Må DC input overskrides?
|
16-05-2012, 23:29
Besked: #1
|
|||
|
|||
Må DC input overskrides?
Må man gerne installere f.eks. 7000W solcellepaneler på 2 stk. SMA SB 3000TL-21, når denne inverter har et max. DC input på 3200 Watt, hvis volt og ampere er indenfor specifikationerne? Betyder det blot at udnyttelsesgraden er lavere end hvis der f.eks. sad 2 stk. SMA SB 4000TL-21, men at det teknisk godt kan lade sig gøre?
SMA Sunny Design programmet siger nemlig at denne konfiguration er godkendt, men den gør det kun på volt og ampere. Programmet nævner også at max. DC power divideret med peak power skal være indenfor det anbefalede interval på 80%-120%, hvad betyder det? 2 stk. Delta Solivia 3.0 G3 7kWp, Ulica Solar UL-250M-60 Solivia Gateway M1 G2 |
|||
21-05-2012, 12:19
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Må DC input overskrides?
Er der slet ikke nogen der har et svar på dette?
2 stk. Delta Solivia 3.0 G3 7kWp, Ulica Solar UL-250M-60 Solivia Gateway M1 G2 |
|||
21-05-2012, 13:58
Besked: #3
|
|||
|
|||
Når SMA skriver i deres datablad at max DC input er 3200Watt, hvorfor tror du så de gør det?
Der har været mindst en debat om det samme før, og jeg har ikke noget at tilføje, men jeg undrer mig over at du tror mere på nogle tilfældige mennesker i et danskt debatforum end på fabrikanten. |
|||
21-05-2012, 15:23
Besked: #4
|
|||
|
|||
(21-05-2012 13:58)ajacobs Skrev: Når SMA skriver i deres datablad at max DC input er 3200Watt, hvorfor tror du så de gør det? Det er ikke fordi jeg ikke tror på SMA, jeg er bare forvirret når deres Designer software ikke markerer det som et problem at jeg overskrider Wp. Deres Designer software viser kun hvis mon over- eller underdimensionerer på V og A. Er der andre som har monteret mere end 6.400Wp på 2 stk. SMA 3000TL-21 og fået at vide at det er ok? 2 stk. Delta Solivia 3.0 G3 7kWp, Ulica Solar UL-250M-60 Solivia Gateway M1 G2 |
|||
21-05-2012, 17:26
Besked: #5
|
|||
|
|||
Hej Jacob
Du skal overholde DC spændingen (Volt) den må ikke overskrides det er den spænding panelerne leverer under en maximal solpåvirkning - det kan du kun sikre dig ved at antallet af de paneler du har købt i en samlet streng ikke overskrider den maximale spænding som din vekselretter er opgivet til. Overskrides denne grænse er der rimelig stor sansynlighed for at din vekselretter bliver beskadiget. Strømmen (Amperetallet) er en anden sag det er at opfatte som en mulighed din vekselretter KAN hente hvis den vil. Effekten (Watt) fremkommer ved at gange spændingen med amperertallet og det vil altid varierer med solindfaldet. Hvis dine paneler kan leverer mere end vekselretteren kan/må leverer til nettet bliver dine paneler bare ikke udnyttet optimalt. Hvis du ligger flere paneler op end vekselretteren kan "tappe" for strøm får du bare dårlig valuta for din investering........ Aflæs din vekseltretteres maksimale spænding og vær HELT sikker på at dine paneler ikke giver en spænding der overstiger dette. |
|||
21-05-2012, 20:03
Besked: #6
|
|||
|
|||
(21-05-2012 17:26)KarstenMentz Skrev: Hej Jacob Hej Karsten Tak for dit indlæg. Jeg læser dit svar som, at det er ok at sætte flere Wp solcellepaneler op end inverterens max, hvis spænding (Volt) og strøm (Ampere) er overholdt. Det betyder blot at jeg ikke kan få mere end 6400Wp ud af mine 7000Wp solceller. F.eks. siger SMA design at jeg med 30 stk. 245Wp paneler (ialt 7350Wp), opnår max. 628 Volt og max, 7,8 Ampere for hver 15 paneler. Hver inverter håndterer max 3200Wp på DC siden, men 750 Volt og 15 Ampere. 2 stk. Delta Solivia 3.0 G3 7kWp, Ulica Solar UL-250M-60 Solivia Gateway M1 G2 |
|||
21-05-2012, 21:21
Besked: #7
|
|||
|
|||
Hej Jacob
Held og lykke hvis din ene inverter brænder af om 1-2 år, og du skal forklare SMA, at der var en på et danskt internet forum, der forklarede dig at man ikke skal tage specifikationerne alvorligt, når man dimensionerer solcelleanlæg. Hvis du er heldig får du den repareret, men det kan ligeså godt være at de afviser den. |
|||
21-05-2012, 21:50
Besked: #8
|
|||
|
|||
(21-05-2012 21:21)ajacobs Skrev: Hej Jacob Hej Jeg har 2 stk. SMA SB 3000 - TL21, hvortil jeg har tilsluttet 6.580 Watt, som ligger fladt på mit garagetag - dvs. i ca. 0 graders hældning. Jeg overvejer at udvide anlægget med 2000 watt på taget (østvendt 45 graders hældning). Sunny Designer siger, at den udlægning af paneler sammenholdt med de to stk. invertere er kompatibel. Jeg havde imidlertid også læst max.-grænsen på 3200 watt pr. inverter, og for en sikkerheds skyld spurgte jeg derfor SMA, om garantien ville gælde ved den foreslåede opsætning dvs. ialt 8.580 watt på 2 stk. SMA SB 3000 - TL21. Jeg fik følgende svar: "Vielen Dank für Ihr Interesse an unseren Produkten und Serviceleistungen. Technisch gesehen ist diese Auslegung möglich und die Garantie bleibt bestehen." På baggrund af denne tilbagemelding overvejer jeg fortsat at udvide mit anlæg til efteråret :-) psj |
|||
22-05-2012, 17:49
Besked: #9
|
|||
|
|||
(21-05-2012 21:21)ajacobs Skrev: Hej Jacob Hej Ajacobs Der er noget ved strøm og spænding du lige skal forstå for at du kan udtale dig som du gør. Effekt kommer af volt og amperer; volt * amperer = effekt. Volt er en størrelse som panelerne genererer når de belyses med energi, ampererne er noget de så KAN afleverer hvis de bliver belastet. Det vil altså sige at det man skal være MEGET opmærksom på er at ens vekselrettet (Inverter) ikke ødelægges ved at tilføre indgangen for stor spænding da det vil gøre varig skade på indgangen (MPP trackeren) Den samlede effekt man har på taget er ikke et problem bare den tilførte spænding ikke overstiger vekselretterens maximum. Vekselretteren vil til alle tider trække alt den strøm den kan ved den tilførte spænding indtil den når sin maximale produktion (max effekt). Hvis man installerer mere panel effekt end vekselretteren kan omsætte til nettet vil den overskydende energi blot blive til varme i panelerne - med faldende produktion til følge - men det er ikke skadeligt. Det der skal tænkes på når man dimentionerer ens anlæg med mere panel effekt end vekselretteren kan omsætte er økonomien der er nemlig ikke god økonomi i at have en overprduktion, men omvendt producerer man mere energi i de periode hvor panelerne ikke er oppe i fulde omdrejninger........ |
|||
22-05-2012, 18:03
(Denne besked var sidst ændret: 22-05-2012 af 18:04 KarstenMentz.)
Besked: #10
|
|||
|
|||
(21-05-2012 20:03)Jacob Skrev: Hej Karsten Hej jacob - et pænt stort anlæg må jeg sige. Jeg planlægger selv et på 30 paneler i poly og 2 inverterer. Dine tal herover viser jo tydeligt at dit anlæg ikke vil overskride din vekselretters begrænsninger. 628V hvor max for vekselretteren er 750 -> godkendt :-) Nu vil den vakse læser så spørge hvordan kan en vekselretter have 750V og 15 amperer, det giver jo meget mere end 3200W ? Det er fordi man kan have alle kombinationer af volt og amperer indtil multiplikationen af disse giver 3200W - et eksempel. et anlæg giver 628V som maximum (15 * 41,9V) når så anlægets vekselretter går igang vil den maximalt trække 5,09Amperer (3200 / 628) det fordi 628V * 5,09A = 3200W Alternative kunne der være færre paneler i serien for eksempel 10 stk: 10*41,9V = 419V her vil inverteren maximalt trække 7,63A (3200 / 419) som også er 3200W (sån cirka) :-) |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|