SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Ny 3-faset mølle - ensretter og laderegulator eller?
15-08-2018, 02:10
Besked: #1
DRAH Offline

Ny 3-faset mølle - ensretter og laderegulator eller?
Hej,

Jeg har investeret i en 2 kW 3-faset 48 volts vindmølle. Men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal konfigurere systemet. Der er tale om et OFF-grid anlæg med ønsket ladning af 12 volts batterier. Nuværende system består af 100watts paneler, 18.x volt, med regulator og ladning af 12 volts batterier.

Jeg har læst og undersøgt i en uges tid nu. Det viser sig at være en næsten umulig opgave at få en laderegulator som håndterer både solceller og møllen. Jeg kan så vælge at købe en regulator som virker direkte på møllens specs. eller også sætte en ensretter på og vælge en alm laderegulator.

Mit spørgsmål er om der er nogle af jer er så:
1. Er der nogen som har et helt andet forslag?
2. Er der nogen som kender spændingen efter brug af en ensretter. Hvis møllen genererer 48volt vekselspænding og ensrettes til DC, er det så stadig 48 volt og blot strømmen/A som ændres?
3. Kan et nyt solcelle setup med e.g. serieforbundne 250watts/31volts paneler i serier af 2 fungere med samme regulator?
4. Er det bedst at sætte en vindmølle regulator på som arbejder med de 48 volt og lader med 48 volt. Serieforbinde 12 volts batterierne i blokke af 4. Anvende en separat laderegulato på solcellerne serieforbundet i setup a 2 paneler, hvor batterierne lades med samme 48 volt?

Netop! Jeg er lost..... Håber I kan hjælpe

Venligst
Dan
Find
Citér
12-10-2018, 09:26
Besked: #2
magnutzz Offline

RE: Ny 3-faset mølle - ensretter og laderegulator eller?
hej .

jeg er langtfra expert på området, men her er min reserch fra et ligende projekt.

jeg roder osse med en 48v batteribank og og en 48, dc mølle. jeg ved jo ikke hvad der fulgte med din mølle, men jeg vil mene at hvis du køber en 12v ensretter producere din vindmølle 12v dc og du kan derfor bruge en 12 laderegulator til din nuværende batteribank. det anbefales ikke hvis du pruger pmw regulator da den frakobler møllen når batterierne er ladet op, og den vil derfor gå i fri spin og evt ødelægge møllen. problemet kan være at fordi møllens genarator er lavet til 48v, at den ikke sprøjter særligt mange amp ud ( det har noget med kobberviklingerne i generatoren, mener jeg).

hvis du vælger at bruge den som en 48v mølle skal du seriekoble batterierne til 48 v. købe en ensretter i 48 og laderegulator i 48v. her løber jeg så ind i at skulle have en 48v - 230v inverter , hvilket koster en jetjager. da min mølle har en intern DC lade regulator kan jeg koble møllen direkte på batterierne. problemet er så at få 12v ud af en 48v batteri bank. derfor har jeg købt et buck stepdown controller 20 amp, 48v - 12v dc ( 10 dollars på aliexpress) hvor jeg føre outputtet over i en billig pmv regulator ( 10 dollars på ebay ) og lader derfra en 12v batteri bank op til min inverter. du kan gøre det samme men det kræver så 5 batterier.

da din mølle er væsentlig større end min vil jeg mene at du skal kigge efter en diversionload charge controller, med et dumpload på. så har du muligheden for at sprøjt ekstra strøm over i en vandvarmer eller ligende når din batteri bank er helt opladet.

jeg venter stadig på delene fra nettet så det er ikke afprøvet endnu.

jeg bruger kun min mølle om vinteren og har derfor ikke forstand på opsætning af solceller samtidig.

håber at det kunne hjælpe dig videre.

klaus
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering