SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 

Stjerner:
  • 0 stemmer - 0 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Threaded Mode | Linear Mode
Off grid – et reelt alternativ?
31-07-2017, 14:56
Besked: #1
Lincoln Offline

Off grid – et reelt alternativ?
I takt med at statens og dens håndlangere stadigt oftere forringer fordelene ved at have et traditionelt solcelleanlæg, så rykker tanken om at få sig et off grid anlæg nærmere.

Som jeg forstår det, så må et off grid anlæg (solceller med tilknyttede batterier) ikke tilsluttes elnettet, med mindre der er tale om et hybridanlæg?

Men er det – med økonomien in mente – et reelt alternativ, som teknologien ser ud pt.? På dag-til-dag basis kan man jo godt klare sig med den strøm, der bliver produceret og lagret på et batteri på en solrig sommerdag, men den danske sommer er jo ret lunefuld, og man kan vel næppe gemme så meget strøm på batterier at man kan klare sig gennem en vinter, helt uden brug af elnettet!?

Hvis man har et almindeligt parcelhus, og man bruger 4-5.000 kWh om året, så er det måske ikke et økonomisk forsvarligt alternativ?

Belært af hvordan staten gebærder sig, når nogen har fået en god idé, der gør at staten mister for mange indtægter, så kunne man måske også forestille sig at der på et tidspunkt vil blive grebet ind over for off grid anlæg. For vi kan jo ikke have at en husejer henter gratis energi ned fra himlen, når naboen ikke kan gøre det samme (at naboen heller ikke har investeret 100-200.000 taler vi ikke om)…
Find
Citér
01-08-2017, 11:39
Besked: #2
Lars-Jacobsen Offline

RE: Off grid – et reelt alternativ?
Supleret med en lille vindmølle og en generator kan det nok lade sig gøre.
Om det i nået lange løb er økonomisk fordelagtig ved jeg ikke. "Komfort" har jo en pris, og det er dejlig nemt at overlade problemerne med leveringssikkerhden til elforsyningsselskabet.
Find
Citér
01-08-2017, 11:57
Besked: #3
Lincoln Offline

RE: Off grid – et reelt alternativ?
Jeg har regnet lidt på, hvor meget jeg ville kunne få ud af et off grid anlæg hhv. hvor meget jeg ville være nødt til at trække på elnettet. Men selv om det er mere fleksibelt end almindelige solceller, så vil tilbagebetalingstiden blive alt for lang, også set i forhold til hvor ofte de politiske vinde skifter.

Mit nuværende solcelleanlæg fra 2012 når ikke at tjene sig selv hjem med de horrible ændringer, der er lagt op til fra 2018, og så er det næppe nogen god idé at begå samme fejl igen.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering