SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Beregningsprogram til solcelle opbygning
23-05-2012, 12:10
Besked: #1
mortenimer Offline

Beregningsprogram til solcelle opbygning
Hej Solcelledebat.

Findes der programmer som menig mand kan bruge til at beregne et solcelle anlæg ud fra. Leverandørene har jo alle sammen et program som kan beregne forventet ydelse på et givent solcelleanlæg. Kan man selv få fingre i sådan et program?

Mvh.

- Morten
Find
Citér
23-05-2012, 12:33
Besked: #2
Lars-Jacobsen Offline

RE: Beregningsprogram til solcelle opbygning
Tja hvis du læser lidt i div indlæg her i fora' vil du se flere henvisninger til div programmer, bla fra inverterproducenter som sma, kostal, danfoss, og fra montage firmaer som wurth som kan downloades gratis. Google er din ven.

Det kommer helt an på hvad der skal beregnes, hvilket der kan løse dit behov, for der findes selvfølgelig også store prof. Programmer der kan lave 3D tegninger med skyggevirkninger mm.
Find
Citér
23-05-2012, 12:39
Besked: #3
mortenimer Offline

(23-05-2012 12:33)Lars-Jacobsen Skrev:  Tja hvis du læser lidt i div indlæg her i fora' vil du se flere henvisninger til div programmer, bla fra inverterproducenter som sma, kostal, danfoss, og fra montage firmaer som wurth som kan downloades gratis. Google er din ven.

Det kommer helt an på hvad der skal beregnes, hvilket der kan løse dit behov, for der findes selvfølgelig også store prof. Programmer der kan lave 3D tegninger med skyggevirkninger mm.

Det jeg gerne vil, er at kunne fortælle programmet at mit hus har 25 graders taghældning, tagfladen står i syd, men er drejet 15 grader mod vest - derefter at kunne indsætte forskellige paneler og invertere, og se hvilken ydelse jeg får ud.

Kan programmerne fra inverterproducenterne det?
Find
Citér
23-05-2012, 13:22
Besked: #4
miro Offline

http://www.danfoss.com/BusinessAreas/Sol...lanner.htm
(23-05-2012 12:39)mortenimer Skrev:  Det jeg gerne vil, er at kunne fortælle programmet at mit hus har 25 graders taghældning, tagfladen står i syd, men er drejet 15 grader mod vest - derefter at kunne indsætte forskellige paneler og invertere, og se hvilken ydelse jeg får ud.

Kan programmerne fra inverterproducenterne det?

Danfoss TLX PRO+6kW 24xZNShine ZX255 Mono Sort 6,12 kWp stik syd
https://free.powerdoo.com/en-US/Freemium...ctID=24492
WWW Find
Citér
23-05-2012, 18:47
Besked: #5
mortenimer Offline

Nu har jeg hentet SMA beregningsprogram og Danfoss, så må vi se hvad de kan de to. Tak for hjælpen.
Find
Citér
23-05-2012, 19:19
Besked: #6
mortenimer Offline

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål,

Jeg har tastet nedenstående ind i programmet - jeg undrer mig over Max DC Power. Er det hvor meget inverteren maks kan trække ud af anlægget?

Det er vel ikke helt smart at have 3.57 kWp på taget, hvis inveren kun kan håndtere 3.2 kW?

http://www.myupload.dk/handleupload/b3c92fVAG5FQy

Mvh.
Find
Citér
23-05-2012, 21:33
Besked: #7
Lars-Jacobsen Offline

Ja Max DC power er det solcellerne max kommer til at levere ind i inverteren og den er 3,2 kw. Med din konfiguration er du pt. På 3,57 kw. Det gør ikke så meget så længe max. DC volt ikke overskrides. (se anden tråd i forummet)
Max AC power er det der max kan komme ud af inverteren (til nettet) og den er 3,0 kw.
Om det er en god ide og fornuftuigt at have mere end 3kw celler på taget med en 3kw inverter? Ja. Se f.eks

http://www.jysksolenergi.dk/Beregn_selv_...laeg_.html

Specielt

http://www.jysksolenergi.dk/Effekt_begraensning.html

Ps har intet med firmaet at gøre, men syntes de har nogle meget gode beskrivelser.
Find
Citér
24-05-2012, 06:42
Besked: #8
mortenimer Offline

Det er god læsning, jeg fattede ikke specielt meget af det i går aftes, men i dag når jeg kommet hjem skal den have en dybere gennemlæsning, så jeg forstår fidusen i det. Men det lyder jo som om at forhandlerne typisk vil sætte en meget større inverter på en godt er?

Jeg vender nok tilbage med spørgsmål i vildskab når jeg har fået nærstuderet det lidt mere.
Find
Citér
24-05-2012, 08:18
Besked: #9
Lars-Jacobsen Offline

Ja man skulle næsten tro flere forhandlere er ligeså uvidene som Skat.
Fordi man har 6kwp solceller, skal man have en 6kw inverter og producere derfor 6.000kwh årligt.
Sådan foholder det sig ikke, men mange forveksler det da sol og panel indstrålings effekten måles i w/m2.
Målt vandret er der ca. 900kwh årligt pr. m2 i DK.
Med en vinkel på ca. 35gr. er der ca. 1.100kwh årligt pr. m2 i DK.
Med to akset tracker er der ca. 1.500kwh årlig pr m2 i DK.

Du kan checke din egen placering her:
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php

Så som tommelfingerregel passer det, men som proff. sælger...... Hmmmmm, nej.
Det er jo ikke ret tit at man når max. her i DK. så man vil ofte få et meget bedre udbytte ved at " overdeminsionere" panelerne og/eller "underdeminsionere" inverteren(e).
Find
Citér
24-05-2012, 12:47 (Denne besked var sidst ændret: 24-05-2012 af 13:47 mortenimer.)
Besked: #10
mortenimer Offline

Men det er jo også noget sært noget, at når der er aller mest blus på solen om sommeren, så yder panelerne slet ikke optimalt fordi de er for varme. Så det gælder om at finde en balance mellem ydelse og pris.

Jeg kan se at han er meget glad for Delta invertere, fordi de har en lav startspænding, jeg ved dog ikke hvor meget dette har at sige i virkeligheden, det kommer jo an på hvor meget skygge man har på sine paneler. Men jeg har muligvis en del skygge fra nogle træer, dette er dog kun om vinteren, og om sommeren efter kl. 20-21.

Jeg kigger på et 18 x 200W = 3600 Wp anlæg.

Hvilken inverter ville du vælge?

Delta Solivia 3.0 eller 3.3?

Prisforskellen på de to invertere er små 700 kr, så det er jo ikke det der vælter læsset.

Mvh.

- Morten
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering