Nedsat produktion trods en fantastik sommer
|
09-08-2018, 11:42
(Denne besked var sidst ændret: 09-08-2018 af 12:29 Lighter.)
Besked: #1
|
|||
|
|||
Nedsat produktion trods en fantastik sommer
Hej.
Har brug for nogle gode råd. Jeg er ved at være temmelig ked af det. Jeg har for 5 år siden investeret i et Proline3000 = 24 x 260w x 1,17 = 7.300Kwh. I virkeligheden er de fra DanSolar. Der kommer med en Danfoss TLX6 PRO+ inverter med. De sidder næsten perfekt, sydvendt på 45 graders tag i 2 strenge. Vi satte dem selv op. Tilslutning af inverter blev gjort af en elektriker. Jeg har oplevet en støt dalende produktion som ikke er blevet bedre i år og er meget rådvild. Begge strenge producere stort set lige meget hver, så problemet er jævnt fordelt. Det første år var som forventet. Fik lidt over 6100 kw. Men det har været ringere og ringere siden da. Pt er jeg på 3700 kw får i år. Jeg havde nok forventet, især i år, en noget større produktion. Det jeg oplever er jeg et peak på ca. 3300 kw i bragende solskin når den står lige på. Hvis det tværtimod er en lille anelse dis, kan jeg se den på over 4000 kw. Når solen så bryder helt igennem falder den til de 32-3300 kw. Kan det være kabler eller lignende? Vi snurrede lige kablerne en gang rundt om skinnerne da jeg har besandede tagsten. Jeg var lidt bekymret for om vinden ville bevæge dem så meget de blev gnavet igennem. Sikkert ubegrundet. Jeg har svært ved at tro at alle 24 paneler er blevet jævnt dårlige så begge strenge producerer ens. Kan man teste panellerne enkelt vis på en nem måde, eller måske ikke så nem? Der har været en professionel ude og gennemgå det sidste år og vi endte med at skifte inverteren på garantien. Men det har ikke hjulpet. Mvh. Thomas, Solrød |
|||
09-08-2018, 19:46
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Nedsat produktion trods en fantastik sommer
Har du nogle data på panelerne , spænding og strøm ?
Hvilken spænding og strøm har du ved de 3300 w aflæst på Inverter ? Inverter: Danfoss TLX PRO+ 6kW SW 3,16 Paneler: 24x ZNShine ZX255 Mono/Sort 6,12 kWp Orientering: 203 grader, 25 graders hældning http://www.pv-log.com/photovoltaikanlage-teglhjen |
|||
10-08-2018, 08:18
Besked: #3
|
|||
|
|||
Hej.
Jeg har vedhæftet det datablad jeg fik dengang. Jeg får lige kigget på værdierne på inverteren når der er gode forhold. For en gangs skyld er det så overskyet for første gang i laaang tid. Mvh. Thomas |
|||
14-08-2018, 11:06
Besked: #4
|
|||
|
|||
Hejsa
Du har dine paneler delt i 2, sikkert rimeligt symetrisk. Altså burde du kunne aflæse nogenlunde enslydende værdier fra displayet på de 2 PV indgange. Status -> Present values og aflæs PV1 & PV2 Lige for at sikre at du ikke har "tabt" den ene PV indgang. At produktionen stiger når der er lidt overskyet er normalt, i det at temperaturen på panelerne falder og de bliver mere effektive. Mvh Morten 24 250W Topsola TSM 96-125 12 Øst, 12 Vest Danfoss TLX pro+ 8kW |
|||
14-08-2018, 11:26
(Denne besked var sidst ændret: 14-08-2018 af 11:44 Lighter.)
Besked: #5
|
|||
|
|||
Hej .
Vejret vil ikke give det bedste solskin, så jeg har gravet loggen frem og sammenlignet med DMI den 3 august. Der var bragende solskin så vidt jeg husker og her var målingerne ifølge loggen kl 14. Tidsstempel PV1-spænding (V) PV2-spænding (V) PV1-strøm (A) PV2-strøm (A) PV1-effekt: (W) PV2-effekt: (W) 3-8-2018 14:0:0 379.7 420.1 4.044 4.171 1537 1754 Jeg har uploaded loggen for 3 august også. |
|||
14-08-2018, 18:58
Besked: #6
|
|||
|
|||
Hej jeg tror du har 2 styk med fejl på
den ene streng og 3 styk på den anden Ved den indstråling skal spændinge være ca 520 volt +- 20 volt Du har en spænding på den ene 420 volt skal være 420 /10*12 =504 Den anden 379 /9*12 = 505 Du har en produktion på 26.195 kWh Skulle være 26.195 /19*24 =33.920 Har selv den dag ca 31.000kwh Kik selv på pc-log.com for dit område Inverter: Danfoss TLX PRO+ 6kW SW 3,16 Paneler: 24x ZNShine ZX255 Mono/Sort 6,12 kWp Orientering: 203 grader, 25 graders hældning http://www.pv-log.com/photovoltaikanlage-teglhjen |
|||
27-09-2018, 12:27
Besked: #7
|
|||
|
|||
Hej.
Tak for svar. Jeg har fejlmeldt det hos leverandøren og de har indvilget i at undersøge sagen. Jeg må forvente det bliver på garantien. |
|||
17-02-2019, 21:03
(Denne besked var sidst ændret: 17-02-2019 af 21:09 Lighter.)
Besked: #8
|
|||
|
|||
Hej.
Jeg har nu afsluttet en længere sag med leverandøren. De sendte en kompetent elektriker ud som med det samme fortalte mig at det sandsynligvis var setuppet det var helt forkert. Rigtigt nok viser det sig at den type panel som Dansolar leverer skal have en jording på DC siden. Ellers vil de rammes af noget der hedder PID (Potential-Induced Degradation) som er en opbygning af elektricitet i panelet. Dette løses ved at forbinde en form for jording i inverteren. Problemet er bare at Danfoss inverteren ikke kan dette da den er trafoløs. Dette er forklaringen fra elektrikeren. Så kombination af paneller og inverter var dømt til at mislykkes. Det viser sig at næsten alle paneller har celler der er brændt af. Man kan se at undersiden buler op på grund af varmen. Jeg har, på leverandørens regning. fået skiftet alle paneller ud til 21 fra REC på 285 Wp, ved at de har kompenseret mig med et beløb, der svarer et tilbud fra en anden leverandør. De er så hermed ude af det nu, da jeg selv har afgivet ordren hos denne anden leverandør. Det var dog pr kulance, da de ikke mente at have et juridisk ansvar, da Dansolar har været gået konkurs og er startet op under andet CVR. Desuden var det solgt via en filial som var lukket. Jeg sagde bare jeg så ville aktivere min retshjælp i forsikringen, så jeg ikke længere selv skulle slås med det. Jeg kunne godt have krævet lidt ind på tabt produktion, men jeg ville helst bare have den lukket. Alt i alt endte det OK. Nu har jeg 20 års garanti på et mærke som er solidt og en ny inverter sidste år. Men stakkels dem som ikke har en chance for at hente noget ind på grund af konkurser og fraskrivelse af ansvar. Håber IKKE det er et generelt problem for andre. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|