SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Hvad betyder de nye regler?
29-07-2017, 15:28
Besked: #1
Lincoln Offline

Hvad betyder de nye regler?
Er der nogen der kan forklare mig de nye regler, der er kommet som en tyv om natten?

Jeg er (var...) på den gamle ordning med årsafregning.

Jeg må indrømme at jeg blev noget chokeret, da jeg fik en regning fra Energi Fyn (som er min leverandør). Pludselig skal jeg til at betale for transport af den el, jeg faktisk forbruger. En ekstraudgift på ca. 3.000 kr. om året. Jeg har intet hørt fra Energi Fyn på forhånd eller fået nogen anden information om det.

Jeg bliver ikke klogere af at læse diverse artikler på nettet. De fleste artikler er låst og man skal betale for at få at vide hvad der sker. Det eneste jeg kan læse mig til er at Energinet vil tvangsflytte 85.000 solcelleejere over på nye afregningsregler, hvilket vil betyde en årlig merregning på 20-25 mio. for 82.000 af solcelleejerne. Men 25 mio. divideret med 82.000 giver ca. 300 kr., hvilket er ret langt fra de 3.000 kr. jeg står til at betale ekstra. Jeg går ud fra at det skyldes at jeg er på årsafregning, og ikke tidligere har betalt for transport? Eller hvad?

Skal jeg i øvrigt også forstå det sådan at jeg, 15 år før tid, er tvunget over på timebaseret/øjebliksbaseret afregning, og derfor også kan forvente en gedigen regning for diverse statslige afgifter? For så er mit og mange andres anlæg i praksis uden funktion og uden værdi.

Jeg bemærker i øvrigt at Energi Fyn tillader sig at opkræve betaling for transport af el fra d. 1. november 2016, selv om reglerne først er indført fra 1. januar 2017. Men når først gaveboden er åben, så holder de sig åbenbart ikke tilbage…

Jeg synes at idéen om at vi alle slukker vores solcelleanlæg samtidig en dag hvor solen brager ned fra en skyfri himmel lyder god. Hvis landets 85.000 solcelleanlæg er på gennemsnitlig 4 kW, og man slukker for samtlige anlæg, når solen står højest på himlen, så forsvinder der pludselig 340 mW. Jeg ved ikke om det ville være nok til at få elnettet til at bryde sammen, men jeg synes det ville være et forsøg værd med en omgang ”civil ulydighed”…
Find
Citér
29-07-2017, 22:11
Besked: #2
Lars-Jacobsen Offline

RE: Hvad betyder de nye regler?
Uden at kende dit forbrug eller have set din regning er det svært at udtale sig om den er rigtig eller forkert.
Hvis du er blevet opkrævet 3.000 er der nok tale om noget andet/mere end bare transport tarif.
Der har været flere tråde her i forummet om de ændringer der er blevet lavet og de der overvejes at blive indført, inkl. links til artikler, lovforslag mv. Men korrekt mange artikler hos de store aviser kræver abonement.
Find
Citér
30-07-2017, 07:14
Besked: #3
woebbe Offline
RS
Jeg mener at erindre, at dit en selskab SKAL varsle ændringer minimum 3 mdr før de træder i kraft, du kunne jo bede elselskabet om at de dokumentere at de har varslet dig rettidigt.
Mit elselvskab varslede mig ca 4 mdr før transportafgiftens ikrafttræden.
Iøvrigt mener jeg at det er ulovligt at vi på den gl. Ordning bliver opkrævet transportafgift m.m. Da det jo er en ændring af den 20 års aftale der i din tid blev lavet.

*Jeg vil opfordre dig og alle andre til straks at melde jer ind i foreningen :danske *solcelle ejere. Formanden Michael witfeldt gør et kæmpe arbejde for at sikre alle *danske solcelleejere mod negative ændringer i de aftaler der ligger for vores *solcelleanlæg.
*Kun ved at stå sammen er vi stærke nok til at sikre at politikerne og *elselskaberneikke tager en vis legemsdel på os...........

Prøv at gå ind på danske solcelleejere og klik på nyheder, der står der rigtig meget som man kan blive klogere af.

48 stk 250 watt solceller monteret på syd,øst og vestvendte tagflader. inverter : danfoss TLX+ 12,5 begrænset til 6kwh.
250 m2 bolig opvarmet med jordvarmeanlæg.
Find
Citér
30-07-2017, 12:10 (Denne besked var sidst ændret: 30-07-2017 af 12:14 Lars-Jacobsen.)
Besked: #4
Lars-Jacobsen Offline

Jeg ved godt jeg gnider lidt salt i såret, men hvor er den aftale der står at der INTET skulle eller kunne røres ved betingelserne i 20 år, eller loven laves om efterfølgende ?
Det er selvfølgelig ærgeligt og irriterende at politikerne ændre grundlaget, men at det ikke kunne risikere at ske mener jeg ikke at have set nogen steder. Der er mange der har udtalt sig om "de 20 år" og pressen referere ofte til samme.
Hvis man skal være helt fair imod de beregninger mange fik lavet i sin tid er det jo interesant at man godt kunne finde ud af at indkorporeret en stigning i selve elprisen på op imod 5% om året (som er positiv for tilbagebetalingstiden), men en mulig stigning i transportafgift, og lign. nye tariffer og gebyrer (som er negativ for tilbagebetalingstiden) ja dem ser man helt bort fra. Det er nok lige lidt for optimistisk.
At man laver regler og betingelser om er vel egentlig OK når bare de varsles, og man har mulighed for at komme ud af aftalen - fremover. Sådan er det med mange andre aftaler. Det er så ærgeligt at man ikke kommer til at tjene det man så forventede.
Det er lidt det samme med pension. I alle beregningerne de præsenter er der en beregnet afkast på x %, men hvad det ender med at blive i virkeligheden, når jeg engang får lov at gå på pension ved jeg ikke. Da jeg startede på aftalen var det det i øvrigt ved 62 år, nu er det 65 år, men inden jeg får lov er den 68 år. Og så har vi slet ikke nævnt efterlønnen. Er det også en ændring der er lavet med "tilbagevirkende" kraft for sådan var det jo ikke i tidernes morgen da jeg indgik aftalen ? Nej ikke i mine øjne. Men det er også skide ærgeligt, ligesom forringelserne i den gamle nettoordning.
I øvrigt nærmer vi os vel også snart break even punktet for mange af gamle anlæg fra 2012, og så kan man jo i princippet trække sig ud uden økonomisk tab. Om man så skulle have "spillet" på aktier i stedet for den radikale energiminister (og hvilke) kunne så være ligeså interesant at få belyst.
EDIT: Aktierne er så steget 100% fra kurs 500 til 1.000

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

Find
Citér
30-07-2017, 16:30
Besked: #5
Lincoln Offline

Jeg har nu nærlæst regningen. Det ser ud til at de – uvist af hvilken årsag – ikke har opkrævet abonnement gennem længere tid, hvorfor der også er en manko på det punkt.

Mht. betaling for transport af el, så skriver de følgende:
Transportbetaling, dit lokale netselskab - 01.11.2016 - 30.09.2017 3.113 kWh a 0,2843 kr. 885,01 kr.
Transportbetaling, dit lokale netselskab - 01.11.2016 - 30.09.2017 3.113 kWh a 0,3025 kr. 941,62 kr.
Hertil tillægges moms, så beløbet samlet set bliver 2.283 kr.

De skriver at de baserer de 3.113 kWh på sidste års forbrug – jeg kan dog ikke afstemme det med mit forbrug. Men måske er det det forbrug, jeg har haft, hvor solcellerne ikke har kunnet dækket forbruget (om vinteren og om natten).

Ved I om det også kommer til at omfatte afgifterne, således at jeg også kan forvente en acontoopkrævning af afgifter af 3.113 kWh!?

Efter min mening er der ikke en gang tale om lovgivning med tilbagevirkende kraft – der er tale om ændring af reglerne uden at det er vedtaget ved lov. At de kalder det en teknisk ændring foretaget af Energinet.dk gør ikke sagen bedre. Det ville svare til at man lod SKAT hæve skattesatserne, og blot kaldte det en teknisk ændring.

Det bliver nok ikke den sidste svinestreg vi kan forvente os af staten. Så længe det kan betale sig at have solcellerne vil jeg selvfølgelig beholde dem, men man kan nok godt risikere at ordningen på et tidspunkt bliver udhulet i en sådan grad, at det over hele anlæggets levetid ender med at blive en dårlig forretning.

Fremover vil jeg hellere købe ”guld” af en sigøjner på motorvejen end sætte penge i noget, som staten ”står inde for”.
Find
Citér
31-07-2017, 10:08
Besked: #6
Lars-Jacobsen Offline

Ja transport betalingen er for al den strøm der leveres til dig fra nettet, uanset om det er "din egen" som du har produceret og gemt om sommeren.
Det er "kun" tarifferne der nu opkræves (og moms heraf), det er ikke selve statsafgifterne (og moms heraf). Afgiften sparer du stadig.
Men som du selv har opdaget så dækker regningen en længere periode og derfor bliver beløbet større end "normalt". Næste år er den den del nok ikke mere end et par hundrede eller fem. Der kommer selvfølgelig abonement oveni, samt køb af strøm (til fuld pris med afgift), hvis dit samlede forbrug overstiger det som anlæget kan producere. I øvrigt må du have skrevet forkert da du angiver samme periode og samme beskrivelse/tarif (der er nok være 2 forskellige tariffer)
Men ja garanti fra politikere (og staten) er ikke meget værd. De tænker sjældent længere end til næste valg. Eller hvis der "mangler" penge/afgifter i kassen.
Men glæd dig trods alt over den tid der er gået godt, at den kommende bliver knap så god er der nok ikke meget at gøre ved, det er fortsat en god forretning, bare ikke ligesågod som oprindelig.
Find
Citér
31-07-2017, 11:27
Besked: #7
Lincoln Offline

Ok, det var da altid noget at det ikke også er afgifterne, man skal betale. Men nu har ministeren jo én gang vasket hænder, og overladt lovgivningen til Energinet.dk, så hvem ved om de pludselig pålægger afgifter, og kalder det en ”teknisk ændring”.

Regningen dækker en periode på 11 mdr., hvoraf de to første måneder slet ikke er omfattet af ændringen. Det har elselskabet tilsyneladende set stort på, og jeg har bedt dem forklare dette.

Jeg forstår ikke hvorfor regningen skulle blive mindre til næste år? Mængden af strøm, jeg trækker ned på tidspunkter/årstider, hvor solcellerne ikke kan følge med, vil jo være nogenlunde det samme? Og her mener elselskabet så at der er tale om 3.113 kWh på 11 mdr.

Jeg er med på at jeg skal betale abonnement – det har jeg gjort hele tiden.

Kort om mit anlæg og mit forbrug:
Det er et 6 kWh anlæg, som producerer ca. 5.500 kWh årligt. Mit forbrug ligger på ca. 4.000 kWh årligt. Jeg har således hele tiden været ”selvforsynende”, og ikke købt strøm. Anlægget blev opsat i oktober 2012, og er derfor med på de ”gamle regler” med årsafregning/nettomålerordning.. Men jeg kan forstå at de nye regler gælder, uanset om det er tale om ”nye” eller ”gamle” anlæg.

”I øvrigt må du have skrevet forkert da du angiver samme periode og samme beskrivelse/tarif (der er nok være 2 forskellige tariffer)”
Nej, jeg har ikke skrevet forkert – jeg har copy-pasted teksten fra opkrævningen. Men jeg undrer mig også over at der står transport af el to gange for samme periode. Jeg kan ikke komme i tanke om andet end at elselskabet har været opfindsomme og opkræver mig for transport af el, både når jeg sender strømmen ud i elnettet og når jeg henter den tilbage igen! Der må være nogle andre, som har fået en lignende opkrævning, herunder dobbelt opkrævning af transport??
Find
Citér
05-10-2018, 15:18
Besked: #8
Lincoln Offline

Jeg genopliver lige denne tråd…

Er der noget jeg er gået glip af?

Jeg blev i dag opsøgt af en kollega, som også har solceller. Han sagde at både han og anden kollega netop havde fået besked om at de nu blev smidt på timeafregning, selv om de begge er årsafregnende. Kollegaen fablede om et eller andet sagsanlæg, de ville tilslutte sig. Men jeg fik ikke rigtig nogen detaljer om, hvilken besked de har fået. Men det lød på kollegaen som om tæppet blev trukket helt væk under os.

Jeg er jo allerede på den her ordning, hvor jeg nu skal betale for transport af el for den del, der er ”ude og vende” på elnettet, og kun den el, jeg bruger, mens den bliver produceret, er fritaget for transport. Som Lars-Jacobsen skrev for godt et år siden, så slap jeg stadig for afgifterne.

Men er det dét, der nu er ved at blive lavet om?? Således at det kun er den strøm, man forbruger samtidig med at den produceres, der er fritaget for afgifter (og transport)??

For mit vedkommende, så producerer mit anlæg ca. 5.500 kWh årligt. Jeg bruger ca. 4.500 kWh. Af disse 4.500 kWh, er det kun ca. 1/4 = 1.100 kWh , der forbruges på produktionstidspunktet. Hvis jeg nu skal betale fuld pris for den strøm, der har været ude og vende, så sparer jeg kun:

Transport og afgifter af: 1.100 kWh x 1,90 kr. = 2.090 kr.
+ Betaling for overskudsproduktion: -1.000 kWh x 0,60 kr. = 600 kr.
- Beskatning af produktion: 5.500 kWh x 0,60 kr. x 57% = 1.881 kr.
= 809 kr. i forhold til en husstand uden solceller (der ikke har brugt +100.000 kr. på at købe anlægget)!

Hvis det er sådanne tilstande, jeg har i vente, så vil jeg foretrække at skrotte anlægget til fordel for at have en tagflade uden beskæmmende solceller, der hver dag vil minde mig om politikernes svinestreger og løftebrud...
Find
Citér
06-10-2018, 12:15
Besked: #9
Lars-Jacobsen Offline

se evt. denne tråd:
http://www.solcelledebat.dk/showthread.php?tid=4300
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering