Elleverandør-valg med flexafregning (og solceller)
|
20-12-2018, 17:02
Besked: #1
|
|||
|
|||
Elleverandør-valg med flexafregning (og solceller)
Som bekendt kan man jo selv vælge leverandør. Det har jeg selv brugt inden jeg fik solceller. Men da jeg jo nettoafregner (hidtil) har jeg ikke gidet at forske i det, da nettoforbruget har været relativt lille.
Nu med de nye ("andere Methoden") hvor vi pålægges flexafregning er sagen måske en anden? Nu er det jo ikke blot nettokøbet der afregnes - men hele købet fra nettet. Som elvarmebruger bliver det ganske meget for mit vedkommende. En 10-øre pr. kwh kan hurtigt udligne den merudgift der ellers er. I henhold til det regneark Energinet har lagt ud til estimering af hvor meget de nye "Methoden" kommer til at betyde skal jeg af med 7-800 kr mere om året. Jeg købte i 2017 totalt ca. 9.000 (og leverede ca. 6.000). Det skal nævnes at det regneark er en absolut gennemsnitsberegning som skal tages med et stort gran salt. Så vidt jeg kan se bygger regnearket blot på, at forskellen mellem købs-elprisen og salgs-elprisen er ca. 13 øre. Dvs i mit tilfælde bliver min merudgift 0,13*6.000 = 780 kr Jeg har været ude på http://elpris.dk/#/ for at se nærmere. Men for det første ser det ud til at de priser og oplysninger er smækfyldt med fejl (f.eks. sætter nogle af leverandørerne selve elprisen til 0 kr = nul kr.). Jeg tør ganske enkelt ikke forlade mig på det! Dertil kommer, at så vidt jeg kan se er den side endnu ikke indrettet efter de nye kommende regler for solcelleejere. Så kan vi overhovedet på nuværende tidspunkt bruge den til noget som helst? Kommentarer til dette? Altså vil vi (modsat før) nu med fordel kunne gå i markedet og hente/levere strøm? Og/eller har jeg ret i at den side jeg linker til ser mærkelig ud (utroværdig)? ![]() |
|||
20-12-2018, 19:11
(Denne besked var sidst ændret: 20-12-2018 af 19:13 Lars-Jacobsen.)
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Elleverandør-valg med flexafregning (og solceller)
Mener du i regnearket selv kan indtaste divers parametre hvis du låser det op.
Om dine tal så passer med standard gennemsnitsdanskerens på årsbasis eller du selv har mere nøjagtige tal kan komme an på en prøve. Kan du købe strømme billigere slipper du jo også billigere. Og ja det passer med at man nogle gange kan købe strøm til 0 kr. (i en intro periode). Tallene på hjemmesiden skulle gerne blive kontrolleret af Energistyrelsen. Så ud over den normale besparelse der er ved at shoppe hos den billigste, ja så bliver din "prisstigning" /forringelse af gr. 6 ordningen også noget mindre end gennemsnittet. Selvfølgelig skal der være tale om en vis volume/mængde, ellers kan det næsten ikke betale sig. Men 2-400 kr. pr år ved at bruge 1/2 time ved skærmen og bøvle med en online formular er vel OK :-) Og viser beregningerne at det bliver i omegnen af 8-1.200 kr. ja så er der vel slet ingen betænkninger. |
|||
21-12-2018, 20:08
Besked: #3
|
|||
|
|||
(20-12-2018 19:11)Lars-Jacobsen Skrev: Mener du i regnearket selv kan indtaste divers parametre hvis du låser det op. Jojo. men det er kun køb og salg man kan taste ind så vidt jeg kan se. Det er et meget simpelt regneark (baseret på en gennemsnitsbetragtning formentlig). Prøv at ændre lidt på det og du vil se at det drejer sig reelt om ca. 10 øre pr. kilowatttime. Og eludbud.dk er IKKE indrettet til den nye ordning. Ellers overbevis mig om noget andet. Kan man i øvrigt sælge til et selskab og købe af et andet? ![]() |
|||
22-12-2018, 10:44
(Denne besked var sidst ændret: 22-12-2018 af 10:48 Lars-Jacobsen.)
Besked: #4
|
|||
|
|||
Enig at det er et forholdvis simpelt regneark. Men der er mig bekendt ingen der har gidet lave et der regner time for time, som prisen kommer til fremover ved flexafregning. Der er i øvrigt heller ikke mange der kender sit forbrug i denne opløsning, så til at give en indikation af hvad det betyder er det vel OK med en gennemsnitspris.
mht eludbud.dk så siger det mig ikke noget, men elpris.dk er god nok: http://elpris.dk/#/article/om_elpris Og jo du kan købe strøm til 0 kr. har et par bekendte der gør det, og har også lige selv valgt det. Intro tilbud i 6 måneder og så skifter jeg nok igen til et andet der også har introtilbud. Problemet med at købe billig strøm til 0kr. er bare at tilbagebetalingstiden forlænges på anlæget, da forudsætningerne nu er noget helt andet. Men det er dog stadig bedre for den samlede husstandsøkonomi, så ingen brok herfra over den "forringelse" af betingelserne som Lars eller højt og helligt lovede og beregnede da inversteringen blev foretaget. Salg af strøm sker altid til Energistyrelsen, til markedpris (nordpool spot) + evt. tillæg hvis du har en aftale herom. Det er der ikke noget nyt i som sådan. Er du på den gamle ordning og havde overskud skulle du gerne tidligere have fået en sådan opgørelse. Men de fleste har ikke overskud så de ser den aldrig. Men du kan altså ikke selv vælge hvem du vil sælge til - eller hvilken pris. Det er kun køb af strømmen. Så er der dog lige den lille ændring at Energistyrelsen har "udliciteret" opgaven men de gamle gr. 6 anlæg til Vindstød ifbm overgang til flexafregning så det er dem der afregner. Det er nyt |
|||
22-12-2018, 12:00
Besked: #5
|
|||
|
|||
Lars eller andre.
Kan det ikke lige skæres ud i pap? Hidtil har man jo blot skullet afregne nettoforbruget. Fremover skal man vel afregne på hhv køb og salg til nettet - altså de er uafhængige af hinanden. Forbrug/køb fra nettet afregnes med den pris der på det tidspunkt - går jeg ud fra. Det er naturligvis nyt. Men salg/levering til nettet afregnes IKKE med den pris der er når der leveres - prisen er den samme for alle kwt og åbenbart den der spotpris? Hvis man nu, som jeg, ikke har overskudsproduktion, skal jeg så tilmeldes vindstoed.dk? Sker afregningen løbende for både køb og salg? ![]() |
|||
22-12-2018, 13:00
(Denne besked var sidst ændret: 22-12-2018 af 13:05 Lars-Jacobsen.)
Besked: #6
|
|||
|
|||
(22-12-2018 12:00)klr Skrev: Lars eller andre.Jeg skal forsøge ;-) Citér:Hidtil har man jo blot skullet afregne nettoforbruget. Fremover skal man vel afregne på hhv køb og salg til nettet - altså de er uafhængige af hinanden.Ja selve elprisen skal afregnes uafhænget af hinanden. Der vil blive lavet opgørelse hver time og ske afregning hver måned for salg og hver måned/kvartal/år for køb (alt efter valg af elleverandør og aftale) Citér:Forbrug/køb fra nettet afregnes med den pris der på det tidspunkt - går jeg ud fra. Det er naturligvis nyt.Ja og Ja for gr. 6 Citér:Men salg/levering til nettet afregnes IKKE med den pris der er når der leveres - prisen er den samme for alle kwt og åbenbart den der spotpris?Ja, salg (eller overskud på nettoaftalen) opgøres pr. time og afregnes til spotprisen med Energinet/Energistyrelsen (via Vindstød) og ikke via den aftale du har om køb med din elleverandør. Med elleverandøren kan man individuelt lave en fastpris aftale, en variabel/spotpris aftale eller måske enda en aftale om køb af gratis strøm i en periode. Citér:Hvis man nu, som jeg, ikke har overskudsproduktion, skal jeg så tilmeldes vindstoed.dk?Det ved jeg ikke, men vil tro men i princippet kan lade være hvis man er 100% sikker på man ALTID bruger ALT produktion inden for samme time (en sommerdag kl 12 ? - formentlig ikke). I så fald hvis man ikke har en aftale "forærer" man jo strømmen væk, så vil tro det er en god ide at tilmelde sig. Det kan også være det er et must for overhovedet fortsat at være blive nettoafregnet på årsafregning af afgifterne. Så her ville jeg spørge Vindstød. Citér:Sker afregningen løbende for både køb og salg?Ja se tidlige svar Se også: https://energinet.dk/El/Private-elkunder...ngsgruppe6 Nå ja og så lige for at skære den helt ud i pap. Det er kun selve elprisen der skal "handles" løbende time for time. Alle afgifterne som jo udgør 3/4 af prisen opgøres fortsat årligt som et samlet netto beløb. Her vil så indgå de "aconto" betalinger/afregninger som man foretager via sin elhandler. Og evt overskud vil blive udbetalt af Energinet/Energistyrelsen (via Vindstød). |
|||
22-12-2018, 13:24
Besked: #7
|
|||
|
|||
Hold da op. Det klargør i hvert fald for mig. Tak, Lars!
Hvis man nu går ind på http://elpris.dk/#/ så kan man vælge at man har solceller. Men så står der: "Hvis du har solceller, er du underlagt specielle regler for betaling af afgifter og transport og disse priser kan ikke beregnes på elpris.dk. Men du kan beregne prisen for dit nettoforbrug på elpris.dk." - så det er jo ikke meget værd. Der står heller intet om de nye regler. Jeg vil mene at det kan gøres bedre (med de nye regler). Enig? Mit køb på nettet vil forøges med ca. 6.000 kwt (fra 3.000 til 9.000), så jeg vil da helt sikkert nu interessere mig for priserne. Og hvis jeg gider skifte hele tiden, så opnår jeg jo en besparelse ved den nye ordning - måske. Jeg har jo også hidtil kunnet gøre det - men gevinsten har været for lille (dog har jeg ikke været opmærksom på man kunne få "gratis" strøm). Efter regnearksmodellen forøges min udgifter med ca. (9.000-3.000)*(0,48-0,35)=780 kr. Hvis jeg går i markedet og betaler 0 kr for forbrugt/købt strøm må regnestykket vel se sådan ud: (9.000-3.000)*(0-0,35)= - 2.100. Altså en gevinst på 2.100!! Kan det virkelig passe??? ![]() |
|||
24-12-2018, 16:04
Besked: #8
|
|||
|
|||
Ja hvis du kan få lavet en købsaftale der gælder hele perioden til kr. 0 så vil det give et ordentligt plus.
Jeg har vedhæftet det nyeste v2 regneark fra Energinet som er oplåst og modificeret lidt så man kan anvende forskellige priser på hhv køb og salg af strøm. Men igen priserne er gennemsnits betragtninger. Jeg laver mig nok lige et regneark med gennemsnits priserne i de timer solen skinner. Og så vil jeg se om ikke også jeg kan finde et par forskellige "profiler" af forbruger til beregning af den gennemsnitlige købspris time for time. Der er jo forskel på om man har varmepumpe og køber rigtig meget strøm hele døgnet om vinteren, er "sommerhus" ejer eller storfamilie med mange teenage børn. |
|||
25-12-2018, 08:34
(Denne besked var sidst ændret: 26-12-2018 af 07:31 kjeld.)
Besked: #9
|
|||
|
|||
Det eneste jeg kan glæde mig er jeg har solgt 6100 kw og produceret ca. 8000 kw så det er ca. 1900 kw som jeg har lavet som el gripen ikke kan se. [img]
Hilsen Kjeld Andersen http://faresbook.dk/ kjelda@stofanet.dk |
|||
26-12-2018, 07:37
Besked: #10
|
|||
|
|||
Fra seas
hvordan virker det nu når vi får timeafregning så kan der jo ikke være noget der heder 4000 kwh før nedsat pris ????? Reduktionen og elafgiften reguleres løbende Din reduktion for den del af dit forbrug, der er højere end 4.000 kWh per år, er 82,13 øre per kWh inklusive moms. På SKAT's hjemmeside kan du læse mere om regler for elektricitet til opvarmning af helårsboliger (elvarmeafgift) Hilsen Kjeld Andersen http://faresbook.dk/ kjelda@stofanet.dk |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|