SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Batteri bank overskudstrøm
17-09-2018, 10:12
Besked: #1
Mirakle Offline

Batteri bank overskudstrøm
Hej

Jeg har en fronius hybrid inverter 4Kw og jeg har en fronius ohmpilot til at tænde min vandvarmer ved overskudstrøm.

Min ohmpilot virker fortrinligt. Den ligger sig fint op ad kurven for overproduktionen.
Problemet er bare at jeg stadig sender en masse overskudsstrøm ud på nettet, når vandet er blevet varmet op.

Min inverter er en hybrid, så jeg kan "bare" købe en batteribank, som passer til inverteren og så er alt i den fineste orden. Problemet er bare at sådan en batteribank starter ved 55.000 krog det er kun en 3,5kWh

Så jeg har gået med tanken om at lave min egen batteribank. Jeg har adgang til batterierne stort set gratis.

Jeg har en idé om at batteri banken bare skal kunne tage mit basis forbrug såsom køl frys og andre småting. (Så kan jeg altid udvide det lidt over tid)
De ting som skal køre på batteri banken har deres egen gruppe i el tavlen, så det er rimeligt simpelt.

Min ohmpilot har en funktion, så jeg kan aktivere en potentialfri indgang på en lader. Så den kun lader ved overskudstrøm og jeg kan evt. starter den når der er 600W i overproduktion.
Jeg har fundet en lader, som har sådan en charge i/o indgang. Så selve opladningen af batterierne skulle jeg have styr på. Det kunne være smart at opladningen også kunne følge overproduktionen, så den kunne lade trinløst fra eks 100W til 1000W. Men det er nok lidt over mit niveau og få det gjort. (Det er jo det min inverter kan)

Anyway
Problemet er at få lavet en styring, der kan finde ud af at skifte til net, når der ikke er mere strøm på batterierne. Dvs. når batterier er nået ned på 22V, (24V batteri setup) så skal den skifte til net igen.

I marina verdenen findes der en combi charger/ inverter. Denne kan også skifte til batterier, når nettet bliver taget fra. Så kunne man jo sætte en relæ på tilgangen, som så slukkede for den og den så ville gå til batteridrift.

Men den kan ikke gå den anden vej. Skifte til net, når der ikke er batteri kapicitet.

Men så leder jeg efter en kontrol boks, så har udgange og indgange til at kunne styre det.

Det bedste ville sikkert være at der allerede fandtes en enhed, som havde alle disse fuktioner. Lader, inverter, kontrol/styre boks.

Jeg tror faktisk at det jeg prøver at lave, vil virke til alle med solceller. Uanset om de har hybrid inverter eller ej. En batteribank, som bare er koblet til hus installationen og kan lade og levere strøm.
Det eneste det ville kræve for de enkelte inverter at de vidste hvornår der var overskudstrøm. (Det ved min ohmpilot så heldigvis)

Har I nogle idéer. Der er sikkert nogle kloge hoveder herinde. Smile

Hilsen Martin
Find
Citér
18-09-2018, 11:38
Besked: #2
Kalechen Offline

RE: Batteri bank overskudstrøm
(17-09-2018 10:12)Mirakle Skrev:  Hej

Jeg har en fronius hybrid inverter 4Kw og jeg har en fronius ohmpilot til at tænde min vandvarmer ved overskudstrøm.

Min ohmpilot virker fortrinligt. Den ligger sig fint op ad kurven for overproduktionen.
Problemet er bare at jeg stadig sender en masse overskudsstrøm ud på nettet, når vandet er blevet varmet op.

Min inverter er en hybrid, så jeg kan "bare" købe en batteribank, som passer til inverteren og så er alt i den fineste orden. Problemet er bare at sådan en batteribank starter ved 55.000 krog det er kun en 3,5kWh

Så jeg har gået med tanken om at lave min egen batteribank. Jeg har adgang til batterierne stort set gratis.

Jeg har en idé om at batteri banken bare skal kunne tage mit basis forbrug såsom køl frys og andre småting. (Så kan jeg altid udvide det lidt over tid)
De ting som skal køre på batteri banken har deres egen gruppe i el tavlen, så det er rimeligt simpelt.

Min ohmpilot har en funktion, så jeg kan aktivere en potentialfri indgang på en lader. Så den kun lader ved overskudstrøm og jeg kan evt. starter den når der er 600W i overproduktion.
Jeg har fundet en lader, som har sådan en charge i/o indgang. Så selve opladningen af batterierne skulle jeg have styr på. Det kunne være smart at opladningen også kunne følge overproduktionen, så den kunne lade trinløst fra eks 100W til 1000W. Men det er nok lidt over mit niveau og få det gjort. (Det er jo det min inverter kan)

Anyway
Problemet er at få lavet en styring, der kan finde ud af at skifte til net, når der ikke er mere strøm på batterierne. Dvs. når batterier er nået ned på 22V, (24V batteri setup) så skal den skifte til net igen.

I marina verdenen findes der en combi charger/ inverter. Denne kan også skifte til batterier, når nettet bliver taget fra. Så kunne man jo sætte en relæ på tilgangen, som så slukkede for den og den så ville gå til batteridrift.

Men den kan ikke gå den anden vej. Skifte til net, når der ikke er batteri kapicitet.

Men så leder jeg efter en kontrol boks, så har udgange og indgange til at kunne styre det.

Det bedste ville sikkert være at der allerede fandtes en enhed, som havde alle disse fuktioner. Lader, inverter, kontrol/styre boks.

Jeg tror faktisk at det jeg prøver at lave, vil virke til alle med solceller. Uanset om de har hybrid inverter eller ej. En batteribank, som bare er koblet til hus installationen og kan lade og levere strøm.
Det eneste det ville kræve for de enkelte inverter at de vidste hvornår der var overskudstrøm. (Det ved min ohmpilot så heldigvis)

Har I nogle idéer. Der er sikkert nogle kloge hoveder herinde. Smile

Hilsen Martin

Noget forhåbentlig brugbart input :o)

Hvad med en automatisk transfer switch, som bruges bl.a. til at få startet en nød-generator - i det her tilfælde grid...

Hvilken type batterier har du adgang til?

Hvem har installeret din Ohm Pilot?
Find
Citér
18-10-2018, 13:33
Besked: #3
SuneJepsen Offline

Jeg har gået med lignene tanker og luret på produkter som Steca PLI 2400-24 hybrid inverter.

Vis man kan "lade" dens MPPT tracker indgang med dit overskuds strøm. Så kan Steca'en lade batteriet samt give 220v. formenligt kan man også bare lade batteriet direkte.
Den har failover til grid/Generator på 10ms hvilket normalt udstyr ikke ligger mærke til.

Kunne forstille mig at det kræver man kan lave en custume config af den lader så den ikke prøver at detektere "batteriet" alternativt kan en AC-DC PSU vel også gøre det.

Tror det en god ide at holde det til enkelte ting som køleskab/frys + andre ting der bruger strøm om natten.

Har dog selv ramt hoved mod muren da jeg ikke ander hvordan jeg skal sortere overskudstrøm fra mig bekendt har min inveter producent ikke lavet en lignene enhed som Fronius Ohmpilot.

PS. Vil du afsløre hvilken vandvarmer du bruger?

Mvh Sune
Find
Citér
18-10-2018, 14:42
Besked: #4
SuneJepsen Offline

Nu læster jeg lige lidt i manualen på den OhmPilot. Er du sikker på du kan smække en lader på den?

De skriver blandt andet:

WARNING! Only purely resistive loads may be connected. Connecting an
incorrect load (e.g. fan heater) will lead to destruction of the load.

WARNING! No electronic thermostats may be used in the loads. The use of
electronic thermostats will lead to destruction of the Ohmpilot and/or the load.
Mechanical temperature switches must be used.

Mvh Sune
Find
Citér
23-10-2018, 21:53
Besked: #5
Finn DK Offline

Hej

Jeg har også leget lidt med tanker om hvordan man kan udvide sit anlæg med batterier på en nem måde.
Jeg har fundet nogle Siemens strømforsyninger der kan fødes med både AC og DC, dvs. de kan kobles direkte på forsyningen fra panelerne til inverteren og har variabel udgangsspænding der kan tilpasses 24V batterier. Det kræver så en særskilt inverter 24VDC/230VAC samt noget styring. Ikke helt så nemt som jeg gerne vil have det, men en mulig løsning til back-up strøm ved strømsvigt.
Det sidste jeg har fået øje på er denne her: Solareclipse
Jeg har ikke nogen dansk pris på den, men den ser interessant ud.

Mvh, Finn
Find
Citér
25-10-2018, 09:50
Besked: #6
SuneJepsen Offline

Ja det ser ganske interessant ud Finn, Du har set de har en dansk distributør?

Men der må da være andre som har lavet lignende produkt? Ved ikke hvor tryg jeg er ved noget designet og fremstillet i Italien Smile

Du må endelig dele vis du falder over andre ligene produkter.

Mvh Sune
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering