Panel
|
24-02-2018, 15:24
Besked: #1
|
|||
|
|||
Panel
Jeg diskutere med nogen om almindelig lys eller ledlys kan lave noget som helst strøm hvis det lyser på et solpanel? Det må en af jeg vide, på forhånd tak.
|
|||
24-02-2018, 16:52
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Panel
Ja "kunstigt" lys kan også generer energi i en solcelle.
Hvor meget kommer så an på hvorledes energien bliver koncentreret. Læs/Google evt. lidt om Lux og Lumen som er udtryk for "lysenergi" Helt konkret kan jeg bekræfte det vha min lommeregner der har et solcellepanel. Uden batterier i virker den også herhjemme om aftenen under spisebordslampen. |
|||
24-02-2018, 19:35
Besked: #3
|
|||
|
|||
Kan man regne ud hvor meget et 100 w panel vil producere hvis man eks lader en 2 w ledpære lyse på den.
|
|||
25-02-2018, 12:53
Besked: #4
|
|||
|
|||
Det kan man sikkert godt, men det vil kræve lidt flere oplysninger og specifikationer på panelet og pæren.
Er det ren nysgerrighed eller for at have et mere overbevisende svar på spørgsmålet ? Om og hvor meget energi man kan få ud af et 100w panel med en 2w pærer er meget begrænset og knap målebart. De 2w er optaget effekt fra nettet, så er der tab i lyskilden så i udstrålet lysenergi lad os sige 1w. Hvor meget af det der så rammer panelet kommer an på afstanden. Herefter er vi overe i det bestrålede areal på panelet, igen meget begrænset. Og et solcellepanel med en mærke effekt på 100w er det som det kan/vil afgive når det bestråles med 1.000w pr m2 ved 20 grader. Så som en hurtig beregning siger vi det bestråles med en faktor 1.000 mindre end normen for mærkeeffekten, så burde der ved en linær virkningsgrad max komme 0,1w ud af panelet. Det kommer der helt sikkert ikke, men teoretisk ville der. |
|||
25-02-2018, 15:56
Besked: #5
|
|||
|
|||
Jeg troede ikke at der kom noget ud af kunstig lys, så dem jeg diskuterede med var bare klogere, mange tak for hjælp
|
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|