Max brug af solcellestrøm inden det sendes ud på nettet
|
01-03-2018, 21:29
Besked: #1
|
|||
|
|||
Max brug af solcellestrøm inden det sendes ud på nettet
Selv om jeg er på den "gamle" solcelleordning kan jeg forstå at der nu er lavet om på afregningen således jeg skal betale for transport. Hvordan sikre jeg mig at jeg forbruger max af det producerede strøm inden jeg sender et evt. overskud ud på nettet, og kan det i det hele taget lade sig gøre? Håber der er nogle kloge hoveder herinde der kan hjælpe mig videre om det så "bare" er en forklaring som jeg kan gå videre med til en elektriker. På forhånd tak. Kenneth
|
|||
02-03-2018, 19:36
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Max brug af solcellestrøm inden det sendes ud på nettet
Da de nogen steder går i så små sko, at de også kikker på hvilken fase du bruger strøm og hvilken du leverer strøm har jeg selv gjort følgende:
1. Flyttet alt kraftigt forbrug over på de to faser jeg har mine invertere på, varmtvandsbeholder, varmepumper, server, lys, tv osv osv. 2. Min varmtvandsbeholder styres så den nu først varmer helt op når der er sol, og mindre resten af døgnet, men kun hvis der har været forbrug. 3. Min fryser slukkes et par timer hver morgen så den igen bruger strøm når inverterne leverer noget. Jeg er elektriker så det var en smal sag at lave dette, og lave en lille logo styring til varmtvandsbeholder og fryser. Ellers kan du jo også overveje at benytte en masse aircon om sommeren ;-) OM jeg så reelt har sparet noget, skal jeg lade være usagt, for det har jeg på ingen måde forsøgt at regne på, men det er også mest gjort a principielle årsager... Næste skridt bliver batteripakker hvis der inden for et par år bliver en fornuftig økonomi i det... PsHdO 2xSMA 3000TL21 (FW2.54) + 7905 Wp@Mitsubishi MLT255HC |
|||
02-03-2018, 20:29
Besked: #3
|
|||
|
|||
Ok, tak for info. Det er meget rart at have en nogenlunde ide om hvad man evt. skal bede elektrikeren om.
Jeg har 2 invertere, kan jeg så forvente at de er koblet på 2 faser? |
|||
03-03-2018, 13:48
Besked: #4
|
|||
|
|||
Hvis ikke man er elektriker og selv kan gøre det, eller vil have det gjort af principielle årsager så er det nok ikke noget man skal gøre af økonomiske årsager hvis man er på den gamle årsbaserede ordning. Omkostningerne ved sådan et settop med ekstra hw til at styre det kan nemt overstige "besparelsen". Men almindelig adfærds ændring kan naturligvis flytte noget. Så det gælder om at bruge energien mens den er der da det koster at få den leveret igen senere. Om det så giver mening er en anden sag. Som f.eks, at tænde lyset midt på dagen. Men man kan da programmer (op)vaskemaskinen til at starte midt på dagen istedet for om aftenen.
|
|||
03-03-2018, 19:47
Besked: #5
|
|||
|
|||
(02-03-2018 20:29)nennedk Skrev: Jeg har 2 invertere, kan jeg så forvente at de er koblet på 2 faser? Det føler jeg mig ret sikker på ja... De mindre invertere er normalt enfaset, og har man to, er de som oftest fordelt på to faser... PsHdO 2xSMA 3000TL21 (FW2.54) + 7905 Wp@Mitsubishi MLT255HC |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|