Offgrid tilslutning
|
13-05-2017, 11:26
Besked: #1
|
|||
|
|||
Offgrid tilslutning
Jeg er ved at bygge en kasse der håndterer ladning/lys til vores lejer på roskilde festival i år. Søger dog lige lidt råd fra nogle kompetente mennesker
![]() Setuppet består af 2stk 100w semi flexible solceller, 2 stk 180ah batterier, en 20a lade regulator samt en 300w inverter. Jeg byggede noget lignende sidste år, og der fungerede rigtig godt. I år nørder jeg dog med at gøre det hele mere elegant. Mit spørgsmål lyder som følgende: Hvis jeg har en kobling der ser således ud Batteri -> sikring -> fordeler blok -> forbrug Og jeg har Solceller -> laderegulator Kan jeg så smide laderegulatoren på fordelerblokken inden forbrug, eller vil det være bedre at køre den direkte ned på batterierne? (Batterierne er parallel koblet) (Kører med vilje forbruget uden om lade regulatoren, da den ikke kan klare helt så mange ampere som vi bruger) |
|||
31-05-2017, 07:11
(Denne besked var sidst ændret: 31-05-2017 af 07:14 majland.)
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Offgrid tilslutning
Jeg ville tilføje nogle sikringer i det setup :-)
Kig f.eks på sikringsholdere/fordelere beregnet til båd/bil/mc brug - f.eks fra Biltema Det er så dejligt med jævnstrøm at det bare løber den vej der er forbrug så du kan nemt samle ladegulator, batteri og forbrug parallelt på samleblokken. - Men med sikringer. Sikring på batteriet for at beskytte det mod kortslutning - svarende til den maks belastning batteriet kan klare. Måske 50-100A Sikring på laderegulatorens udgang Sikring på hver kreds af forbrug så en enkelt kortslutning (øl i en forstærker) ikke mørklægger lejren. 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|