SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Nedsat produktion trods en fantastik sommer
09-08-2018, 11:01 (Denne besked var sidst ændret: 09-08-2018 af 11:57 Lighter.)
Besked: #1
Lighter Offline

Nedsat produktion trods en fantastik sommer
Beklager.
Er desværre kommet i det forkerte forum under økonomi. Jeg kan ikke slette den eller finde en måde at flytte den over til teknik forummet.
Jeg har oprette en ny under teknik.

Hej.

Har brug for nogle gode råd. Jeg er ved at være temmelig ked af det.

Jeg har for 5 år siden investeret i et Proline3000 = 24 x 260w x 1,17 = 7.300Kwh. I virkeligheden er de fra DanSolar. Der kommer med en Danfoss TLX6 PRO+ inverter.
De sidder næsten perfekt, sydvendt på 45 graders tag i 2 strenge. Vi satte dem selv op. Tilslutning af inverter blev gjort af en elektriker.

Jeg har oplevet en støt dalende produktion som ikke er blevet bedre i år og er meget rådvild. Begge strenge producere stort set lige meget hver, så problemet er jævnt fordelt.

Det første år var som forventet. Fik lidt over 6100 kw. Men det har været ringere og ringere siden da.
Pt er jeg på 3700 kw. Jeg havde nok forventet, især i år, en noget større produktion.

Det jeg oplever er jeg et max på ca. 3300 kw i bragende solskin når den står lige på.
Hvis det tværtimod er en lille anelse dis, kan jeg jeg se den på over 4000 kw. Når solen så bryder helt igennem falder den til de 32-3300 kw.

Kan det være kabler eller lignende? Vi snurrede lige kablerne en gang rundt om skinnerne da jeg har besandet tagsten. Jeg var lidt bekymret for om vinden ville bevæge dem så meget de blev gnavet igennem. Sikkert ubegrundet bekymring.

Jeg har svært ved at tro at alle 24 paneler er blevet jævnt dårlige så begge strenge producerer jævnt. Kan man teste panellerne enkelt vis på en nem måde, eller ikke så nem?

Der har været en proffesionel ude og gennemgå det sidste år og vi endte med at skifte inverteren sidste år.
Men det har ikke hjulpet.

Mvh.

Thomas, Solrød
Find
Citér
11-08-2018, 08:45
Besked: #2
tagestavsdal Offline

RE: Nedsat produktion trods en fantastik sommer
(09-08-2018 11:01)Lighter Skrev:  Har brug for nogle gode råd. Jeg er ved at være temmelig ked af det.

Jeg har for 5 år siden investeret i et Proline3000 = 24 x 260w x 1,17 = 7.300Kwh. I virkeligheden er de fra DanSolar. Der kommer med en Danfoss TLX6 PRO+ inverter.
De sidder næsten perfekt, sydvendt på 45 graders tag i 2 strenge. Vi satte dem selv op. Tilslutning af inverter blev gjort af en elektriker.

Jeg har oplevet en støt dalende produktion som ikke er blevet bedre i år og er meget rådvild. Begge strenge producere stort set lige meget hver, så problemet er jævnt fordelt.
.....

Hej Thomas
Jeg har ikke på samme måde oplevet en dalende produktion,
teknisk kan jeg ikke umiddelbart hjælpe dig,
men måske alligevel lidt.

Jeg har selv kontrolleret min produktion således:

1. udlæser produktionen med 10minutters intervaller fra inverter eller protal
(jeg har enten brugt clxportalen eller direkte fra min Danfoss inverter)
2. jeg har opbygget et regneark i excel, som udfra følgende oplysninger
hvor i landet findes anlægget (længde og bredde grad)
dato i året, klokkeslet på dagen
retning og hældning på anlægget
løbende begrener den forventede maximale produktion med 10 minutters intervaller,

så kopierer jeg de faktiske data ind fra min inverter og ser på forholdet mellem målte og forventede, altså beregner effektiviteten af cellerne.

På de gode dage med klar sol hele dagen, ser jeg at mit anlæg ligger meget tæt på det forventede, især om formiddagen, hvor panelerne endnu ikke er blevet så varme, her er effektiviteten tæt på 100%, eftermiddag omkring 90%

Jeg sender dig gerne regnearket, eller du sender mig din udlæste log fil fra inverter og jeg kan rense den for overflødige data, og lave beregningen.

Hilsen Tage
Find
Citér
12-08-2018, 09:33 (Denne besked var sidst ændret: 12-08-2018 af 09:35 crj100.)
Besked: #3
crj100 Offline

(11-08-2018 08:45)tagestavsdal Skrev:  Jeg sender dig gerne regnearket, eller du sender mig din udlæste log fil fra inverter og jeg kan rense den for overflødige data, og lave beregningen.

Hilsen Tage

Hej Tage
Det lyder spændende med det regneark. Er det et du vil dele med mig også? Rolleyes
Mvh Søren

Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp)
Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190°

Månedsproduktion Edelsvej

[Billede: 975078761.gif]
Find
Citér
12-08-2018, 11:19 (Denne besked var sidst ændret: 12-08-2018 af 11:28 tagestavsdal.)
Besked: #4
tagestavsdal Offline

(12-08-2018 09:33)crj100 Skrev:  Hej Tage
Det lyder spændende med det regneark. Er det et du vil dele med mig også? Rolleyes
Mvh Søren

Hej Søren (og andre)

Ja selvfølgelig vil jeg dele,
Jeg har sendt regnearket med mine data fra 3. august 2018, en meget solrig dag!
Jeg har en udetemperatur på 20-28 grader hele dagen, den beregnede effektivitet er ca 80% dagen i gennem, umiddelbart lidt lavt i forhold til mine forventninger.
Det skyldes nok en høj temperatur på paneler.
Ved lejlighed vil jeg finde en god dag i maj måned og lave samme beregning,
Det er jo let, jeg skal bare kopiere og indsætte produktionen i rette kolonne og rette dato for produktionen.

Du skal rette følgende celler:
C4=din længdegrad
C5=din breddegrad
C6=anlæggets kWp
H4= anlægget/tages retning hvor øst=-90, syd=0 og vest =+90
H5=anlæggets/tages hældning, hvor 0= vandret
H6 dato for beregningen/sammenligningen
i7= kode for sommertid i klokkeslet

Hvis du ikke kan udklæse data, så brug programmet til at beregne forventet produktion ved fuld som på forskellige tidspunkter, så slettes bare min kolonne H (eller skriv 0 hele vejen)

Ved eventuelle spørgsmål - så spørg

Hilsen Tage

PS efter første indsendelse, så blev jeg nysgerrig på en beregning fra maj 2018,
så vedhæftet samme type beregning fra 20.maj 18, her var ude temperatur maximalt 20 grader, og effektiviteten ligger indtil kl ca 14 på lige under 90%
Tage

Vedhæftede Fil(er)
.xlsx  20180803 Tage beregning.xlsx (Størrelse: 41,56 KB / Downloads: 117)
.xlsx  20180520 Tage beregning.xlsx (Størrelse: 41,43 KB / Downloads: 134)
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering