SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Danfoss TLX+ 6K + CLX home
06-12-2016, 10:23
Besked: #1
Harjo Offline

Danfoss TLX+ 6K + CLX home
Hej

Jeg er for nyligt købt et hus med et solcelle anlæg.
Jeg er forholdsvis grøn inden for denne verden, dog ikke teknisk grøn.

Jeg ønsker at kunne følge det data som man kan se ude på selve inverteren via en App eller web interface, men jeg kan forstå at det ikke er muligt med den TLX+ 6k jeg har med mindre man køber en boks som CLX Home som dog lader til at være udgået.

Er der andre alternativer til at løse denne opgave, jeg synes ikke rigtig jeg kan blive klog på det.

pft.
Find
Citér
06-12-2016, 12:28
Besked: #2
tagestavsdal Offline

RE: Danfoss TLX+ 6K + CLX home
(06-12-2016 10:23)Harjo Skrev:  Hej

Jeg er for nyligt købt et hus med et solcelle anlæg.
Jeg er forholdsvis grøn inden for denne verden, dog ikke teknisk grøn.

Jeg ønsker at kunne følge det data som man kan se ude på selve inverteren via en App eller web interface, men jeg kan forstå at det ikke er muligt med den TLX+ 6k jeg har med mindre man køber en boks som CLX Home som dog lader til at være udgået.

Er der andre alternativer til at løse denne opgave, jeg synes ikke rigtig jeg kan blive klog på det.

pft.

Hej
Jeg vil foreslå løsningen fra Smappee.com
jeg har benyttet løsningen i de sidste 2 år og er meget tilfreds.
Du sætter måleklemmer på de 3 faser hvor solcellerne går ind i din tavle, ligeledes sætter du måleklemmer på de 3 faser på forbrugsledningen til din husstand.

Smappee boksen sættes op til at kommunikere med dit trådløse netværk.

og via internettet computer eller app, kan du løbende følge din sol produktion og dit forbrug.
Du kan hente effekt tabeller ud med 5 minutters intervaller op til en måned tilbage, og du kan hente dags tal ud tilbage i en længere periode.

Smappee kan genkende karakteristika fra dine forbrugere, således at du kan se hvornår køleskab/kaffemaskine osv er i drift og du kan se apparaternes effekt og samlet energi forbrug.
Du får en helt unik mulighed for at se og forstå dit forbrug.

Smappee har også fået en tilføjelse, så du kan løbende kan se dit forbrug af vand og eller gas. (men inden du investerer i dette, så send dem et billede af dine målere og spørg om de kan aflæse din måler)

Rent teknisk så sidder mine solceller på stalden, der ligger lidt fra resten af bygningerne. og derfor deler solcellerne kabel frem til måleren, med det som er installeret i stalden, derfor ser jeg kun netto overskuddet af produktion, Men måske har du ikke det problem.

Rent teknisk måtte jeg etablere trådløst netværk i rummet med eltavlen, da mit net ellers ikke kunne nå så langt.
Det er let at etablere netværk gennem den almindelige el installation, der behøves ikke at trække ledninger.
Det hedder network via powerline.
en pluk i stikkontakt ved router og en pluk i stikkontakt hvor du vil have netværk, og så fungerer det.

Afsluttende kommentar:
Jeg er begrejsteret for de muligheder som Smappee giver mig, og jeg har INGEN relationer til firmaet og forhandlere udover at jeg købte mit produkt via nettet i Holland.

Men se selv på produktet,
Så vidt jeg husker er det vist også billigere end at købe en SLX home boks

Hvis du vil se på min smappee online, så send mig en pm med din mail adresse og jeg skal sende din logon muligheder.

Tage
Find
Citér
06-12-2016, 13:06
Besked: #3
Harjo Offline

Hej Tage

Tusind tak for at du tog dig tiden til at svare.

Det ser meget lovende ud, den kan alt det som jeg gerne ville kunne og sikkert mere til :-)

Jeg kan se at der er to versioner, en til solceller og en normal og at det er denne jeg skal have fat i: http://smarterlife.dk/produkter/smappee-...3e81a-8369
Find
Citér
06-12-2016, 13:16
Besked: #4
tagestavsdal Offline

(06-12-2016 13:06)Harjo Skrev:  Hej Tage

Tusind tak for at du tog dig tiden til at svare.

Det ser meget lovende ud, den kan alt det som jeg gerne ville kunne og sikkert mere til :-)

Jeg kan se at der er to versioner, en til solceller og en normal og at det er denne jeg skal have fat i: http://smarterlife.dk/produkter/smappee-...3e81a-8369

Hej
Jeg har ikke set detaljer på hvad de sælger nu, produkterne udvikles jo hele tiden.

Da jeg købte fik jeg en "styreboks", i denne var der 3 indgange til måleklemmerne der måler mit forbrug generelt, og 3 indgange til måleklemmerne der måler solproduktionen.

Den gang var købet med eller uden solceller, kun forskelligt i hvor mange strømmåle klemmer man modtog, det var vist samme "styreboks"

Men spørg dem/find en forhandler i din nærhed du eventuelt kan spørge, der er vist efterhånden etableret forhandlere flere stder i Danmark.

Tage
Find
Citér
06-12-2016, 22:38
Besked: #5
klr Offline

smappee er sikkert en udmærket løsning.

Men der er jo også andre der mere er dedikerede til solcelleanlæg. F.eks. den jeg bruger som er en Solarlog. http://www.solar-log.com/en/home.html

- du kan se grafer mv. via min signatur (jeg har også koblet en forbrugsmåler på, så jeg kan se hele forbruget, hvilket den normale måler jo ikke viser.

[Billede: sollinkdyn.gif]
Find
Citér
08-12-2016, 10:03 (Denne besked var sidst ændret: 08-12-2016 af 10:09 majland.)
Besked: #6
majland Offline

http://www.smappee.com/be_en/eshop/monit...r-eue.html

Det virker jo lidt åndsvagt at det skal være nødvendigt med current clamps på kablerne når man nu både har måler og inverter der har tallene....

Inverteren kan man hive det ud af på RS485 men det siger jo intet om ens forbrug

Og de fleste elselkabers målere er lukket land

Så Smappe er en praktisk løsning på problemet og måling med current clamps er nøjagtigt nok

MEN - jeg er ret nysgerrig efter at finde ud af hvordan de bestemmer om det er import/export af strøm. Målemetoden giver kun strømsstyrken og ikke strømretningen så de må lave nogle antagelser om at hvis strømmen i kablerne til inverteren er er tril strækkelig store må det der måles på måleren være eksport.

Synes ikke prisen er afskrækkende, men jeg har også udfordringen af at min inverter deler et kabel til en undertavle hvor bla mit stoker fyr kører på.....

Så jeg burde bare får mit eget samlet færdigt med overvågning af min elmåler...

Se mere på https://openenergymonitor.org/emon/ og mere præcist er det denne hardware jeg mangeler at få loddet sammen ,,,, https://openenergymonitor.org/emon/node/1170 og kombineret med RS485 udlæsning fra min inverter ....

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
08-12-2016, 10:33
Besked: #7
tagestavsdal Offline

(08-12-2016 10:03)majland Skrev:  http://www.smappee.com/be_en/eshop/monit...r-eue.html

Det virker jo lidt åndsvagt at det skal være nødvendigt med current clamps på kablerne når man nu både har måler og inverter der har tallene....

Inverteren kan man hive det ud af på RS485 men det siger jo intet om ens forbrug

Og de fleste elselkabers målere er lukket land

Så Smappe er en praktisk løsning på problemet og måling med current clamps er nøjagtigt nok

MEN - jeg er ret nysgerrig efter at finde ud af hvordan de bestemmer om det er import/export af strøm. Målemetoden giver kun strømsstyrken og ikke strømretningen så de må lave nogle antagelser om at hvis strømmen i kablerne til inverteren er er tril strækkelig store må det der måles på måleren være eksport.

Synes ikke prisen er afskrækkende, men jeg har også udfordringen af at min inverter deler et kabel til en undertavle hvor bla mit stoker fyr kører på.....

Så jeg burde bare får mit eget samlet færdigt med overvågning af min elmåler...

Se mere på https://openenergymonitor.org/emon/ og mere præcist er det denne hardware jeg mangeler at få loddet sammen ,,,, https://openenergymonitor.org/emon/node/1170 og kombineret med RS485 udlæsning fra min inverter ....

Det er rigtigt at tallene allerede findes, dels i måler og dels i inverter,
Men rigtig mange vil have meget svært ved at hente dem ud, gemme dem og lave fornuftige grafer.
Det er efter min mening mest for "nørder" for hvem det er en kreativ fornøjelse at løse problemer.
Jeg er selv en nørd og elsker at have styr på forbrug produktion osv.
Så min kommentar om nørder er IKKE negativ.

Smappee er en god og brugbar løsning, og i tilgift får du muligheden for at genkende forbrugerne individuelt, og det fungerer overraskende fint,
Sikkert på grund af, at når en forbruger tændes, så opstår et karakteristisk mønster i nogle milli sekunder på strøm og spænding.

De strømmålende klams måler strømstyrken i ledningen, men samtidig siger retningen af det inducerede magnetfelt i klamspolen noget om hvilken vej energien går, derfor kan klams skelne mellem forbrug og produktion.

Deres tillægs mulighed for med samme enhed også at kunne aflæse analoge gas/vandmålere er også anvendeligt, Jeg ser selv frem til at deres udstyr også kan aflæse min analoge måler med røde tal/roterende pile.

Jeg har en hestestald, nogle gange slår hestene en vandkop itu. og vandet fosser ud i mange timer indtil vi opdager det.
Her glæder jeg mig til at kunne indstille alarm i smappee ved unormalt forbrug.

Tage
Find
Citér
19-12-2016, 22:19
Besked: #8
Hoejbjerre Offline

Beklager har først set denne tråd nu. Jeg har selv en Danfoss TLX Pro+

De råd, du har fået er, lad os sige af den dårlige slags.....

Danfoss TLX Pro+ inverteren har indbygget sin egen FTP klient.

Den kan derfor fra scratch uploade dine data løbende til Danfoss egen web portal eller til fx. pv-log (en tysk portal, der opsamler data fra forskellige lande)

På Danfoss portalens hjemmeside, kan du self. kun sammenligne dit anlæg med andre anlæg med Danfoss invertere, mens du på pv-log kan sammenligne dine data med alle mulige andre anlæg.

Så det er altså helt gratis, da inverteren i sig selv understøtter den funktionalitet du ønsker. Klik evt. på PV-log ikonerne i min signatur. Jeg har logget mine data denne måde i omkring 4 år. Jeg uploader nye data ca. hver time.

Du kan også uploade dataene til din egen FTP server fx. og herfra sende dem videre til en portal, hvis du gerne vil sikre dig en backup af måledataene. Inverteren kan kunne gemme en vis portion data.

Derudover kan du også opsætte dit anlæg med en SMTP mail server og få dine produktionstal pr. mail plus evt. driftsalarmer.

Alternativt, kig lidt her http://www.solcelledebat.dk/showthread.php?tid=3706

For at få et indblik i FTP opsætningen.

Aalborg 180 grad syd, 25 grad hæld
28 stk 240w Bosch c-Si M60S
Danfoss TLX Pro+ 6.0 kW, v.4.02
[Billede: cc49b3b6xxs0.png]
[Billede: cc49b3b6xxs1.png]
Find
Citér
20-12-2016, 09:14
Besked: #9
majland Offline

(19-12-2016 22:19)Hoejbjerre Skrev:  Beklager har først set denne tråd nu. Jeg har selv en Danfoss TLX Pro+

De råd, du har fået er, lad os sige af den dårlige slags.....

Danfoss TLX Pro+ inverteren har indbygget sin egen FTP klient.

Og du har set at det er en TLX+ og ikke en TLX PRO+

Afair så er forskellen med PRO om der er et ethernet interface eller ej.

Men nu kom jeg helt i tvivl og kiggede i manualen:

DANFOSS-TLX6-TLX8-TLX10-TLX12.5-TLX15kW-manual-referencia-EN.pdf

• Communication interface:
- Standard RS-485
- Optional GSM modem
- Ethernet (TLX Pro and TLX Pro+)

Så jo der skal være en PRO for at have ethernet

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
21-12-2016, 10:56 (Denne besked var sidst ændret: 21-12-2016 af 10:59 Hoejbjerre.)
Besked: #10
Hoejbjerre Offline

Hej

Ja, du har ret, kan se det kun Pro modellerne, der har den funktionalitet.

Gad vide hvad prisforskellen har været mellen Pro og ikke Pro, kontra den merudgift det ekstra udstyr (CLX home eller andet) koster. Jeg ville umiddelbart have troet, alle undgik de små TLX modeller, når de har mulighed for at afskrive investeringen.

Fra Danfoss salgsmateriale
* ControlSmartTM
Integreret overvågning og
styringsmuligheder via masterinverter
og webserver giver
mulighed for: håndtering af op
til 100 invertere via en enkelt
inverter, indsamling af data fra
alle invertere samt overblik over
individuelle inverterparametre
fra en hvilken som helst
computer. Integreret logning
detaljerede af data i 34 dage
og 20 års akkumulerede data
reducerer behovet for yderligere
overvågningsudstyr.
* Kun TLX Pro-serien.

Men måske kan du finde en her
http://www.risskovteknik.dk/solcelleanlaeg-priser/

De skriver i hvert fald, de har enkelte på lager.

Medmindre du ikke vil satse på et udgået produkt.

Aalborg 180 grad syd, 25 grad hæld
28 stk 240w Bosch c-Si M60S
Danfoss TLX Pro+ 6.0 kW, v.4.02
[Billede: cc49b3b6xxs0.png]
[Billede: cc49b3b6xxs1.png]
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering