Inverter eller sol paneler defekt
|
12-04-2018, 15:44
Besked: #1
|
|||
|
|||
Hej Alle
Første år (2012) lavede jeg 5200 Kwh. (har 5250kwh siddende på taget) Tænkte det var lykken ![]() frem til i dag, har jeg lavet mindre og mindre per år havde det været perfekt, burde jeg have lavet ca 26300kwh, men ikke alle ting er perfekt ![]() til d.d har jeg nu lavet 20800kwh. dvs i tab på ca 1000kw per år. Elektrikker der har sat det op, vil ikke hjælpe, og mangler en måde at fejlfinde om det er paneler eller inverter den er galt med. Jeg har 1 strengs system. tænkte på at flytte det over på streng 2 for at se om det giver en forskel. Kan man lave en masonitplade der dækker f.eks 1 sol panel. og så flytte pladen fra panel til panel og så aflæse på ens inverter hvor meget man mister? Eller vil det når man dækker 1 panel til have indflydelse på alle paneler ?`da dette er en serie forbindelse? Hvis nogen har en løsning ville det være super ![]() Alternativt er at pille alle paneler ned og måle på dem 1 ad gangen ![]() Mv Brian |
|||
12-04-2018, 15:56
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Inverter eller sol paneler defekt
Det er selvfølgelig ærgerligt det går ned ad bakke ifht de oprindelige forventninger.
Men generelt så har solinstrålingen og den samlede gennemsnitlige produktion fra solcelleanlæg været nedadgående de seneste par år. Så på den konto vil jeg ikke være nervøs. Der er også den generelle "degradering" og ældning som gør at anlægget alt andet lige vil tabe effektivitet og generelt producerer mindre og mindre. Alt efter hvor "heldig" man har været med valg af paneler og inverter kan det betyde op til 10%. Der er selvfølgelig anlæg der er undtaget fra de generelle og gennemsnitlige målinger, men det er nok et fåtal. Så hvis du vil benchmarke dit anlæg så kik på nogle af portalerne (pvlog, pvoutput, sontrol osv) og find sammenlignlige anlæg eller generelle akkumulerede tal for en landsdel eller hele dk. |
|||
12-04-2018, 20:29
Besked: #3
|
|||
|
|||
Nu er det sådan, at en ven og jeg har købt samme type anlæg. hans er dog et 6 kwh.
hans produktion lavede også 6k det første år og derefter ned af bakke. Han har dog 2 strenge, og output på de 2 strenge er der en forskel på 40 volt og ampere er der også forskel på. Så derfor tror vi der er noget galt med nogen af panelerne. hans nabo som også har et 6kwh kina anlæg til 1/3 af det vi har givet. det laver næsten 6000kwh hvert år. min vens og nabo solceller ligger i samme forhold til solen. |
|||
13-04-2018, 12:00
Besked: #4
|
|||
|
|||
Prøv at beskrive lidt mere specifikt hvilket anlæg du har, så kan vi måske hjælpe med nogle beregninger/simuleringer:
Præcist hvilken type paneler har du? - hvor mange? Hvilken inverter har du -typenr.? Hvilken dato har du sat anlægget op? Hvad er hældningen på dit tag? Hvad er orienteringen i forhold til syd? Hvor i landet befinder anlægget sig? Hvor aflæser du produktionen? - på inverteren eller på din elmåler? \ Michael 3,42kWp Sunclass SC-190-72M + SMA SB3000-TL20 Produktionsdata + forbrug for Lilleringvej 39, 8462 Harlev |
|||
18-04-2018, 21:44
Besked: #5
|
|||
|
|||
Hej Fiznap
Altid spændende med at skulle sammenligne solcelleanlæg og solceller :-) Du er velkommen til at give et ring, så kan vi snakke om det du evt selv kan kontrollere og det som du nok skal have en professionel til. /Jens 26832722 EnergiElektrikeren Se mere her https://energielektrikeren.dk/solceller/...nggaranti/ Sent from my iPhone using Tapatalk |
|||
24-04-2018, 14:03
Besked: #6
|
|||
|
|||
Hej mic. har været på ferie, så har først set den nu
![]() Præcist hvilken type paneler har du? - hvor mange? Premium L mono Black 21 stk Hvilken inverter har du -typenr.? Kostel Pico Convert 6T dcs Hvilken dato har du sat anlægget op? Sep. 2012 Hvad er hældningen på dit tag? 45 Grader Hvad er orienteringen i forhold til syd? Sydvest Hvor i landet befinder anlægget sig? Nordsjælland Hvor aflæser du produktionen? - på inverteren eller på din elmåler? på inverteren Da den rapport jeg får tilsendt som excel laver modregning af den størm jeg har forbrugt Til Dato har jeg lavet 20950 KwH Mv Brian |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|