SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Jeg bliver flået af kommunen !
26-05-2012, 19:27
Besked: #1
RBA Offline
Solelsker
Jeg bliver flået af kommunen !
Jeg har netop fået min tilladelse til fritstående solcelle anlæg i hus, det skal bestå af 8 stk bundsbaek trackere med 24 moduler og 1 inverter, det er jo fint nok, men når jeg så læser længere nede i dokumentet, kan jeg læse at kommunen kategoriserer det som 8 selvstændige anlæg, og derfor skal jeg betale 8 x 1000 kr i gebyr !!!!! Er det rimeligt ? Det er jo eet anlæg, og ikke 8 selvstændige.
Find
Citér
26-05-2012, 20:46 (Denne besked var sidst ændret: 26-05-2012 af 20:50 Lars-Jacobsen.)
Besked: #2
Lars-Jacobsen Offline

RE: Jeg bliver flået af kommunen !
Det lyder nøjagtig som et af de scenarier jeg overvejer/planlægger.
Har også forberedt mig på "dialog" med kommunen.

Er spændt på at høre om erfaringer mht til stativerne/trackerne, da der tilsyneladene ikke er andre end Erik selv der har lagt noget på nettet.

Mht din disputs med kommunen vil jeg da kontakte dem om en forklaring/brokke mig, da der jo er tale om een ansøgning og eet anlæg.

I det hele taget er det grotesk at der skal ansøgning/byggesag til med disse små fritstående anlæg. Som jeg skrev i et andet indlæg, kan man jo frit opføre en garage/redskabsskur på 50m2 og så bare montere solceller på det UDEN ansøgning/tilladelse.
Disse små anlæg er jo ikke engang med støbt sokkel f.eks.
Ja og jeg må også gerne opsætte alle de 12 m høje flagstænger på min grund som jeg har lyst til - med støbt sokkel.
Så det er helt gak gak....
Find
Citér
26-05-2012, 21:29
Besked: #3
HGM Offline

Det lyder helt grotesk. Du skulle bede kommunen anvise dig, hvor det står, at der overhovedet skal søges byggetilladelse til sådan et anlæg. I bygningsreglementet står der ikke umiddelbart noget om, at man skal søge byggetilladelse til flytbare anlæg af denne art. Tværtimod kan man læse, at master til el kan opføres uden byggelilladelse - og det er jo netop det du vil!
Hvis du, som jeg tror, bor i landzone, er det endnu nemmere. Der skal blot søges landzonetilladelse og det koster ikke noget. Jeg har fået landzonetilladelse til opførelse af et fastmonteret solcellestativ på ca.45 m2.
Find
Citér
27-05-2012, 08:16
Besked: #4
RBA Offline
Solelsker
Jeg vil sandelig også kontakte kommunen ved først kommende hverdag.

Det er jo fuldstændig vanvittigt.
Find
Citér
28-05-2012, 13:01
Besked: #5
Lars-Jacobsen Offline

(26-05-2012 21:29)HGM Skrev:  Det lyder helt grotesk. Du skulle bede kommunen anvise dig, hvor det står, at der overhovedet skal søges byggetilladelse til sådan et anlæg. I bygningsreglementet står der ikke umiddelbart noget om, at man skal søge byggetilladelse til flytbare anlæg af denne art. Tværtimod kan man læse, at master til el kan opføres uden byggelilladelse - og det er jo netop det du vil!
Hvis du, som jeg tror, bor i landzone, er det endnu nemmere. Der skal blot søges landzonetilladelse og det koster ikke noget. Jeg har fået landzonetilladelse til opførelse af et fastmonteret solcellestativ på ca.45 m2.

Jeg er enig i dine betragtninger om det ikke bør være så besværligt med netop denne type installation. Men jeg vil tro kommunen finder hjemmel i BR10 her:
http://www.ebst.dk/bygningsreglementet.d...d3030/0/42

Men kan så undre sig da man kan opføre en Vindmølle mv UDEN byggetilladelse, men blot anmeldelse.
http://www.ebst.dk/bygningsreglementet.d...d2008/0/42

Der er sågar byggearbejder der kan opfører helt uden tilladelse og anmeldelse:
http://www.ebst.dk/bygningsreglementet.d...d2010/0/42

En (privat)mast skal faktisk have byggetilladelse jvfr.
http://www.ebst.dk/bygningsreglementet.d...d2030/0/42

Jeg tror ikke du kan få et solcelleanlæg ind under undtagelserne:
http://www.ebst.dk/bygningsreglementet.d...d2002/0/42
Find
Citér
30-05-2012, 13:57
Besked: #6
RBA Offline
Solelsker
YES !

Efter kontakt til kommunen, er gebyret sat ned til mere retfærdige 1000 kr.
Find
Citér
30-05-2012, 14:18
Besked: #7
HGM Offline

Ja, det er selvfølgelig meget godt, men har du fået svar på, med hvilken hjemmel de overhovedet forlanger, at der skal søges om byggetilladelse?
Det synes jeg var rart at vide, også af hensyn til andre der måtte komme i samme situation.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering