komme med noget input, er ikke kommet videre?
![]() |
|||
31-05-2017, 06:55
Besked: #3
|
|||
|
|||
RE: Kolonihave anlæg - Hybrid vs Offgrid
Behøver i strøm til køleskab om vinteren ?
Har i en alternativ varmekilde til varmepumpen ? Det kræver helt konkrete målte værdier for jeres forbrug at dimensioner et anlæg fornuftigt. Mange lukker jo sommerhuse/kolonihaver ned for vinteren så de ikke behøver holdes frostfrit. Hvis det er en mulighed for jer kunne jeg godt forestille mig at en off grid løsning kunne være rentabel når man medregner besparelsen på ikke at være tilsluttet elnettet. Ellers så tror jeg at i skal glemme batterier for nu og blot tilmelde jeg den gruppe hvor i ikke får en skid for overproduktion, men også slipper for adminstrativt bøvl. Det er billigt at etablere og hvis i så vasker når solen skinner (så tørrer tøjet også hurtigere) kan i bruge strømmen direkte. Jeg ville ikke investere mange penge i et hybrid anlæg nu da de politiske vinde skifter som solen skinner 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|