SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
SMA energy meter og SMA batteri inverter kommunikation
22-06-2018, 09:40
Besked: #1
Kandersen01 Offline

SMA energy meter og SMA batteri inverter kommunikation
Er der nogen her som har erfaring med SMA Energy Meter, som pt er tilsluttet direkte til en SMA Sunnyboy 2.5 ethernet port.
Dvs de to enheder snakker sammen via speedwire. Og rapportere derigennem til Sunny Portal, fordi SunnyBoy inverteren snakker sammen med min router på WiFi. Det setup fungere perfekt.

Jeg ved Energy Meter kan sættes direkte til routeren, fordi den kan køre alm LAN, i stedet for at køre speedwire via Sunnyboy inverteren. Jeg har også prøvet det, og Energy Meter virker fint. Problemet er, at når jeg gør det, så mister Sunnyboy kommunikationen til Energy Meter. Og det får den betydning, at jeg ikke får opdateret data på Sunny Portal, hvilket er rigtig skidt :-(

Årsagen til at jeg gerne vil have Energy Meter direkte på LANét, det er fordi, at jeg derved kan komme direkte ind i Energy Meter, hvor jeg bla har mulighed for at lave noget lokal logning af den, og jeg har mulighed for at se forbrug på hver enkelt fase. Samt evt opdatere firmwaren, når der kommer en ny.

Men jeg kan simpelthen ikke få dem til at spille sammen, når jeg fjerner kablet mellem Energy Meter og Sunnyboy inverteren, og sætter Energy Meter direkte i routeren (switch). Da jeg prøvede det for et nogle uger siden, der mistede jeg en hel dags data på Sunny Portal. (fatter ikke hvorfor, da skiftet kun tog max en time, mens jeg rodede med det).

Jeg kan inde i SunnyBoy inverteren se, at den sagtens kan se Energy Meter. Jeg kan også vælge den, (det er dog svært at tyde om det er det "gamle" Energy Meter, som sad på SpeedWire, eller om det er det "nye" på LANét). Men den mister alligevel kommunikationen, efter jeg har valgt den.

Jeg har en mistanke om, at det evt kan skyldes, at SunnyBoy inverteren IKKE køre lokalt net på dens Ethernet port, men derimod SpeedWire. Men det burde jo være ligegyldigt, hvis jeg sætter Energy Meter direkte til routeren (på LANét), og SunnyBoy inverteren har fat i LANét via WiFi.

Jeg kunne teoretisk set tage netkablet fra SunnyBoy inverteren, og ligeledes sætte det direkte i routeren også. Derved vil ethernet interfacet i SunnyBoy inverteren også køre på LANét, og ikke speedwire. Men jeg har ikke turde ændre SunnyBoy Inverteren på dette punkt, at frygt for, at jeg derved ikke kan få den "tilbage" igen, hvis det går galt.

Jeg har kontaktet SMA ang dette. Men de er fantastisk dygtige til ikke at svare på henvendelser, eller man får svar såen ca. efter 3-4 måneder, hvis man er heldig. Og jeg har ikke tid eller tålmodighed til deres pjat mere. Det her burde have været et simpelt spørgsmål til dem, som burde kunne besvares relativ hurtigt.

Derfor prøver jeg nu her.
Find
Citér
25-06-2018, 09:07
Besked: #2
mihejsel Offline

RE: SMA energy meter og SMA batteri inverter kommunikation
(22-06-2018 09:40)Kandersen01 Skrev:  Er der nogen her som har erfaring med SMA Energy Meter......

......
Jeg har kontaktet SMA ang dette. Men de er fantastisk dygtige til ikke at svare på henvendelser, eller man får svar såen ca. efter 3-4 måneder, hvis man er heldig. Og jeg har ikke tid eller tålmodighed til deres pjat mere. Det her burde have været et simpelt spørgsmål til dem, som burde kunne besvares relativ hurtigt.

Derfor prøver jeg nu her.

Jeg har desværre ikke nogen erfaringer med SMA Energy meter, men jeg har gode erfaringer med at ringe til SMA's support og få kompetente svar med det samme, - desværre oplever jeg også lange svartider på deres skriftlige support.

\ Michael

3,42kWp Sunclass SC-190-72M + SMA SB3000-TL20
Produktionsdata + forbrug for Lilleringvej 39, 8462 Harlev
Find
Citér
27-06-2018, 08:14
Besked: #3
MortenTorp Offline

Hejsa

Kan se at den også har WIFI, kunne det give dig en mulighed for at aflevere data ud af hust på den og så dedikere LAN (Speedwire) til Energy Meter?
Mvh Morten

24 250W Topsola TSM 96-125
12 Øst, 12 Vest
Danfoss TLX pro+ 8kW
Find
Citér
27-06-2018, 12:17
Besked: #4
Kandersen01 Offline

(25-06-2018 09:07)mihejsel Skrev:  Jeg har desværre ikke nogen erfaringer med SMA Energy meter, men jeg har gode erfaringer med at ringe til SMA's support og få kompetente svar med det samme, - desværre oplever jeg også lange svartider på deres skriftlige support.

Jeg nægter at ringe til en tysker og forsøge snakke engelsk med dem :-)
Find
Citér
27-06-2018, 12:27
Besked: #5
Kandersen01 Offline

(27-06-2018 08:14)MortenTorp Skrev:  Hejsa

Kan se at den også har WIFI, kunne det give dig en mulighed for at aflevere data ud af hust på den og så dedikere LAN (Speedwire) til Energy Meter?
Mvh Morten

Det er Sunnyboy inverteren (batteri inverteren) som køre WiFi. Det er reelt den der levere data ud af huset, data som den bla. modtager fra Energy Meter, via LAN (SpeedWire). Sådan er det opsat fra start.

Energy Meter kan også køre LAN. Og det fungere også. Men når jeg gør det, så kan Batteri Inverteren ikke se den mere. Og dermed får den ikke data fra Energy Meter.

Normalt skal man bare vælge det "nye" Energy Meter i Batteri Inverterens opsætning. Det har jeg prøvet. Men Batteri inverteren vil ikke "fange" den, selvom den står på listen..
Det virker som om at batteri Inverteren simpelhen ikke vil slippe Energy Meter fra Speedwire interfacet, selvom jeg har taget det ud. Og derfor tror batteri inverteren at det stadigvæk sidder der, selvom jeg har flytte den over på LAN.
Men det er svært at sige præcist hvad der sker, når man ikke kan se, hvilket interface Energy Meter sidder på, inde i Batteri Inverteren´s opsætning. Der står bare 2 stk Energy Meter, som altså fysisk er det samme.
Find
Citér
28-06-2018, 11:00
Besked: #6
Kandersen01 Offline

Nå så fik jeg svar fra SMA i dag.. Og som sædvanlig, et absolut intet-sigende svar.
Det de beder om står allerede inde i min profil på deres serviceline..

Det var et simpelt problem ang deres Sunny Portal, som viser forkerte tal.
Sjovt nok skriver de også at der er oprettet et Ticket nummer. Men det står ikke i mailen, selvom de skriver det. Og inde på min profil, der er heller ikke flere åbne tickets, selvom jeg havde 2 åbne i forvejen, som stod og ventede på svar fra dem.

Det går sgu godt for dem må man sige :-(

************ PLEASE DO NOT DELETE ************

Dear Misses/ Dear Mister,

thanks for contacting SMA Service Department. To assist you with your inquiry as best as possible, please be so kind and pass us the following information.

- your company with contact details, including VAT number

- address and contact details of plant/ owner

- serial number of the respective device/ components

- failure description -/ event

- results of analyses you have done already

Referring to your inquiry, you`ll find a SMA-Ticket-Number above.

If there is any question left, please feel free to contact us again and keep those case number ready.

Best Regards

SMA Solar Technology AG

Sonnenallee 1
34266 Niestetal
Germany

Tel.: +49 561 9522-1499
Fax +49 561 9522-4699
E-Mail: ServiceLine@SMA.de
http://www.SMA.de
Find
Citér
28-06-2018, 11:19
Besked: #7
mihejsel Offline

(27-06-2018 12:17)Kandersen01 Skrev:  Jeg nægter at ringe til en tysker og forsøge snakke engelsk med dem :-)

Det er de nu ellers ret gode til - og det ser ud til at du alligevel ender med at skulle skrive til dem på engelsk.....

\ Michael

Find
Citér
28-06-2018, 11:58
Besked: #8
Kandersen01 Offline

Michael, du har muligvis ret. Men seriøst, hvis de ikke kan se eller forstå problemet ud af dette screen dump, så er der ikke ret stort håb for, at en samtale med dem vil gå specielt godt heller. Bemærk:
External energy Supply: Den kan aldrig være minus.
Direct Consumption: --- giver heller ingen mening.
Grid feed-in: er også helt skævt at den kan være minus.

Find
Citér
28-06-2018, 12:12
Besked: #9
mihejsel Offline

(28-06-2018 11:58)Kandersen01 Skrev:  Michael, du har muligvis ret. Men seriøst, hvis de ikke kan se eller forstå problemet ud af dette screen dump, så er der ikke ret stort håb for, at en samtale med dem vil gå specielt godt heller......

Du har helt ret, men min erfaring med SMA's support (jeg har brugt dem 6-7 gange i forbindelse med fejl på invertere) er blot at det tager ca. 10 min at komme igennem på telefonen (irriterende) og ca. 10-20 min at komme til en afklaring med dem om hvad der skal gøres og hvis det er noget jeg skal gøre/trykke på, kan jeg gøre det mens jeg har dem i telefonen og efter max 30 min er mit problem løst, hvorimod jeg skal gå at ærgre mig i flere uger hvis jeg skriver til dem og venter på svar, skriver igen, venter på svar osv. osv.

Det er selvfølgelig helt op til dig, og jeg er klar over at du har fuld dokumentation for alt hvad du har spurgt om, hvis du gør det skriftligt, men jeg er oftest blot interesseret i at få problemet løst og komme videre i en fart....

\ Michael

Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering