Udvide SMA Garantien
|
30-09-2016, 07:30
Besked: #1
|
|||
|
|||
Udvide SMA Garantien
Hej
Man siger jo at en Inverter holder de her 10 år cirka. (Vores ene holdt så kun 4 år ![]() Vi har 2 af disse SMA SB3000TL-21, som vist er meget almindelige ![]() Jeg har fundet dem idag til omkring 14.000. Det vil sige 28.000 kroner, for udskiftning, om forventligt 6-13 år. Vi kan så forlænge garantien til 20 år, for omkring 10000 for dem begge. Mit spørgsmål er så, nå man siger en inverter holder de her 10 år. Er der så nogen der ved om den udviddet garanti, fra SMA gå ind og dækker dem, ligesom de har gjort i mit tilfælde, hvor den kom og sagde "missing PE(jordforbindelse) connection" og så ikke lavede strøm, indtil den igen fandt sin PE forbindelsen igen. Eller om de vil dække sig ind under det er slid på inverteren ![]() /Kenneth Mvh Kenneth Dalbjerg http://www.kennethdalbjerg.nu |
|||
09-10-2016, 19:21
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Udvide SMA Garantien
Hej
Jeg sidder også for tiden og regner på, om jeg skal forlænge garantien hos SMA. Jeg købte i foråret 2012, så beslutningen skal snart tages. På tyske hjemmesider (fx mg solar shop) kan man finde en ny SB 3000-tl 21 til ca. 8.000 kr. frit leveret også til Danmark. Dette skal så sammenlignes med en garantiforlængelse til 10 år som koster ca. 1600 kr., 15 år ca. 3500 kr. eller 20 år ca. 5100 kr. Jeg har 2 invertere, og den første blev skiftet efter ca. 2 år, da den ene MPP-tracker stod af, så det er ikke urealistisk, at man vil få brug for forsikringen undervejs :-( Jeg hælder lidt til at tegne en forlængelse til 20 år - på den måde er jeg også sikret, at jeg kan få en ombytningsmodel, magen til den gamle - hvis jeg ændrer på konfigurationen risikerer jeg jo ellers også at ryge ud af nettoafregningsmetoden. Når jeg læser på SMAs hjemmeside, er udvidelsen en total udvidelse af fabriksgarantien, så hvis de har dækket din fejl, da den var 4 år gammel, burde de også dække fejlen under garantiforlængelsen. |
|||
09-10-2016, 19:52
Besked: #3
|
|||
|
|||
Jeg købte så i efteråret 2012.
Og min den ene har lige haft en jord fejl, og blev skiftet uden beregning. Lidt bøvl med at få den skiftet, men tro bare jeg skulle have taget direkte fat i SMA end gå igennem leverandør. Ikke at han ikke gjorde et godt stykke arbejde, men mere fordi han bare skrev det videre, som han fik fra SMA. Som var at fejlen var min installation og jordspyd og det var først da jeg ringede til dem og sagde jeg altså have to inverter, og en havde jordfejl og den anden ikke havde det. Og de gik til samme jord, en meter fra invertere, at de straks sendte en ny :-) Jeg tænker 15år. Hvis du kører din som virksomhedslukninger, kan beløbet jo trækkes fra. Er så lidt i tvivl om det kan afskrives straks, eller om det skal oven i afskrivning af installationen. Det er jo en forlængelse af installationen... Jeg har også forstået det sådan at det er en fuld forlængelse af garantien, men er mere i tvivl om hvordan de gå i stykker, altså om de bare ikke produsere så meget længere, ligesom solcellerne, eller om de gå i stykker med en fejl... Mvh Kenneth Dalbjerg http://www.kennethdalbjerg.nu |
|||
03-11-2016, 14:46
(Denne besked var sidst ændret: 03-11-2016 af 14:49 zyli.)
Besked: #4
|
|||
|
|||
Har også haft de overvejelser, købte i 2012. Har oplevet en ombytning som så skyldtes en fejl 40, men det at SMA sender en bytter, sender retur papir, og tilrette lægger det så det er nemt, virker tillids vækkende. I forbindelse med ombytningen, skulle jeg selv skifte min front over på den nye, og fik derfor lejlighed til et grundigt kig på indmaden. Alt er bygget op i moduler, og jeg er derfor blevet enig med mig selv, om at skulle uheld være ude, så tror jeg et modul kan være billigere end 10 års forlængelse, som var det der var aktuelt. Tiden vil vise hvad der havde været det rigtige
![]() Man skal jo også være sikker på at blive i sin bolig hvis man kaster penge efter garanti. Inverter: SMA 8000 TL-20 Paneler: 30 stk. ZNShine 255W All Black, 7,65 KwP Montering: Würth Zebra Premium All Black på sort ståltag Orientering: stik syd, 34 grader taghældning |
|||
04-11-2016, 14:37
Besked: #5
|
|||
|
|||
(03-11-2016 14:46)zyli Skrev: Man skal jo også være sikker på at blive i sin bolig hvis man kaster penge efter garanti. Ja, så sandt! 23 * 230 ZX6P, Kostal Pico 5.5 BavnagerSolar |
|||
05-11-2016, 11:43
Besked: #6
|
|||
|
|||
(04-11-2016 14:37)kurt2000 Skrev: Ja, så sandt! Ved nu ikke om jeg er enig? Selv om man skulle afhænde sit hus forventer man vel også at få noget for sit solcelleanlæg. Og en garanti overdrages vel med anlægget? Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp) Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190° Månedsproduktion Edelsvej ![]() |
|||
06-11-2016, 12:26
Besked: #7
|
|||
|
|||
Det viser sig at værdien af solcellerne er et rundt nul - på mange ejendomme til salg bliver solcellerne ikke engang nævnt af mægler. Så at tro garantien kan kaste noget af sig, meget tvivlsomt
Inverter: SMA 8000 TL-20 Paneler: 30 stk. ZNShine 255W All Black, 7,65 KwP Montering: Würth Zebra Premium All Black på sort ståltag Orientering: stik syd, 34 grader taghældning |
|||
06-11-2016, 13:45
Besked: #8
|
|||
|
|||
Ja det er pudsigt hvad nogle (sælgere/mæglere ?) mener er et aktiv for ejendommen.
Kan huske for nogle år siden da man rullede fiberbredbånd ud, var det en parameter men mente var af afgørende betydning for omsætteligheden af ejendommen. Men det ser man aldrig nævnt i en annonce mere. Sådan er det nok også med solcellerne. Nu er det ret almindelig, og folk tillægger det ikke den helt store værdi. Og et afslag på 50.000 (som vel er max. værdi på et 6kwp anlæg fra 2012) er vel meget normalt i en bolighandel. Jeg tænker også analogien til biler, her er det et must for mange købere at få så meget ekstraudstyr med når bilen skal købes som man har råd til, men når bilen skal sælges har det ingen betydning for værdiansættelsen hos forhandleren. Så kunne man ligesågodt have valgt en "standard" model. |
|||
06-11-2016, 18:44
(Denne besked var sidst ændret: 06-11-2016 af 18:45 majland.)
Besked: #9
|
|||
|
|||
(06-11-2016 12:26)zyli Skrev: Det viser sig at værdien af solcellerne er et rundt nul - på mange ejendomme til salg bliver solcellerne ikke engang nævnt af mægler. Så at tro garantien kan kaste noget af sig, meget tvivlsomt I forhold til prisen på en ejendom er det jo også "småpenge" på niveau med kvaliteten af køkken, varmeanlægget eller om der er en god garage og lign. Men er der mange sammenlignelige boliger til salg i et område tror jeg stadig at det har en værdi da pga den væsenligt lavere udgift til el. Dengang solcelle anlæggene blev købt kunne mange huse derimod opnå et væsenligt bedre energimærke - og det har stor værdi på ejendomsmarkedet. Det blev ændret i 2014 https://ing.dk/artikel/solcelleejere-bli...ing-172494 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|