Modstrøms
|
15-01-2019, 12:44
Besked: #1
|
|||
|
|||
Modstrøms
Er der nogen der har erfaring med Modstrøm ???
Hilsen Kjeld Andersen http://faresbook.dk/ kjelda@stofanet.dk |
|||
15-01-2019, 18:53
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Modstrøms
Ikke endnu, men har bestilt og skifter om en månedstid.
Men jeg kan ikke forestille mig at deres strøm er meget anderledes end det der nu kommer ud af min stikkkontakt. Om det så er vindstød, gul strøm eller http://www.jydskatomkraft.dk Det er kun et spørgsmål om de har et ordentligt afregningssystem, og mon ikke det ligesom de andres også kan finde ud af at sende regninger/opkrævninger ud. |
|||
16-01-2019, 07:35
Besked: #3
|
|||
|
|||
Talte i går med en fra modstrøm og prisen var 23 øre og 8 øre i omkostninger så ialt 31 øre kwh
talte også med seas deres tilbud var var prisen 50 øre i alt arbejder videre på det i dag for hvis jeg skifter hvem laver så den årsberetning med afgiften til staten ? og en ny oplysning Modstrøm siger at det strøm du køber over 4000 kwh får du en reduktion på 63 øre kwh Seas siger at der først gives reduktion i afgiften når differencen mellem køb og salg er over 4000 kwh ? og så et udskrift af mailen Vi er skiftet til flexafregning Om kort tid sender vi din årsopgørelse for 2018. Her kan du også se en oversigt over dine aconto-betalinger i 2019. De vil være højere, end de var i 2018. Det skyldes, at vi som varslet i september er overgået til flexafregning. Ændringen trådte i kraft den 1. januar 2019. Vi modregner ikke længere din solcellestrøm Skiftet betyder, at den strøm, dine solceller leverer til nettet, ikke længere bliver trukket fra den strøm, du bruger fra nettet. I henhold til nye regler fra Energistyrelsen opkræver vi i stedet betaling for dit samlede forbrug fra nettet. Dine aconto- betalinger vil derfor blive højere end tidligere. Beregning af abonnement, tariffer og afgifter forbliver som i 2018. Husk at registrere dit anlæg Du får stadig betaling for din elproduktion til nettet, som du kan modregne din eludgift. Disse penge udbetales hver måned af Vindstød.dk. For at få betalingen skal du registrere dit anlæg på vindstoed.dk/ve. Du skifter ikke elleverandør Ændringen betyder ikke, at du køber el hos Vindstød.dk. Du er stadig elkunde hos os – og det er vi glade for. En ting til det el du laver fra 1-1-19 får du ikke penge for hvis ikke du er tilmeldt Vindstød Hilsen Kjeld Andersen http://faresbook.dk/ kjelda@stofanet.dk |
|||
16-01-2019, 17:04
Besked: #4
|
|||
|
|||
Hvilken pris du kan "forhandle" dig frem til er lidt individuelt. De plejer som sagt at have "introtilbud" til nye kunder. De ligger som regel noget lavere end det du nævner.
Udligning af afgifterne på årsbasis er stadig en aftale du har med Energinet. PSO og elafgift vil stadig blive beregnet og afregnet efter årsbaseret nettoafregning. https://energinet.dk/-/media/87F29DEBC7D...509B971D64 Det er Modstrøm der har det korrekte svar, at du får nedsat afgift på alt leveret strøm der overstiger 4.000. Det er der faldet afgørelse i. Og med de nye Flexafregning er der slet ingen diskution for du skal jo købe og betale deres tariffer på alt hvad de levere, det skal de nok sørge for. Og den del der overstiger 4.000 ja den skal de bre opkræve nedsat afgift på. Også selvom du så levere noget tilbage igen som du sælger til Vindstød. Men du skal som sagt huske at tilmelde dig (med din nemkonto) hos dem for at få betalingen for din overskudstrøm - som de også skriver. De ved måske godt det er dig der er kunde (kan de se i datahub) men de kender ikke din nemkonto hvor de skal overføre betalingen til. Ender du så med at have et overskud når 2019 er gået, ja så modager du afregning på det fra Energinet: Pristillæg på netto overskudsproduktion vil også efter overgang til flexafregning blive udbetalt af Energistyrelsen. Pristillægget på netto overskudsproduktion opgøres af forskellen mellem den faste afregningspris og den gennemsnitlige spotpris for udbetalingsperioden |
|||
16-01-2019, 20:41
(Denne besked var sidst ændret: 16-01-2019 af 20:44 klr.)
Besked: #5
|
|||
|
|||
(16-01-2019 17:04)Lars-Jacobsen Skrev: Udligning af afgifterne på årsbasis er stadig en aftale du har med Energinet. Og afregning af nettoafgifterne afregnes fremover af Energinet? Synes jeg tidligere er fremgået - og det er da nyt? Citér:Det er Modstrøm der har det korrekte svar, at du får nedsat afgift på alt leveret strøm der overstiger 4.000. Det er der faldet afgørelse i. Og med de nye Flexafregning er der slet ingen diskution for du skal jo købe og betale deres tariffer på alt hvad de levere, det skal de nok sørge for. Og den del der overstiger 4.000 ja den skal de bre opkræve nedsat afgift på. Også selvom du så levere noget tilbage igen som du sælger til Vindstød. Er det ikke en yderligere fordel ved flexafregningen - altså for dem der har el-varme? Man får jo nu leveret mere - typisk. For mit vedkommende (køb 9000; salg 6000) har jeg hidtil fået nedsættelse for de 3000 (9000-6000). Nu får jeg vel for 5.000 (9000-4000). Er det sandt? Og man skal vel under alle omstændigheder tilmelde sig Vindstød, når man kommer på flexafregning? Det er vel ikke kun dem der har nettooverskud. ![]() |
|||
16-01-2019, 22:08
(Denne besked var sidst ændret: 16-01-2019 af 22:09 Lars-Jacobsen.)
Besked: #6
|
|||
|
|||
(16-01-2019 20:41)klr Skrev: Og afregning af nettoafgifterne afregnes fremover af Energinet? Synes jeg tidligere er fremgået - og det er da nyt?Næ du har hele tiden ansøgt og tilmeldt en nettoordning hos Energinet som er dem der er bemyndiget af Energistyrelsen til dette jvf. Lovgivning og bekendtgørelser. Hvor/hvem skulle den ellers være med ? Citér:Er det ikke en yderligere fordel ved flexafregningen - altså for dem der har el-varme? Man får jo nu leveret mere - typisk. For mit vedkommende (køb 9000; salg 6000) har jeg hidtil fået nedsættelse for de 3000 (9000-6000). Nu får jeg vel for 5.000 (9000-4000). Er det sandt?Du burde hele tiden have fået får nedsat afgift på alt hvad der er leveret over 4000. Der er der som sagt afgørelser på hos skat som er dem der bestemmer/administrerer/tolker hvordan afgifterne skal opkræves. Det er IKKE forsyningsselskaberne der skal fortolke det. Citér:Og man skal vel under alle omstændigheder tilmelde sig Vindstød, når man kommer på flexafregning? Det er vel ikke kun dem der har nettooverskud.Ja, for ALT der leveres til nettet skal jo sælges nu. Og du får ingenting for det leverede før du tilmelder dig. Men i praksis drejer det sig nok ikke om mange kWh i denne tid, og satsen er jo ca. 20 øre så det bliver nok ikke til så meget selvom man trækker den 1 månedstid. Det evt. Nettooverskud der måtte være på årsbasis er så noget Energinet/Energistyrelsen vil afregne med dig med et pristillæg, hvor de så udbetaler forskellen på markedsprisen og så 60 øre. Men altså kun på overskuddet. Selve markedsprisen er så den man løbende har fået udbetalt af Vindstød på salget. I praksis er det det som foregår hver måned og har gjort det de sidste 5 år for alle dem der ikke er på den gamle gr. 6 ordning. Nogle har pristillæg på 1,02 andre 1,30 osv. |
|||
16-01-2019, 22:29
Besked: #7
|
|||
|
|||
Hejsa
Håber der er nogen i dette forum der kan hjælpe mig. I efteråret 2018 fik jeg sat solceller op, og er tilmeldt nettoafregning gruppe 5 dvs. jeg idag ikke får betaling for min overskydende elproduktion. Jeg kan ikke gennemskue om det vil det betyde noget for mig med den nye nettoafregnings metode. Om det bliver en fordel for mig. Jeg overvejer at tilmelde mig til "Vindstød". Vil jeg så kunne opnå de samme fordele som dem der er tilmeldt den gamle ordning. På forhånd tak. :-) mvh Birger Ødegaard |
|||
16-01-2019, 22:36
(Denne besked var sidst ændret: 16-01-2019 af 22:47 klr.)
Besked: #8
|
|||
|
|||
(16-01-2019 22:08)Lars-Jacobsen Skrev: Næ du har hele tiden ansøgt og tilmeldt en nettoordning hos Energinet som er dem der er bemyndiget af Energistyrelsen til dette jvf. Lovgivning og bekendtgørelser. Hvor/hvem skulle den ellers være med ? Jo, men afregningen er da ikke sket med dem!! Citér:Du burde hele tiden have fået får nedsat afgift på alt hvad der er leveret over 4000.Nej, det er da ikke rigtigt - jeg får kun af det der er leveret netto (altså KØBT). Men efter de nye regler er der ikke noget netto (jeg køber jo hele forbruget). Hidtil har jeg aftaget 3.000 netto (9000-6000= det jeg har købt) - og det er det jeg får nedsættelse på. Fremover skal jeg vel have af alle 9000 - altså 6000 mere svarende til ca. 3.000 kr. Ik'? (regnestykket i foreg. mail var forkert...) Citér:Det evt. Nettooverskud der måtte være på årsbasis er så noget Energinet/Energistyrelsen vil afregne med dig med et pristillæg, hvor de så udbetaler forskellen på markedsprisen og så 60 øre. Men altså kun på overskuddet. Selve markedsprisen er så den man løbende har fået udbetalt af Vindstød på salget. - stadigvæk: du taler her om dem der har netto-overskudsproduktion? For alle os der bruger mere strøm end vi producerer (typisk el-varm-brugere) har det vel ikek noget at sige med det "pristillæg", 60 øre osv.?[/quote] ![]() |
|||
17-01-2019, 07:28
Besked: #9
|
|||
|
|||
(16-01-2019 20:41)klr Skrev: Og afregning af nettoafgifterne afregnes fremover af Energinet? Synes jeg tidligere er fremgået - og det er da nyt?Efter 2 dage med Seas og 4 forskellige personer så er jeg kommet frem til at der er ingen der ved om os med solceller og varmepumpe får det energitilskud på 83 øre svaret er at det over 4000 kwh du køber og her snakker jeg forskellen mellem køb og salg så der bliver ingen tilskud det er vel 4 år siden vi sendte et bindene svar til skat som kostede 400 kr. og svaret var ingen reduktion på el. Hilsen Kjeld Andersen http://faresbook.dk/ kjelda@stofanet.dk |
|||
17-01-2019, 07:48
Besked: #10
|
|||
|
|||
(17-01-2019 07:28)kjeld Skrev: Efter 2 dage med Seas og 4 forskellige personer så er jeg kommet frem til at der er ingen der ved om os med solceller og varmepumpe får det energitilskud på 83 øre svaret er at det over 4000 kwh du køber og her snakker jeg forskellen mellem køb og salg så der bliver ingen tilskud Det er rigtigt at det er ca. 83 øre incl. moms. Men det er i hvert fald ikke korrekt at det er i forskellen mellem køb og salg de 4.000 skal trækkes inden tilskuddet/nedsættelsen gives. Du har vel også fået nedsættelse hidtil (jeg har i hvert fald)? Man skal nemlig tage de 4.000 fra i det samlede forbrug - dvs. incl. det man forbruger af egen produktion. Det kan som sådan ikke blive anderledes når det er flexafregning. Men ved flexafregning adskilles aftag/køb jo fra det solcellerne leverer til nettet (salg). Måske det giver et andet regnestykke - måske endda bedre end hidtil. ![]() |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|