SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Så er den gal igen, desværre ....
19-06-2018, 20:27
Besked: #1
FlemmingS Offline

Så er den gal igen, desværre ....
http://magasinet.denfo.dk/2018/06/19/ene...indfoeres/

Gætter på at det her betyder at når vores inverter står af, så er det slut med vores solcelle eventur. (Tør ikke regne på det)

Til dem der ikke er med i http://www.denfo.dk, se nu for hulan at få jer meldt ind !
Find
Citér
20-06-2018, 10:01 (Denne besked var sidst ændret: 20-06-2018 af 10:02 Kandersen01.)
Besked: #2
Kandersen01 Offline

RE: Så er den gal igen, desværre ....
(19-06-2018 20:27)FlemmingS Skrev:  http://magasinet.denfo.dk/2018/06/19/ene...indfoeres/

Gætter på at det her betyder at når vores inverter står af, så er det slut med vores solcelle eventur. (Tør ikke regne på det)

Til dem der ikke er med i http://www.denfo.dk, se nu for hulan at få jer meldt ind !

Hvorfor skulle det være slut med solcelle "eventyret", når inverteren stiger af? Jeg kan ikke helt se sammenhængen, må jeg erkende.

Jeg er medlem af Denfo. Men jeg må erkende, jeg er ikke helt med på, hvad det er jeg præcist har af fordele ved det. Jo, jeg kan se der kæmpes en kamp ang nettoafregning og måler problematikken. Og det kan skam også være godt nok. Men jeg savner helt klart noget "aktivitet" fra foreningen til medlemmerne.

Oven i det, så er skriger hele problematikken til himlen om, at man er oppe imod nogle kræfter, som har så stor politisk interesse, så alle fornuftige spilleregler sættes ud af kraft så længe som muligt. Det betyder årelange diskussioner og tovtrækkeri. I den tid der går, der vil nuværende solcelleanlæg´s økonomien være forværret eller bedst af alt, status quo.

Jeg har ikke tid og tålmodighed til den her omgang pladder som energistyrelsen har gang i. Det er tydeligt for enhver, og som Denfo også selv skriver, at de lytter kun til den ene part.
Desværre blev jeg først klar over den her problematik efter vi fik solcelleanlæg. Og yderligere skærpet opmærksomhed fik det, da vores batteri blev monteret få måneder efter, fordi der eksploderet problemet med fasemåleren så ekstremt, så jeg ikke længere kan acceptere det.
Helt konkret kan jeg påvise situationer, hvor vores anlæg sender 3kW overskud ud på det offentlige net, samtidig med jeg bliver afregnet på op til 1.6kW i forbrug af elselskabet, (SeasNve). Og fordi jeg er i nettoafregningsgruppe 5, så er det straks-afregning. Konkret betyder det, at jeg betaler dobbelt pris, for strøm jeg selv sender ud på nettet. Det er fuldstændigt grotesk.
Endnu værre er det, at i Dansk energi´s rapport fremgår det, at de slet ikke har taget afregningsgruppe 5 med, fordi de mener fasemåler problemet ikke har en speciel stor betydning økonomisk set i den gruppe.
Jeg ved ikke lige hvordan de er nået frem til den konklusion. Jeg vil nærmere vove den påstand, at det har netop endnu større betydning for dem i en straksafregnings gruppe og en fasemåler, og langt værre, hvis det er et anlæg med batteri, som vores.
Her kunne jeg godt savne Denfo´s kommentar på det punkt.
Det er muligt afregningsgruppe 5 er forholdsvis ny. Det er også meget muligt, at installationer med batteri er forholdsvist nyt. Men det er vel ikke så nyt, så vores anlæg er det eneste i verden!

Så jeg er parat til at betale for udskift af måleren selv, fordi det er fuldstændig hen i vejret med en fasemåler og et solcelle anlæg. Jo før jo bedre.

Hvad angår Denfo, så savner jeg endvidere deres råd og vejledning til deres medlemmer som sidder med problemerne. Det er lidt grotesk, at jeg skal modtage råd og vejledning fra det firma som står bag opsætningen af anlægget. Som i øvrig også samtidig anbefaler deres kunder at melde sig ind i Denfo, pga de verserende sager.
Hvis Denfo er en forening for medlemmerne, så burde der være plads til både slåskampe, samt råd, vejledning, tips og tricks. Det er muligt det er der, men det der dælmende meget meget lidt synligt. Jeg kan ikke finde det.

Selvfølgelig skal Denfo ikke officielt gå ud og anbefale medlemmere at selv forestå den økonomiske udgift for udskift af målere, samtidig med de kæmper for det modsatte. Men de bør kunne se, at det her er en massiv kamp der kan trække ud i årevis. Og derfor kan det 'internt' være en god ide, at rådgive ud fra det enkelte medlems situation. Her savner jeg en decideret kommunikations-kanal fra forening til medlem og medlemmer indbyrdes. Det som jeg har fundet der kommer nærmest, det er det her forum..
Find
Citér
20-06-2018, 19:16
Besked: #3
Lars-Jacobsen Offline

RE: Så er den gal igen, desværre ..
Bare lige for at skære det ud i pap så er der tale om 2 ting her:
1. Det som linket henviser til mht muligheden for Flexafregning (timeafregning) også for de årsafregnede solcelleanlæg.
2. Fasemålingsproblematikken, som Kandersen meget tydeligt oplever.
Det kunne muligvis afhjælpes en hel del med en analyse og en (økonomisk)optimering af lastfordelingen pr fase, til gavn for kunden/forbrugeren, istedet for det man oftest er ude efter, nemlig en ens og jævn belastning af nettet til gavn for forsyningen.
Find
Citér
20-06-2018, 20:39
Besked: #4
Kandersen01 Offline

RE: Så er den gal igen, desværre ..
(20-06-2018 19:16)Lars-Jacobsen Skrev:  Bare lige for at skære det ud i pap så er der tale om 2 ting her:
1. Det som linket henviser til mht muligheden for Flexafregning (timeafregning) også for de årsafregnede solcelleanlæg.
2. Fasemålingsproblematikken, som Kandersen meget tydeligt oplever.
Det kunne muligvis afhjælpes en hel del med en analyse og en (økonomisk)optimering af lastfordelingen pr fase, til gavn for kunden/forbrugeren, istedet for det man oftest er ude efter, nemlig en ens og jævn belastning af nettet til gavn for forsyningen.

Enig, jeg kan bare ikke se at det skulle have betydning ved udskiftning af inverteren, som Flemming var inde på. Betydningen er der hele tiden, som jeg ser det.
Flexafregning er også komplet hul i hovedet. Det virker som et forslag hvor man forsøger lukke munden på de der klager, med "noget". Det ændre bare ikke rigtig noget, medmindre de kan få de mest vanedannende "dyr" på jorden til at ændre adfærd.. Og ja, det er mennesket jeg mener :-)
Find
Citér
20-06-2018, 20:43
Besked: #5
FlemmingS Offline

Det har da den betydning om det kan betale sig at smide flere penge efter sit solcelleanlæg, eller om. Ikke det er bedre at lukke det ned.
Find
Citér
21-06-2018, 10:01
Besked: #6
Kandersen01 Offline

(20-06-2018 20:43)FlemmingS Skrev:  Det har da den betydning om det kan betale sig at smide flere penge efter sit solcelleanlæg, eller om. Ikke det er bedre at lukke det ned.

Okay, så forstår jeg. Det er klart, når anlægget ikke fungere mere, så må man tage op til overvejelse, om det er værd at skifte det igen. Det kommer selvfølgelig helt an på prisen, alderen, standen osv.. Jeg misforstod det bare som, at det skulle have en betydning lige præcis for inverteren.
Find
Citér
10-07-2018, 08:15
Besked: #7
Srh Offline

Mere af samme skuffe
https://finans.dk/erhverv/ECE10736430/tr...ctxref=ext

Kan kun opfordre til at støtte op om fælles søgsmål, dette her må stoppe!

[Billede: 243709744.gif]
Find
Citér
27-07-2018, 08:48
Besked: #8
mihejsel Offline

Nyt indlæg i debatten:
https://jyllands-posten.dk/#ia10770435;finans

\ Michael

3,42kWp Sunclass SC-190-72M + SMA SB3000-TL20
Produktionsdata + forbrug for Lilleringvej 39, 8462 Harlev
Find
Citér
27-07-2018, 10:18
Besked: #9
Kandersen01 Offline

(27-07-2018 08:48)mihejsel Skrev:  Nyt indlæg i debatten:
https://jyllands-posten.dk/#ia10770435;finans

Det er gyseligt at læse sådan en artikel fra en journalist, der på det nærmeste opfodre politikkerne til at begå løftebrud, fordi det er sket så mange gange før, uden konsekvenser.
Find
Citér
27-07-2018, 12:52 (Denne besked var sidst ændret: 27-07-2018 af 12:54 Lars-Jacobsen.)
Besked: #10
Lars-Jacobsen Offline

Nu er det ikke en Journalistisk artikel direkte af JP, men et privat/personligt indlæg/klumme af en (fast) debatør.
Nøjagtig som PHK skiver blok indlæg på ing.dk.

Om man er enig med hans holdning kan man vel så diskutere videre med ham på JP Finans.
Men de fakta han ridser op fejler sådan set ikke noget.
Og ja det er for dårligt at en aftale ikke er en aftale i "al evighed" (20 år).
Men sådan er det jo med politiske beslutninger. Der nævnes også andre eksempler som Efterlønnen, og jeg kan da også hurtig finde på en anden nemlig rentefradrags % på ejendomslån mv.
Hvad kan man så gøre ved det ? Tjaa, kæmpe og insistere på ens "rettigheder" eller som han skiver tage en tudekiks. For løbet er nok kørt. Det er selvfølgelig ærgerligt, men det betyder nok ikke man må gå fra hus og hjem. Men nærmere at man så ikke lige "tjener" 8.000 ekstra om året, men "kun" 7.400.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering