SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Danfoss TLX pro - genopsætning
18-12-2016, 09:44
Besked: #1
tagestavsdal Offline

Danfoss TLX pro - genopsætning
Hej
Hjælp søges til følgende:

Forhistorie:
Siden foråret 2013 har min TLX Pro kørt fint og sendt info til danfoss CLX protalen, og send mig en infomail hver aften om dagens produktion.
Det fungerede fint indtil 10.december, her stoppede inverter og gik i fejl melding.
Efter fysisk fgenstart (taget strømmen osv) så skulle jeg indtaste sprog og alt det andet, som om det var en helt ny opsætning.
Meget af de tidligere oplysninger var helt væk,
dvs IP adressen, tidligere produktion fordelt på dage uger måneder osv.
Totale produktion var dog intakt, men inverteropstart dato blev den 12.decbemr 2016
Inverteren har beholdt software version 4.10 og har beholdt mine gruppenavne for inverteren osv.

Mit problem er følgende,
hvordan kommer jeg ind på de overordnede niveauer for at indstille kommunikation til CLX og info meddelser,
Jeg synes at have prøvet at hvad jeg gjorde for flere år siden, men hukommelsen kan jo fejle, så hjælp ønskes

Er der nogle som har oplevet noget lignende med deres TLX pro?
Kan det være tegn på større problemer med inverter?
Jeg så i papirerne fra leveringen at jeg har 5år garanti på inverter

Lad mig gerne høre fra Jer

Hilsen Tage
Find
Citér
19-12-2016, 07:57
Besked: #2
MortenTorp Offline

RE: Danfoss TLX pro - genopsætning
Hej tage

Har du en fejl kode fra den?

Taber den indstillinger efter hver slukning?

Indstillig af kommunikation burde kunne gøres fra TLX'ens hjemmeside som du burde kunne tilgå efter at have indtastet IP adresse.

Jeg har sendt dig tlf i privat besked du er velkommen til at ringe

Mvh Morten

24 250W Topsola TSM 96-125
12 Øst, 12 Vest
Danfoss TLX pro+ 8kW
Find
Citér
19-12-2016, 08:41
Besked: #3
Hoejbjerre Offline

Måske kan du bruge noget af fra denne tråd

http://www.solcelledebat.dk/showthread.php?tid=3706

Aalborg 180 grad syd, 25 grad hæld
28 stk 240w Bosch c-Si M60S
Danfoss TLX Pro+ 6.0 kW, v.4.02
[Billede: cc49b3b6xxs0.png]
[Billede: cc49b3b6xxs1.png]
Find
Citér
14-01-2017, 11:58
Besked: #4
Calimero Offline

Jeg har vidst samme problem, det skete d. 16/12-16. Jeg kunne ikke forstå hvorfor jeg ikke kunne logge ind, den har nulstillet passwordet til standard. Efter jeg så fandt ud af det, mangler jeg helt menuen hvor jeg kan indstille upload af data og mailopsætning. Jeg fatter ikke hvad der er sket. Den beholdte også firmware 4.10. Jeg er i tvivl om der er gået noget galt her:?

Printkortets softwareversioner
Kommunikation Kontrol FSP Display
Softwareversion: 3.60(6) 1.49(1) 0.52 0.13

Bør man mon opdatere / geninstallere firmwaren, og jeg tror også jeg er nødt til at indstille land og net igen, der står tilpas under status...

Min log er så gemt, modsat din.
Find
Citér
14-01-2017, 12:41
Besked: #5
tagestavsdal Offline

(14-01-2017 11:58)Calimero Skrev:  Jeg har vidst samme problem, det skete d. 16/12-16. Jeg kunne ikke forstå hvorfor jeg ikke kunne logge ind, den har nulstillet passwordet til standard. Efter jeg så fandt ud af det, mangler jeg helt menuen hvor jeg kan indstille upload af data og mailopsætning. Jeg fatter ikke hvad der er sket. Den beholdte også firmware 4.10. Jeg er i tvivl om der er gået noget galt her:?

Printkortets softwareversioner
Kommunikation Kontrol FSP Display
Softwareversion: 3.60(6) 1.49(1) 0.52 0.13

Bør man mon opdatere / geninstallere firmwaren, og jeg tror også jeg er nødt til at indstille land og net igen, der står tilpas under status...

Min log er så gemt, modsat din.

Hej
min inverter kørte videre i en lille uge, så stoppede den igen,
Da var det meget svært at genopsætte den,
display på inverter reagerede meget langsomt, også web interface reagerede langsomt.
Så jeg opgav og kontaktede elektriker.
Inverter kunne producere normalt, jeg kunne bare ikke kommunikere ordentligt med den.

Hver gang inverteren har været sluttet i længere tid (½ - 1 time) så havde den glemt alt om opsætning,
man skulle starte forfra med sprog, konfigurere solpaneler osvosv.
Elektriker havde kontakt med danfoss/SMA og i løbet af kort tid var de enige om at det blev en ombytter på garantien.
Elektriker var her tirsdag formiddag og fredag havde de modtaget en ombytter, ganske hurtigt, når det skal helt til Bornholm!

Det tog omkring 1½ time at udskifte inverteren, så nu kører det igen.
Har fået genopsat mail meddelelser hver midnat og opload til CLX. det drillede nu lidt, nok fordi jeg ikke læste omhyggeligt nok på skærmen.
Et sted står teksten Inverter er MASTER - fint tænkte jeg, så er den master som jeg ønsker.
Jeg glemte dog at se at der var en lille firkantet boks der manglede en markering.

Mit forslag
Der er 5 års total garanti på Danfoss TLX, så hvis din inverter stadig er dækket af garantien, så tage fat i en elektriker.

Hvis din inverter er for gammel, så skriv lige igen. Jeg fik god hjælp via private beskeder inden jeg kontaktede elektriker, og vil sende dig samme sted hen, hvis det er relevant i din sag.
Men prøv med elektriker først, hvis din er under garantien.

Hilsen Tage
Find
Citér
15-01-2017, 15:10
Besked: #6
Calimero Offline

Den er ca 4,5 år gammel, så skal den brække ned, er det nu :-)

Ved du hvad der sket i firmwaren fra 4.10 til 4.13? Jeg kan ikke finde changelog nogen er steder...

Jeg vender tilbage hvis jeg får brug for specifik hjælp. Jeg har nu fundet SMTP opsætningen samt sat FTP overførsel op til PV log igen... Det er kun sket én gang, så jeg tror ikke den kan ombyttes på mine vidneudsagn, men jeg holder godt øje med den! Der var heller ingen fejlkode på den...

Mvh Anders
Find
Citér
15-01-2017, 16:54
Besked: #7
tagestavsdal Offline

(15-01-2017 15:10)Calimero Skrev:  Den er ca 4,5 år gammel, så skal den brække ned, er det nu :-)

Ved du hvad der sket i firmwaren fra 4.10 til 4.13? Jeg kan ikke finde changelog nogen er steder...

Jeg vender tilbage hvis jeg får brug for specifik hjælp. Jeg har nu fundet SMTP opsætningen samt sat FTP overførsel op til PV log igen... Det er kun sket én gang, så jeg tror ikke den kan ombyttes på mine vidneudsagn, men jeg holder godt øje med den! Der var heller ingen fejlkode på den...

Mvh Anders
Hej Anders

Ja det kan være svært at gennemskue, opsætningen af FTP og mailopsætning, så man får en produktions mail en gang i døgnet.
MAn skal lige huske at skelne mellem inverter, gruppe og anlægs niveau
Selv om det bare er en og samme inverter og ikke 10 der arbejder sammen med en overordnet anlægs inverter.

Hvis inverteren og produktionen er fornuftg, så har du ikke brug for opdatering, jeg tror at den største forskel på versionerne er i kommunikations delen og ikke i produktions delen.

Hvis du nu her i aften slukker HELT for inverter, og så efter nogle timer/ i morgen tænder igen, og hvis så inverteren har glemt alt og skal genopsættes, så er der noget galt med den.
Men der skal stå en elektriker, gerne dem som har sat den op??, ved siden af og konstatere det. Så troede Danfoss/SMA straks på problemet.

Min inverter var fra november 2012, altså på alder med din.
og hvis der er problemer, så er det jo bedst at de kommer inden inverter er 5 år gammel!

Min defekte inverter fungerede normalt og producerede energi, den var bare tung at kommunikere med, og den glemte opsætningen, ved strømnedbrud.

Måske kunne jeg have genopsat kommunikationen også den gang på gamle inverter, bare jeg havde været kvik nok.

Hvis der fortsat er problemer, så skriv bare.
Vi er her for at hjælpe hinanden ;-)

Tage
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering