Kreative forslag, omlægning af strøm, mv. vedr. den nye "ondt-i-røven-straf-afgift"
|
13-11-2016, 11:37
(Denne besked var sidst ændret: 13-11-2016 af 11:37 pshdo.)
Besked: #1
|
|||
|
|||
Kreative forslag, omlægning af strøm, mv. vedr. den nye "ondt-i-røven-straf-afgift"
Hej alle.
Vi er jo netop blevet pålagt en "ondt-i-røven-straf-afgift" på omkring30 øre pr. kw for den strøm vi selv producerer. Ingen af os er interesseret i at betale mere end nødvendigt, så nu skal vi til at være kreative, og derfor starter jeg denne tråd. Det morsomme er lidt at komfort nu er mindre smertefuldt for os, end det var før, for vi skal jo ikke betale for strøm vi selv når at bruge på samme fase, så aircon kan få mere gas om sommeren nu... (Det må man da også få ondt i røven over på et tidspunkt ?!?) NÅ MEN: Det drejer sig om at være kreative, vi skal have mindst muligt strøm ud på nettet nu! Jeg har derfor netop omlagt hele mit hus til, bortset fra vores komfur, kun at kører på L1 og L2, og altså lagt mit forbrug der hvor jeg også leverer min strøm. Jeg har to aircon i huset, så der er selvfølgelig en aircon er på hver inverter, mit varme vand er 2-faset, og nu også på L1 og L2, og alt andet, dvs. køleskab, og fryser, opvasker, internet, router, switche, tyverialarm, brandalarm, IHC, samt el i stikkontakter mv. er også fordelt på netop L1 og L2. Kun mit komfur er i 3-faset her i huset (og benyttes i øvrigt som oftest mest når der alligevel ikke længere er så meget strøm) Men jeg overvejer at teste hvor det meste strømforbrug ligger, og så også bytte rundt på faserne der, hvis der er grund til det. Sidst men ikke mindst, så overvejer jeg at lave en to trins opvarmning af varmt vand, så der KUN varmes til 65grader når der er sol, og ellers køres der kun vedligehold til 55 grader fra el-selskabet. Det er ret enkelt, bare at skubbe en Pt100 op i vandvarmeren og så styrer dens temp via en kontaktor. Jeg er elektriker, så de ting herover koster ikke ret meget, og jeg forventer bestemt at selv med en lille styring på vandvarmeren, uden lige at have regnet på det, at have tjent pengene hjem på max. 1-2 år... Har i andre gode forslag, så kom med dem, for vi skal kæmpe på alle områder, med alt det vi kan! PsHdO 2xSMA 3000TL21 (FW2.54) + 7905 Wp@Mitsubishi MLT255HC |
|||
14-11-2016, 15:20
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Kreative forslag, omlægning af strøm, mv. vedr. den nye "ondt-i-røven-straf-afgift"
Et forslag der kan flytte noget af dit forbrug til dagtimerne hvor du producerer, kan være at sætte et tænd/sluk-ur på din fryser, således at kompressoren ikke kører f.eks. fra 4 timer før solopgang til 1 time efter solopgang, derved flytter du ca. en femtedel af dit forbrug til frys til et tidspunkt hvor du producerer. Bemærk at en typisk husholdning bruger ca. 25% af deres elforbrug på frys/køl.
\ Michael 3,42kWp Sunclass SC-190-72M + SMA SB3000-TL20 Produktionsdata + forbrug for Lilleringvej 39, 8462 Harlev |
|||
14-11-2016, 19:29
Besked: #3
|
|||
|
|||
RE: Kreative forslag, omlægning af strøm, mv. vedr. den nye "ondt-i-røven-straf-afgift"
(14-11-2016 15:20)mihejsel Skrev: Bemærk at en typisk husholdning bruger ca. 25% af deres elforbrug på frys/køl. 25% ??? Det lyder forkert, men fair nok. Ideen er da meget god, uanset at jeg stiller mig lidt tvivlende omkring de 25%. Det kræver kun to ledige udgange på min IHC, så det er et nemt billigt "hack" :-) PsHdO 2xSMA 3000TL21 (FW2.54) + 7905 Wp@Mitsubishi MLT255HC |
|||
14-11-2016, 19:51
Besked: #4
|
|||
|
|||
(14-11-2016 19:29)pshdo Skrev: 25% ??? Kilde: http://vbn.aau.dk/files/14395291/SBi_2005-12.pdf se side 21 \ Michael 3,42kWp Sunclass SC-190-72M + SMA SB3000-TL20 Produktionsdata + forbrug for Lilleringvej 39, 8462 Harlev |
|||
15-11-2016, 17:09
(Denne besked var sidst ændret: 15-11-2016 af 17:15 Lars-Jacobsen.)
Besked: #5
|
|||
|
|||
Den er 11 snart 12 år gammel den SBI (og målingerne 17 år) men i mangel af bedre så kan man jo vælge at tro på tallene også passer på ens husholdning idag.
Med IHC og meget andet som f.eks. Smapee kan man jo beregne det noget bedre. |
|||
15-11-2016, 22:11
Besked: #6
|
|||
|
|||
(15-11-2016 17:09)Lars-Jacobsen Skrev: Den er 11 snart 12 år gammel den SBI (og målingerne 17 år) men i mangel af bedre så kan man jo vælge at tro på tallene også passer på ens husholdning idag. Indrømmet, datagrundlaget er gammelt, men grundigt og du kan sagtens finde udokumenterede tal på f.eks. Bolius' hjemmeside eller andre tal fra en undersøgelse som energistyrelsen refererer til i 2010, men jeg tror ikke nødvendigvis at disse tal er mere valide. Om det så er 15% eller 20%, var min pointe også bare at det var et forbrug du nemt kan flytte med en investering i et kontaktur til 10kr. uden nogen nævneværdig ulempe eller besvær. \ Michael 3,42kWp Sunclass SC-190-72M + SMA SB3000-TL20 Produktionsdata + forbrug for Lilleringvej 39, 8462 Harlev |
|||
16-11-2016, 16:45
Besked: #7
|
|||
|
|||
Det er rigtigt. Det kan sagtens lade sig gøre at flytte forbruget, men ofte så går noget af mening af fløjten. Alting har sin pris. Os med (jord)varmepumpe kunne også bare lade den køre hele dagen og lade op på beton gulvene og så "disable" den om aftenen/natten. Det vil virke, men komforten er ikke den samme. Jeg skal så tolerere større udsving i indetemperaturen. Og her hos mig har WAF mere at sige end økonomi og en sparet hundredlap, så det lille fif tør jeg ikke indlade mig på ;-)
|
|||
11-12-2016, 11:11
Besked: #8
|
|||
|
|||
opdatering af anlæg
Mit jule ønske 2016
Hvis det må koste noget er mit jule ønske et Fronius hybrid anlæg, som jeg har forstået kan køre parallel med tilskuds anlæg, eller Andrea energi former. Kan udvides efter behov vis der er mange penge i banken, eller pisse sur på alle deres afgifter m.m. installations Fronius http://www.Fronius.com/QR-link/4204260201EN MVH Henrik |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|