Bedste måde at montere 1,5x1m paneler efter skinnerne er sat op?
|
23-05-2012, 14:19
Besked: #1
|
|||
|
|||
Bedste måde at montere 1,5x1m paneler efter skinnerne er sat op?
Jeg trænger til at godt råd her om hvordan jeg smartest/lettest får monteret mine 25 paneler (1,5x1m 22kg/stk) nu hvor skinnerne er på plads:
Efter en weekend og flere eftermiddages arbejde på mit tag er de 6 vandrette skinner nu snart sat op. Det har været et langt større arbejde end jeg forestillede mig, phew. Hovedårsagen er at mit tag er listedækket tagpap med hældning på 50 grader. Der er min 3m til tagfoden => ikke noget med at gå direkte på taget uden noget, for så falder man ned..... Beslagene er M10x200mm "3D-Stock" skruer fra ClickFit der er skruet gennem tagpladen ned i spærene og pakket mod taget med møtrik og læbepakning. Så er nederste skinne nærmest tagfoden niveleret i alle tre retninger så 1. række paneler kan placeres korrekt i forhold til den. Resten af de 5 skinner er "kun" niveleret i de to retninger så overkanten af alle skinner tilsammen ligger i præcis samme plan. Men de fem skinner er ikke paralelle med den nederste. Sådan var jeg nød til at gøre da jeg havde svært nok med at justerer de to retninger på plads - og fastgørelses klamperne kan jo godt forskydes lidt op og ned på panelkanten uden problemer. Men nu er jeg sgu i tvivl om hvordan den smarteste monteringsrækkefølge er. Oprindelig ville jeg have sat den øverste skinne lige så præcist som den nederste og så hægte panelerne på oppefra og ned. Men igen måtte jeg opgive at nivelere den skinne i alle tre retninger pga. dårligt fodfæste osv. Så nu håber jeg på at montere nedefra og op. Men taget ender med at være helt dækket af paneler så jeg kan ikke rende op og ned ude i siderne. Hænger i stadig med..? Er der nogen af jer, der har monteret på stejle tage, der kan give lidt fif? Mvh Steffen |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|