SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Hus sælges - kan det betale sig at flytte anlægget med?
10-07-2017, 18:31
Besked: #1
FLE Offline

Hus sælges - kan det betale sig at flytte anlægget med?
Ja egentlig meget enkelt som overskriften siger.

Anlægget er fra 2011 og producerer i gennemsnit 5500 kWh om året og det plejer at gå lige op med det vi forbruger (har luft-luft varmepumpe og gas fyr).

Jeg er på den gamle ordning (ikke virksomhed) hvor jeg ikke betaler skat og afgifter af den el jeg "har overproduceret og som jeg køber tilbage når jeg skal bruge det".
Jeg har IKKE benyttet mig af eventuelle afskrivningsskattefordele.

Jeg er ikke så meget inde i det, så jeg beklager mine lægmands termer Smile

Som jeg kan forstå det så følger reglerne for den gamle ordning installationsadressen, så hvis jeg sætter anlægget op på det nye hus, så skal det registreres på ny ved de nuværende regler - er det korrekt opfattet ?

Da jeg som sagt har nydt godt af de gamle regler, har der ikke har været nogen grund til at sætte mig ind i regelændringerne der er kommet siden og udviklingen generelt.
Derfor: hvad består de nye regler af og hvordan udnyttes de bedst med vores el forbrug?
Noget andet man skal være opmærksom på i min situation?

Salget af anlægget sammen med salget af huset er irrelevant, da køber river huset ned.

Tak for jeres svar på forhånd Smile
Find
Citér
11-07-2017, 16:01
Besked: #2
Lars-Jacobsen Offline

RE: Hus sælges - kan det betale sig at flytte anlægget med?
En Google søgning giver bla. Disse 2 svar:
http://v.dk/wp-content/uploads/2017/06/0...-V.dk_.pdf
https://www.bolius.dk/kan-jeg-flytte-sol...hus-31547/
Hvor det fremgår at du godt kan/må flytte det, men du ikke kan bevare den gamle årsbaserede nettoordning.
Så når nu huset afligevel skal rives ned så kan man jo ligesågodt gøre det, eller sælge det brugt i DBA, eller her på sitet.
Find
Citér
12-07-2017, 09:14
Besked: #3
FLE Offline

Hej Lars

Tusind tak for dit svar.

Er der nogen der kan svare på mit spørgsmål omkring de nye regler?
Find
Citér
12-07-2017, 15:56
Besked: #4
Lars-Jacobsen Offline

Man kan altid montere og tilslutte et anlæg, og så efteranmelde det. Men hvis du bare skal have en lille smule for den energi du ikke bruger mens det produceres (ikke noget med at lagre og gemme det, heller ikke bare 1 time), ja så skal du ansøge og have tilladelse FØR anlæget påbegyndes anlagt eller monteres. Når tilladelsen så er i hus ja så kan man gå igang.
I dit tilfælde er der nok ikke så meget at betænke sig på. Igang med en ansøgning. Så må vi håbe der er en pulje/ordning du kan få del i. Der kan være op til 12 mdr. sagsbehandlingstid, før man får tilsagn, og kan begynde. Herefter skal man så igen ansøge om (forhøjet)tilskud i den pulje/ordning man nu fik tilsag efter. Hvilke der pt findes kan kan du læse om på Energinet.dk hjemmeside.
Find
Citér
13-07-2017, 12:33
Besked: #5
FLE Offline

Tak for svar.

Jeg går videre med det og undersøger Smile
Find
Citér
13-07-2017, 13:37 (Denne besked var sidst ændret: 13-07-2017 af 13:37 FLE.)
Besked: #6
FLE Offline

Nå jeg har talt med energinet og jeg må sige jeg er noget rystet over det svar jeg fik.

For at få lov til at etablere et anlæg så SKAL anlægget være nyindkøbt. Og dette gælder også selv om det kun skal benyttes til eget forbrug, og altså der ikke skal sælges noget til elnettet.

Så meget for grøn politik. Nu kommer jeg ikke til at producere grøn energi plus anlægget skal bortskaffes.

Så anlægget kan vel egenligt kun bruges til at blive solgt som reservedele nu.
Find
Citér
13-07-2017, 16:13
Besked: #7
Lars-Jacobsen Offline

Ja det kan godt være nogle rigide regler, men "Dan haben wir Andern metoden"....
For der står ingen steder at et anlæg skal være "fabriksnyt" og ikke må være "genbrug". Det er altså tilladt at pille et anlæg ned og sætte det (et) op igen. Det er så at betragte som "nyt" det nye sted. Men for at få forhøjet tilskud skal der være tale om en ny betinget købsaftale hvor handlen er betinget af at der kan opnås tilskud. Så her må du så bare pille anlæget ned, skrottet det og give det til din kone. Herefter laver du så en betinget købsaftale med hende om at købe anlæget til en krone, såfremt der kan opnåes tilskud efter reglerne. Der er ingen forskel på (jvf. loven/bekendtgørelsen) om du køber et anlæg til kr. 100.000 af en erhvervsdrivende/firma, eller om du køber det privat til kr. 1.
Får du mod forventning ikke tilsagn, er der intet forbudt i at handlen til 1 krone annulleres, og hun så istedet for giver dig anlæget. Herefter får du det tilsluttet, og tilmeldt (bare det følger stærkstrømsbekendtgærelsen og reglerne), men så sker der bare ingen afregning af din overskudsstrøm. En dårlig deal, men dog stadig tilladt.
Hvis der er en medarbejder hos Energinet der mener noget andet ville jeg (klage) forlange at få det på skrift - at man ikke må, og der skal være henvisning til hvor det står at man ikke må ifht. love/bekendtgørelse. Ikke bare et svar at "det må man ikke".
Find
Citér
14-07-2017, 13:44 (Denne besked var sidst ændret: 14-07-2017 af 13:45 FLE.)
Besked: #8
FLE Offline

Det er lidt sjovt du lige præcis skriver det du gør. For jeg har selv tænkt lige nøjagtig det samme, inklusiv at sælge anlægget og lave en betinget (tilbage-)købskontrakt på det. Og det samme med at få det på skrift fra energinet - da jeg har læst bekendtgørelsen og der står intet om det ikke skulle kunne lade sig gøre.

Det lød også på hende jeg talte med i første omgang hos energinet, at hun i hvert fald ikke var ekspert på området og var ret kort for hovedet, grænsende til at lyde fornærmet over mine spørgsmål.

Om jeg så kun får "øjebliks-produktion" (og altså ikke får noget som helt for overskudsproduktionen) ud af det, så er det jo bedre end ingenting. Anlægget er jo både betalt OG har tjent sig ind.

Jeg takker igen for dit svar Smile
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering