SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Mine observationer
24-05-2012, 20:03
Besked: #1
TBR Offline
Administrator
Mine observationer
Nu har jeg i de seneste dage, leget lidt med mit anlæg.
Mit anlæg består af:
28 x poly 240w paneler. 2 x SMA 3000 TL 21 inverter.
Monteret på samme tag, næsten retning vest, i 2 rækker med 14 stk i hver. Lille mellem rum mellem rækkerne på ca 12cm
--
Så til alt hvad jeg har observeret/leget med.

Jeg har via Flash liste, monteret de 14 paneler med højst effekt i en streng. Det er de 14 paneler som sider øverst. Grunden til de er øverst, er at naboens hus, vil i vinterperioden kaste skygge, som starter nede fra og går op af.

Jeg har så 2 rækker, med samme effekt, og samme lys indfald. På en normal dag (læs delvis skyet, grå, kedelig dag), laver den øverste række ca 300Wh - 600Wh mere end den nederste, eller typisk 30-40w mere.
Jeg har så prøvet at dele den øverste række op i 2 strenge, med 7 stk i hver.
Nu kunne jeg så sammenligne de 2 rækker. Hvor den nederste har en volt på ca 400-420 volt, og den øverste har 2 x 200-210 volt. Her kunne jeg så se om der var, og i fald hvor stor, et tab pga den lavere volt. På en normal dag, var forskellen nu nede på 10-20w. Begge inverter startede op, trods den lavere volt, op på samme tid. Så tabet her, er jo egentlig minimal.
Tilbage til 2 strenge igen på 14 paneler.
På en dag, med overskyet vejr, hvor temp. er mellem 10-14 grader. Hvor så solen for lov til at kigge frem engang i mellem, peaker begge mine SMA ud. Ca 2998W.
På en dag med varme og solskin fra morgen til aften, sker der følgende:
Typisk max, er omkring 2600W. Dette er pga varmen. Jeg har prøvet at køle dem ned med en have slange, og effekten er der med det samme, men holder dog ikke længe Smile
Men på en varm solskinsdag, laver den øverste række nu mindre end den nedersteHuhHuhHuh Helt op til 500W mere på en dag. Antager man at de øverste egentlig normalt ville lave 500w mere end de nederste, grundet den lidt større effekt, er tabet her 1kW i døgnet.
Det er min teori, at det skyldes at varmen fra de nederste paneler, stiger op, og under de øverste, så varmen under de øverste sikkert er varmere end under de nederste, som jo kan få "kold/frisk" luft nede fra og op. Hvor de øverste kun får luft fra det hul der er på de 12cm, ned til den nederste række.
Så hvad man kan konkludere af dette, er at sætter man eks. 4 rækker liggende paneler op, og sætter dem helt sammen. Så må effekten som de øverste paneler laver, falde mere pga varme end de nederste. Har man mulighed for at lave luft imellem rækkerne, er det helt sikkert noget som vil hjælpe meget på varmeproblemet i sommerperioden.

Men god sol til alle. Jeg har idag nået over hvad min forventning produktion til hele maj måned skulle være. Cool Så de næste 7 dage er bare overproduktion.. Keep it coming.. Cool
WWW Find
Citér
24-05-2012, 21:45
Besked: #2
Finn G. Offline

RE: Mine observationer
Det er meget interresante observationer og her er der tale om fakta og ikke alle mulige data fra leverandører. Fint beskrevet.

Jeg kikke meget på dine erfaringer fordi de minder meget om det jeg har gang i.

Jeg påtænker 32 stk. 240w poly med 8k pro danfoss droslet til 6kw på et vest tag med 20 grader.

Jeg regner med at montere 3 stk. pt 1000 føler som inverteren kan håndtere på de 3 øverste rækker ( 4 x 8 ) liggende kun med den lille spalte på 19 mm mellem hver række. Jeg håberat den kan få luft nok fra buerne i betonstenene.

Bliver nok ikke klar med projektet før til sommerferien 29-30

Skal nok komme med info senere

Kommende el destributør
Find
Citér
25-05-2012, 19:31
Besked: #3
Morten Offline

TBR: Hvor længe vil du vurdere at effekten med vandslangen holdt? Altså, hvor mange minutter tror du der var en forøget effekt fra dit anlæg? Hvor stor var effekten ca.?

Jeg overvejer at monterer et par mikrosprinklere oven over de øverste paneler på mit endnu ikke indkøbte anlæg. Jeg har en palletank med regnvand stående et skyggefuldt sted. Ideen var så med en cirkulationspumpe og et tænd/sluk ur at give hele anlægget et regnvands bad på varme sommerdage. F.eks. 1 min bad hver 10 minut.

Overskydende regnvand vender via tagr,enden tilbage i palletanken.

Morten
Find
Citér
25-05-2012, 21:01
Besked: #4
TBR Offline
Administrator

Du kan se den fik 3 gange. Jeg prøvede 2. gang, kun at ramme den nederste række, men det lykkes ikke helt så godt.
Det var kun ganske kort de fik vand, og det var også svært at ramme alle paneler hele vejen 100%.. Kunne man jævnligt køle dem ned, er det helt sikkert mere effektivt.
WWW Find
Citér
25-05-2012, 22:38
Besked: #5
Morten Offline

Tak TBR. Det ser flot ud. Som jeg lige ser det lykkes det dig med vandsprøjeriet et få en øgning på ca 300 W i ca 10-15 min.

Hvis vi antager at dine cellers effektivitet nedsættes med ca. 0,4 %/grad over 25 grader har du altså nedkølet panelerne med over 11 grader.

300 w/6720 w = 4,5%. 4,5%/0,4 % per grad = 11,25 grader.

Hvis man for sjov pøver at antage, at man ved total oversprøjtning af et 6000 Wp anlæg vil kunne opnå en gennemsnitlig øgning af DC effekten med 300 watt på en varm solskinsdag. Oversprøjtningen kunne ske med varighed på et min hver 10 minut i 6 timer omkring middag. Så vil man kunne opnå at få en ekstraproduktion på knap 1,8 kwh. For at få dette skulle man dog bruge lidt strøm til en pumpe. Lad os sige at en cirkulationspumpe bruger 30 W, så vil strømforbruget være 6 timer * 6 min/time = 36 minutter. 30 watt * 36/60 time = 0,018 kwh.

Det er da ikke så ringe. Og så får man endda vasket mågeklatter væk hele tiden.

Jeg tror jeg vil prøve med den plænesprinkler eller en siveslange når jeg engang får mit anlæg op - jeg må se om det holder stik.

Men ellers tror jeg et anlæg med en gammel cirkulationspumpe eller husvandværk og nogle mikrosprinklere må kunne bakses sammen for under en tusse.

Tak for info TBR. Og så godnat.

Morten
Find
Citér
26-05-2012, 09:39
Besked: #6
palle2612 Offline

Hehe.
Jeg prøvede uden at have set dette det samme igår.
Kl 10 og kl 12 og ved 14 tiden.
På mit 6 kWp med 24 250w sharp moduler kunne jeg også gå fra 4600 w ( har kun 15' vinkel ) til ca. 4850 w.
Og jeg har ligeledes tænkt på det med vand fra regnvand.
Prøver også lige at ligge nogle pics på når jeg er hjemme fra sommerhuset.
Find
Citér
26-05-2012, 17:48
Besked: #7
Morten Offline

Det ser ud til at en del andre bruger regnvandskøling med god effekt.

Se: http://tlug.webs.bailey.homelinux.net/solar/

Og

http://forums.whirlpool.net.au/archive/1609024

Morten
Find
Citér
28-05-2012, 07:28
Besked: #8
hundefar Offline

Hej TBR eller en anden med mere teknisk viden end mig selv :-)

Mit lille 3,12 kw anlæg har nu kørt upåklageligt i næsten en måned og allerede lavet 337 KW. Vores årsforbrug er kun 2600 KW, så anlægget er perfekt dimensioneret til at dække vores forbrug.

Jeg har talt med en ingeniør fra B&O i Struer via et indlæg på solcelledebat.dk, og han kom med en lang teknisk forklaring vedrørende at det var ydelsesmæssigt forringende at jeg havde monteret mine 16 stk. 195W paneler i 2 strenge a 8 til min SMA SB 3000 TL-21.

Det var noget med at relæerne i inverteren brugte energi på hele tiden at skifte mellem de 2 strenge. Jeg sendte spørgsmålet for 14 dage siden videre til SMA i Tyskland, men har mærkeligt nok ikke modtaget et svar.

Har ingeniøren ret? Vil det være bedre at have mine paneler i en streng?

Jeg syntes det er dejligt at kunne sammenligne de 2 strenge og skulle der komme en kæmpe fugleklat på den ene streng så påvirker det jo ikke den anden.

Jeg kom til at kaste et blik op på solcellerne igår og jeg syntes faktisk de ser meget støvede ud efter flere dage med sol og tørvejr. Men jeg vil nu ikke til at ofre vand og sæbe på dem. Min ide er at anlægget skal passe sig selv og eneste arbejdsmæssige opgave må være at udfylde den udvidede selvangivelse en gang årligt :-)

kh

Henrik - herning
Find
Citér
28-05-2012, 08:40 (Denne besked var sidst ændret: 28-05-2012 af 08:40 elsoe.)
Besked: #9
elsoe Offline

Kære alle!

Efter at have læst TBR's indlæg blev jeg inspireret til at rengøre mine solceller - hvilket blev gjort igår kl 10.00. Egentlig ikke så meget for at nedkøle dem, men mere fordi de var blevet meget støvede. Efterfølgende ku jeg aflæse en merproduktion på 100-150 watt mere.

Da jeg har tyndfilm CIS tilskriver jeg det ikke nedkøling men simpelthen støvlaget.

Det resulterede i den 2. højeste dagsproduktion selvom det ikke var skyfrit hele dagen.

Hilsen en meget tilfreds solcelleejer :-)

Solcelleanlæg opsat 14.06.2011
Tyndfilm CIS
2,3 kwp
23 m2
18 stk 130 watt paneler
Find
Citér
28-05-2012, 11:45
Besked: #10
Lars-Jacobsen Offline

(28-05-2012 07:28)hundefar Skrev:  Jeg har talt med en ingeniør fra B&O i Struer via et indlæg på solcelledebat.dk, og han kom med en lang teknisk forklaring vedrørende at det var ydelsesmæssigt forringende at jeg havde monteret mine 16 stk. 195W paneler i 2 strenge a 8 til min SMA SB 3000 TL-21.

Det var noget med at relæerne i inverteren brugte energi på hele tiden at skifte mellem de 2 strenge. Jeg sendte spørgsmålet for 14 dage siden videre til SMA i Tyskland, men har mærkeligt nok ikke modtaget et svar.

Har ingeniøren ret? Vil det være bedre at have mine paneler i en streng?
Henrik - herning

Normalt gælder det jo om så hurtigt at komme op i spænding hvor inverteren yder maximalt/optimalt. Derfor er det ofte bedst med så mange paneler som muligt i strengene.
Desværre er det ikke muligt at checke/teste med SB3000-TL21, da den mærklig nok ikke er med i SMA´s SunneDesign program. Det er kun den "gamle" SB3000-TL20 og den har kun har 1 indgang. Men man kan lave beregningen med SB4000-TL20 der har 2 indgange.
Den viser dog der ikke er forskel uanset hvordan man blander panelerne/strengene. (Det passer nok ikke helt.)
Det kan godt være det i praksis vil give bedre årlig ydelse idet, det du vinder ved hurtigere at komme op i produktion er mere end det du må "smide væk" pga. "overload".
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering