Husforsikring og solceller
|
16-05-2012, 20:42
Besked: #1
|
|||
|
|||
Husforsikring og solceller
Jeg har skrevet til mit forsikringsselskab (FDM Forsikring) og spurgt dem om min husforsikring dækker hvis jeg etablerer et solcelleanlæg.
Ja, det gør den, hvis jeg lever op til to ting, skriver de. For det første skal anlægget være monteret af en autoriseret elinstallatør. For det andet skal anlægget leve op til nettomålerordningen, som siger at anlægget max. må producere 6.000 kWh om året. Det første tager jeg som en naturlig ting at bruge en autoriseret elinstallatør, men jeg er ikke enig i deres udlægning af nettomålerordningen. Den siger jo at man max. må producere 6 kW(p) og ikke 6.000 kWh årligt. 10 kW solceller på taget og en inverter på 6 kW kan for mit vedkommende med to tagflader, hvor kun den ene vender mod syd, producere ca. 8.000 kWh. Jeg lever stadigvæk op til nettomålerordningen og kan producere den mængde el jeg ønsker. Vi bruger mere el end en almindelig husstand pga. jordvarme. Jeg har svaret dem og forklaret dem hvad jeg mener at nettomålerordningen siger. Har linket til Energinet.dk's udlægning, som siger det samme. Er spændt på hvad de svarer, men jeg er nødt til at have deres accept af anlæggets størrelse. Jeg vil ikke sætte et anlæg op, hvor forsikringen ikke dækker. Afventer svar fra selskabet. Er der andre som har oplevet at jeres forsikringsselskabet har en "anderledes" fortolkning af nettomålerordningen? Og har I fået selskabet overbevist? |
|||
16-05-2012, 20:46
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Husforsikring og solceller
Mit forsikringsselskab :
"Solcelleanlæg og tilbehør hertil, er dækket under dækningsskemaet (fra side 12) punkt 2 (Sædvanligt bygningstilbehør og faste installationer) Med venlig hilsen Alm. Brand forsikring" Back to the 80's http://www.bsam.dk Danfoss TLX PRO+6kW 24xZNShine ZX255 Mono Sort 6,12 kWp stik syd https://free.powerdoo.com/en-US/Freemium...ctID=24492 |
|||
16-05-2012, 21:30
Besked: #3
|
|||
|
|||
Ja, det er desværre en udbredt misforståelse at de max 6kW din inverter må lede ud på nettet (hvis du er på nettoordningen) er det samme tal som årsproduktionen i kWh.
Tilfældigvis producerer et "optimalt" placeret ca. 6kWp solcelleanlæg ca. 6000kWh om året i danmark - men det er to vidt forskellige ting (og enhedder for den sags skyld) ![]() Jeg er sikker på at FDM forsikring mener at alt er ok hvis dit anlæg lever op til kravet i nettoordningen på max 6kW lukket ud på nettet til hver en tid |
|||
24-05-2012, 11:59
Besked: #4
|
|||
|
|||
(16-05-2012 20:42)Abyssinier Skrev: Jeg har skrevet til mit forsikringsselskab (FDM Forsikring) og spurgt dem om min husforsikring dækker hvis jeg etablerer et solcelleanlæg. Jeg har lige snakket med mit forsikringsselskab RUNA som også er en del af Lærestandens Brandforsikring lige som FDM - og som har samme vilkår på tværs. De oplyste mig at solcelleanlæg under nettoordningen var fuldt dækket under "gruppe D, Bygningstilbehør" - og at det var hele anlæget inkl. inverter. Jeg har til min husforsikring vilkår nr. 41-5, og her står solcelleanlæg ikke nævnt under gruppe D. Men jeg er altså alligevel dækket, siger en guideline hun læste op af.... Det samme skal gælde for dig Mvh Steffen |
|||
24-05-2012, 13:37
Besked: #5
|
|||
|
|||
(24-05-2012 11:59)Lav Skrev: De oplyste mig at solcelleanlæg under nettoordningen var fuldt dækket under "gruppe D, Bygningstilbehør" - og at det var hele anlæget inkl. inverter. Jeg har til min husforsikring vilkår nr. 41-5, og her står solcelleanlæg ikke nævnt under gruppe D. Men jeg er altså alligevel dækket, siger en guideline hun læste op af.... Måske også interessant at grave i hvad en elskadedækning måske kan dække i forhold til et solcelleanlæg. Det dækker jo f.eks skader på fast installerede hårdehvidevarer og vandvarmere ved lynnedslag. Solcelleanlæg er ikke nævnt i vilkårene fra GF så den er som, udgangspunkt ikke dækket - men man kunne måske godt argumentere for at inverteren hørte med på lige fod med de andre tekniske installationer der er nævnt... Selve solcellerne på taget er undtaget med :"13.3.7 Skader på genstande, der udelukkende er bestemt til anvendelse uden for bygning." 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
24-05-2012, 15:41
Besked: #6
|
|||
|
|||
Har nu fået svar fra FDM Forsikring om at min fortolkning er korrekt og at et solcelleanlæg på max 6 kW er dækket af min husforsikring. :-)
Tror lige jeg skal høre mht. elskadeforsikring og inverter. |
|||
30-05-2012, 09:52
Besked: #7
|
|||
|
|||
(24-05-2012 13:37)majland Skrev: Solcelleanlæg er ikke nævnt i vilkårene fra GF så den er som, udgangspunkt ikke dækket - men man kunne måske godt argumentere for at inverteren hørte med på lige fod med de andre tekniske installationer der er nævnt... Jeg har forespurgt GF forsikring tilbage i januar, og her var svaret i en mail: Dit solcelleanlæg er dækket på din pol. jvf betingelserne punkt 2.3 "Anlæg til udnyttelse af vedvarende energikilder. Det er dog en forudsætning, at solvarmeanlæg og jordvarmeanlæg er systemgodkendt. For jordvarmeanlæg er det desuden en forudsætning, at ledningernes placering er nedfældet på tegninger." 36 x 190W Ulica paneler (6.840wp) 2 stk. SMA Sunny Boy 3300 med transformer Logning: S0 puls fra 2 bimålere til Arduino board til http://www.pvoutput.org Logning: Windows 7 pc med SMAspot http://pvoutput.org/list.jsp?userid=7205 |
|||
30-05-2012, 09:57
(Denne besked var sidst ændret: 30-05-2012 af 10:00 majland.)
Besked: #8
|
|||
|
|||
(30-05-2012 09:52)mureren Skrev: Jeg har forespurgt GF forsikring tilbage i januar, og her var svaret i en mail: Det jeg havde skrevet som du quotede en del af var om indboforsikringen og elskade dækning. Ikke husforsikringen. Men har du spurgt dem hvad "systemgodkendt" betyder ? 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
30-05-2012, 15:03
Besked: #9
|
|||
|
|||
(30-05-2012 09:57)majland Skrev: Det jeg havde skrevet som du quotede en del af var om indboforsikringen og elskade dækning. Ikke husforsikringen. Næ, for jeg har ikke solvarmeanlæg eller jordvarmeanlæg :-) 36 x 190W Ulica paneler (6.840wp) 2 stk. SMA Sunny Boy 3300 med transformer Logning: S0 puls fra 2 bimålere til Arduino board til http://www.pvoutput.org Logning: Windows 7 pc med SMAspot http://pvoutput.org/list.jsp?userid=7205 |
|||
07-08-2012, 15:51
Besked: #10
|
|||
|
|||
Snakkede i dag med "if" for at tilsikre at vores anlæg er indskrevet i forsikringen. Den flinke person i den anden ende sagde vi ikke behøvede at anmelde det, da det automatisk gik under husforsikringen. Så langt så godt.....
Heruder sagde han:" Husk dog, at vi kun dækker brand og tyveri på solanlægget" Jeg spurgte specifikt til elskade, men ingen dækning her! Så tror faktisk at "if" mistede en kunde i dag! Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp) Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190° Månedsproduktion Edelsvej ![]() |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|