SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (3): 1 2 3 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Måling af eget strømforbrug - på gruppe niveau
01-06-2018, 14:31 (Denne besked var sidst ændret: 01-06-2018 af 15:04 majland.)
Besked: #1
majland Offline

Måling af eget strømforbrug - på gruppe niveau
Jeg er en af de mange med en lukket el måler - altså en hvor min el net leverandør ikke har lyst til at give mig læse adgang til det øjeblikkelige forbrug.

Istedet er jeg henvist til at hente historiske data på eloverblik.dk ;-(

Derfor har jeg et par år overvejet selv at bygge en el måler og har endda købt et kit fra https://openenergymonitor.org men har ikke fået det samlet (komplet 3 faset til både at måle køb/salg med 3 clip on Strømtransformere)

Nu så jeg så en reklame for Schieder Electric's Powertag sensorer

https://www.schneider-electric.dk/da/wor.../powertag/

Det er blevet aktuelt igen da vi også overvejer at få en varmepumpe. Det jeg gerne vil måle er

- Til/fra matriklen (mellem måler og tavle)
- Til/fra solceller inverter mellem sikring og inverter
- Til varmepumpe

Alle 3 er 3 fasede målepunkter.
  • 2 Acti 9 Smartlink SI D (2x2000,- pga afstanden mellem tavler)
  • 2 PowerTag energy sensors (A9MEM1541 eller A9MEM1542 2x1500,-)
  • 1 iEM3355 Modbus måler (samlede forbrug 3398991501 ~2000,- - eller 3318701043 lastadskiller plus powertag også ~2000)
  • 1 Com'X510 energiserver (måske unødvendig ?

Det begynder at blive temmeligt dyrt - Dvs i runde tal 9000,- for at måle på strømmen

Men med Modbus over TCP/IP er der jo mulighed for selv at lave noget der snakker med det ...

Nogen der har kendskab til lignende løsninger (der er billigere)

Smappee så ikke ud til at løse det tidligere.

Smappee Energy/Solar måler kun måler strømmen og ikke spændingen kan den ikke måle faseforskydning korrekt og de opgivne effekter bliver heller ikke så nøjagtige - det er vist løst med smappee plus ?

Smappee er heller ikke så velegnet til mig da jeg ikke har gruppen til solceller i min primære tavle. Dvs jeg vil skulle bruge 2 smappe plus, men dem kan man ikke købe ... https://www.smappee.com/be_en/eshop/monitors.html

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
01-06-2018, 17:35
Besked: #2
Lars-Jacobsen Offline

RE: Måling af eget strømforbrug - på gruppe niveau
Egentlig har du vel "bare" brug for 3 stk. 3 fase elmåler der kan måle begge veje og aflæses med modbus eller mbus (kræver så lige noget software der kan det).
En alm. 3 faset Carlo Gavazzi måler eller lign. koster ca. 1.500,-
De har også gateways/dataloggere der kan samle data sammen og visualisere det. De koster typisk fra ca. 3.000 og op alt efter hvor mange enheder de skal supportere (nogle op til 256 eller 512 enheder).
Mht kommunikation så er wireless mbus iot enheder ved at finde gevaldig indpas og der falder priserne nok lidt efterhånden. Et alternativ kan måske være danske ramoni.
Men egentlig burde du vel også kunne benytte 3 stk. almindelige Smapee (hvis de nu understøtter visning af forbrug på de enkelte faser og ikke bare pr. enhed.
Find
Citér
01-06-2018, 18:02
Besked: #3
Lars-Jacobsen Offline

Kan se du faktisk skulle kunne købe smappee plus her til kr. 4.400
https://smarterlife.dk/produkter/smappee...18bb5-bfc1
Og de skriver endda de har dem på lager.
Find
Citér
01-06-2018, 18:08
Besked: #4
majland Offline

Det kommer også hurtigt til at fylde med alm målere og jeg tror der er plads til nogen solide avancer på de Schneider produkter.

Mhs snappee skal det være plys udgaven for at kunne måle korrekt. Der er nemt nogen procent forskel på spændingerne herude afhængigt af hvordan landbruget ved siden af belaster nettet. I forbindelse med openemon kan jeg huske at jeg regnede på det men ikke huske resultatet. Kun at det ikke gav mening at måle hvis ikke jeg også havde spændingen og faserirskydnibfen Per fase.

Men to Snappee plus ville kunne løse det hvis de kan integreres.

Det er egentligt overkill med en produktionsmåder på inverteren da dens egen måler sikkert er præcis nok og kan læses over rs485. Men da jeg ikke har fået taget mig sammen til at lodde den anden måler sammen tænkte jeg at det skulle være en færdig løsning..... Og så tage det med som varmepumpe investeringen....

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
01-06-2018, 18:13
Besked: #5
majland Offline

Så fandt jeg en dansk pris på snappee plus

4399,- Per styks.

https://smarterlife.dk/produkter/smappee-plus/

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
08-06-2018, 15:34
Besked: #6
majland Offline

Jeg har fået lidt mere dokumentation fra smarterlife.dk og fundet frem til at Smappee hævder at målenøjagtigheden er 1% (dog uden reference - i deres FAQ)

Nu kiggede jeg lige på min inverters spændindsmåling

10 min. gennemsnit: 229.4 V 232.0 V 229.8 V

Dvs der lige nu er 1% forskel i spændingen - Så det alene giver en usikkerhed i samme størrelsesorden. Jeg ved så ikke hvor meget spændingerne svinger over tid da jeg ikke har adgang til dem længere på CLX portal men kun i min data backup.

Smappee er baseret på MWRR protcollen hvor vær smappe er client og pusher beskederne til en MQTT broker (skyen)

(MQTT is a machine-to-machine (M2M)/"Internet of Things" connectivity protocol.)

Forskel mellem enerygy/solar og plus er at sidstnævnte har
- Active and reactive power per kanal
- Voltage per fase
- Lokal MQTT Broker (Dvs man kan "nemt" lave en lokal datalogger så man ikke er afhængig af at alle data skal omkring deres servere først)

De gemmel måledata med 5min intervaller men gemmer dem ikke ret længer på deres servere. Derfor kan der være god ide i at logge det hele lokalt. Det er ikke sværere end at bruge deres API til at hente det ned igen fra skyen.

Jeg har også skrevet til schneider og fået et foreløbigt svar - at hun arbejder på at svare fyldestgørende ;-)

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
18-06-2018, 10:23 (Denne besked var sidst ændret: 18-06-2018 af 10:24 Kandersen01.)
Besked: #7
Kandersen01 Offline

Hvad med en SMA Energy Meter? Der skal du trods alt ikke ud i at rode med modbus, da den køre LAN. Jeg kan ikke huske hvad prisen er, men mener det er omkring 2000,- stk.
Find
Citér
18-06-2018, 12:26 (Denne besked var sidst ændret: 18-06-2018 af 15:24 majland.)
Besked: #8
majland Offline

(18-06-2018 10:23)Kandersen01 Skrev:  Hvad med en SMA Energy Meter? Der skal du trods alt ikke ud i at rode med modbus, da den køre LAN. Jeg kan ikke huske hvad prisen er, men mener det er omkring 2000,- stk.

Jo den ser bestemt også interessant ud -
http://files.sma.de/dl/30274/ENERGYMETER...V20web.pdf

SMA har flere interessant produkter. Også denne: https://www.sma.de/en/products/monitorin...er-20.html

Der ser lidt ud som om man skal have en home-manager 2.0 (5-600€) og så tilføje de nødvendige Energy Metre (~300€) - Havde jeg nu haft en supporteret SMA inverter istedet for min Danfoss TLX havde det været et oplagt valgt. Men for en smart løsning ville jeg skulle have
1 home manager
2 home energy (en over inverter en over varmepumpen)

Så er det også oppe i ~1000€ - Men et interessant produkt.

Men ja - hvis man nøjes med en til varmpumpen er det interessant med dens loakle WebUI - Så kan den jo aflæses uden at man skal lette røven ;-) Men en fuld integreret måling er lige så dyr som de andre SMA sonny portal har jo dog vist sin stabilitet hvor LK's er helt ny og Smappee er et relativt lille og ukendt firma. Men der er jo aldrig nogen ganrantier for at en online platform består og/eller til en pris man ønsker at være med på.

Det er prissætningen på clxportal efter dansfoss's salg af inverter afdelingen jo et godt eksempel på. Jeg har også flere gadgets i skuffen der døde med firmaerne. Bla en sleep tracker og et aktivity tracker. Andre gange er man heldige som med min withings vælgt der har været underlagt Nokia og nu igen ser ud til at komme tilbage til withings ....

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
20-06-2018, 08:55
Besked: #9
Kandersen01 Offline

Du kan også bruge sådan en her:
https://youcontrol.dk/moduler-til-z-wave...70683.html

Sidegevinst, så kan den aflæsesvia Z-wave, hvis du en dag får sådanne ideer. Men pas på, det har det med at gribe om sig, når man først begynder på sådan noget "smart" noget :-)
Find
Citér
20-06-2018, 19:05
Besked: #10
Lars-Jacobsen Offline

Den der Qubino måler ser da lidt interesant ud hvis man i forvejen roder med zwave.
Men umiddelbart ser det ikke ud som om man kan aflæse spænding og strøm på hver enkelt fase, eller er det bare mig der ikke forstår deres dokumentation. Forstået således at hvis man aflæser parameter 140 og 141 så får man faktisk målt/aflæst alle 3 faser på sin forespørgsel, og ikke kun for L1.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (3): 1 2 3 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering