Rengøring?
|
16-05-2012, 08:17
Besked: #1
|
|||
|
|||
Rengøring?
Daw
Jeg går som alle andre og overvejer solceller, men har dog foreløbig kun monteret dem på vores campingvogn, og er derefter blevet endnu mere tændt på ideen. Skal solcelleanlæg rengøres? Støv vaskes vel af i regnvejr, men kommer der alge- og anden begroning, som man ser på tagsten almindeligvis? Jeg får mit betontagstenstag sprøjtet over med algerens en gang om året. Vil solceller bryde sig om den behandling? mvh ktm Mvh Knud 24 stk solar Pro L3 Alu, ligger 30 grader syd/sydvest. 45 grader taghældning. Solar convert 6T dcs, 5.500 W, 3 electrically separated trackers, Phase-3-Technology. Igangsat 2/11 2012 |
|||
27-07-2012, 13:56
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Rengøring?
Hej Alle. Ja vi mangler nogle gode råd ang. rengøring af solceller, Mit anlæg er faldet 10 % i ydelse på 2 måneder pga div. belægning så som pollen, støv osv. Regnvejr gør det ikke alene.
|
|||
27-07-2012, 18:16
Besked: #3
|
|||
|
|||
Tror ikke der kommer alger, det er jo som regel et problem hvor der ikke er sol.
![]() Har haft mit solcelleanlæg i 3 uger nu, og de ser stadig rene ud. ![]() Jan Installeret effekt: 3.600 kWp Inverter: Fronius IG plus 35v Moduler:18 stk. zdny 200CB Ibrugtagning: 04-07-12 Hældning: 45 grader Syd |
|||
27-07-2012, 18:28
Besked: #4
|
|||
|
|||
Mon ikke faldet i ydeevne skyldes varmen?
Panelerne yder jo ikke optimalt når det er høj sol og 28 grader. Det bliver ihvertfald ikke alger du kommer til at slås med, i så fald har du købt al for billigt. Overfladen på kvalitets paneler er behandlet så de passer til vores klima. De fleste producenter skriver at ved hældning over 15 grader er panelerne selvrensende. Jeg vil dog sikker 2 gange om året give mine en tur med vand og børste, men det er bare fordi jeg er tosset :-) Jesper Anlæg: Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 37 stk 190w Canadian Solar mono paneler på 2 tagflader. (16 stk. Syd/Syd-Øst) (21 stk. Syd/Syd-Vest) Læs om anlæget her: http://www.brandbirk.dk Se produktion: http://www.pv-log.com/en/photovoltaicplant-lokesvej-3 |
|||
27-07-2012, 18:31
(Denne besked var sidst ændret: 27-07-2012 af 18:32 klr.)
Besked: #5
|
|||
|
|||
Jeg kan bekræfte, at alger ikke er noget problem.
Jeg har haft solceller i 9 år. Tog dem ned efter 5 år, da taget skulle renoveres. De var lidt snavsede på bagsiden (også lidt alger). Men ellers som nye. Der er vitterligt ikke meget vedligeholdelse. Mit tag har en hældning på ca. 45 grader og vender næsten stik syd. Sneen falder i øvrigt også ret hurtigt af...... |
|||
30-07-2012, 21:28
Besked: #6
|
|||
|
|||
Generelt er det sådan, at jo større hældning, jo hurtigere render skidtet selv af. Hælder taget 30 grader eller mere, vil der oftest aldrig være behov for rengøring, men det afhænger selvfølgelig også lidt af hvor udsatte solcellerne er for fugleklatter, pollen, støv, blade m.m.
Fugleklatter som får lov til at tørre ind i solen, kan godt tage tid at få regnet væk, så hvis man oplever fald i ydelsen, vil det altid være en god idé at inspicere for synligt snavs og rengøre efter behov, hvis man til hver en tid vil have maksimal ydelse. I praksis er behovet for rengøring som nævnt minimalt, hvis taget har tilstrækkelig hældning, men hvis dit tag kun hælder 15 grader og der ofte sidder mange duer deroppe, eller der vrimler med pollen, skal man nok påregne, at skrubben skal frem en gang i mellem. |
|||
30-09-2012, 21:27
Besked: #7
|
|||
|
|||
Hej alle i SolcelleDebat.
Jeg er vinduespudser med omvendt osmose anlæg, som er 100% rent vand, derved kan jeg vaske vinduer med børste uden at skulle skrabe/skvise og aftørrer bagefter. Jeg vasker med teleskopstænger og kan nå 15 meter op uden brug af stige, derfor kan jeg vaske svært tilgængelige- og ovenlysvinduer fra jorden. Til mit anlæg/teleskopstænger kan jeg købe speciel fremstillede børste til solceller (skulle være extra bløde/ridsefri), hvis nogen i nordjylland (omkring Aalborg) har interesse i en ordning vedr. vask, er jeg klar til at indkøbe udstyr til projektet. mvh. Francis PlusPuds |
|||
04-10-2012, 07:41
Besked: #8
|
|||
|
|||
Tak for input.
Det ser altså ikke ud til at være noget større problem med skidt og møg i normale tilfælde! ![]() Dem jeg har på min campingvogn, der totalt fladt ned, er selvfølgelig mere udsatte, men det kommer jeg nu nok over! Jeg får mit tag algebehandlet hvert år, men mon ikke det går an? Mvh Knud 24 stk solar Pro L3 Alu, ligger 30 grader syd/sydvest. 45 grader taghældning. Solar convert 6T dcs, 5.500 W, 3 electrically separated trackers, Phase-3-Technology. Igangsat 2/11 2012 |
|||
04-10-2012, 10:20
Besked: #9
|
|||
|
|||
Nogen der har et godt bud på et teleskopskaft/børste til rimelige penge?
|
|||
04-10-2012, 10:23
(Denne besked var sidst ændret: 04-10-2012 af 10:24 Kejser2001.)
Besked: #10
|
|||
|
|||
Det billigste du umiddelbart kan anskaffe dig er en Nilfisk Roof cleaner. Den koster omkring 500 kr. og kan nå 12 eller 15 meter mener jeg. Den fåes også med børste. problematikken ved selv at gøre det er at der helst skal anvendes blødt vand da kalk ellers sætter sig som aflejringer på panelerne.
|
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|