SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
el-varme brugere og flexafregning
16-01-2019, 23:04
Besked: #1
klr Offline

el-varme brugere og flexafregning
Som bekendt får man nedsættelse hvis man er el-varme-bruger (og registreret som sådan). Den får man for såkaldt forbrug udover 4.000 kwh. Ca. 60 øre er det vist pr. kwh.

MEN som solcellejer får man da kun i forhold til den del man KØBER. Jeg gør i hvert fald. Hvis jeg leverer/sælger 9.000 kvh og aftager 6.000 får jeg kun nedsættelse af de 3.000 som jeg netto køber (de 4.000 bliver trukket fra i det samlede forbrug incl. det jeg forbruger af min egen produktion - det var det der var stor diskussion om tidligere).

Hvis der er nogen der har fået beregnet det på anden måde (altså nedsættelsen) så ville det jo være rart at vide.

Nu hvor flexafregningen står i kulissen er det jo interessant hvordan det så er. som jeg har forstået det er levering/køb og salg (af strøm fra solcellerne) skarpt adskilt. Giver det nogen ændringer mht. el-varme-brugere? Det er jo fristende at antage med mit eksempel vil jeg nu få nedsættelse for 9.000 (som jo er det jeg får leveret- og rent faktisk også køber) minus de 4.000. Altså på 5.000. Det er nok ikke rigtigt - måske er der slet ingen ændringer, hvordan de så finder ud af det, hvor de nu opererer med forskellige afregninger/opgørelser. Nogen bud?

[Billede: sollinkdyn.gif]
Find
Citér
17-01-2019, 07:42 (Denne besked var sidst ændret: 17-01-2019 af 07:56 kjeld.)
Besked: #2
kjeld Offline

RE: el-varme brugere og flexafregning
Efter 2 dage med Seas og 4 forskellige personer så er jeg kommet frem til at der er ingen der ved om os med solceller og varmepumpe får det energitilskud på 83 øre svaret er at det over 4000 kwh du køber og her snakker jeg forskellen mellem køb og salg så der bliver ingen tilskud
det er vel 4 år siden vi sendte et bindene svar til skat som kostede 400 kr. og svaret var ingen reduktion på el for di forbruget var ikke over 4000 kwh mellem køb og salg
Fandt lige det her
Du kan få nedsat elafgiften, hvis elvarme er den primære opvarmningsform i din bolig.

Du kan kun få nedsættelsen, hvis elvarme er den primære opvarmningsform i din helårsbolig
Elvarme defineres som alle former for elvarme - også varme fra varmepumper
Det gælder også for sommerhuse, hvis du har fået en ikke-tidsbegrænset dispensation til helårsbrug.
Reduktionen og elafgiften reguleres løbende
Din reduktion for den del af dit forbrug, der er højere end 4.000 kWh per år, er 82,13 øre per kWh inklusive moms.
På SKAT's hjemmeside kan du læse mere om regler for elektricitet til opvarmning af helårsboliger (elvarmeafgift)

Hilsen
Kjeld Andersen
http://faresbook.dk/
kjelda@stofanet.dk
WWW Find
Citér
17-01-2019, 09:07
Besked: #3
kjeld Offline

var inde og se på 2017 opgørelse
der var en reduktion på 2127 kwh = 1076 kr 0,50 øre kwh
se[img][Billede: el_0.PNG][/img]

Hilsen
Kjeld Andersen
kjelda@stofanet.dk
WWW Find
Citér
17-01-2019, 17:44 (Denne besked var sidst ændret: 17-01-2019 af 17:54 Lars-Jacobsen.)
Besked: #4
Lars-Jacobsen Offline

Bare lige som det første. Man kan ikke få afgiftsnedsættelse/reduktion på noget man ikke har betalt. Det er første betingelse.
I Keld’s tilfælde er det meget tydeligt tydeligt at han har købt (fået leveret) mere end 4.000kwh, nemlig 7.326
Han skulle egentlig have nedsættelse for 3.326 men nu har han ikke købt dem alle sammen med afgift fra nettet, da nogle af dem er hans egne der bare har været ude at vende på nettet. Det han reelt har købt er netto forbruget på 2.127, og da de er “de sidste” i regnestykket ja så er de alle til nedsat/reducere afgift. Han skal nemlig bruge sine egne afgiftsfri kWh først, men de tæller altså med i forbruget/grænsen på de 4.000

Var køb fra net 3.900 og salg til net 200 så var nettokøb 3.700 men til fuld afgift, uden reduktion, da der jo ikke er leveret mere end grænsen på de 4.000
Var køb 4.500 og salg fortsat 200 så er netto 4.300 hvoraf der skal betales fuld afgift af de 4.000 og nedsat afgift af de sidste 300.
Er køb 6.000 og salg 9.000, ja så er der jo nettooverskud på + 3.000 som sælges til 60 øre.
Dvs der købes reelt set ikke noget og dermed er der ikke noget der skal beregnes nedsat afgift på. (Eller fuld afgift for den skyld).
Er det omvendt med køb 9.000 og salg 6.000 så er der nettokøb på 3.000 som alle er til nedsat afgift. (Samme situation som Keld).
Find
Citér
17-01-2019, 17:50
Besked: #5
Lars-Jacobsen Offline

En kommentar omkring hvornår og hvad der skal til for at være at betragte som og dermed berettiget til nedsat afgift kan følges i denne tråd:
http://heatpump.dk/forum/viewthread.php?...post_21368
Men ja der er nu nye forhøjede satser for nedsættelsen (plus for forbrugeren) og det kan nu også gælde for sommerhuse.
Find
Citér
18-01-2019, 07:24
Besked: #6
kjeld Offline

Hej Lars
det er super det du gør for os andre som er lidt tumpet og som måske skal have det skåret ud i pap men hvad mener du med det el der har været ude på nettet og vende

citat
Han skulle egentlig have nedsættelse for 3.326 men nu har han ikke købt dem alle sammen med afgift fra nettet, da nogle af dem er hans egne der bare har været ude at vende på nettet. Det han reelt har købt er netto forbruget på 2.127, og da de er “de sidste” i regnestykket ja så er de alle til nedsat/reducere afgift. Han skal nemlig bruge sine egne afgiftsfri kWh først, men de tæller altså med i forbruget/grænsen på de 4.000

Hilsen
Kjeld Andersen
kjelda@stofanet.dk
WWW Find
Citér
18-01-2019, 19:53
Besked: #7
Lars-Jacobsen Offline

Jeg har lige lavet et eksempel med aktuelle og faktiske tal fra virkligheden der gerne skulle belyse det.

.xlsx  Solceler og nedsat elvarmeafgift.xlsx (Størrelse: 71,29 KB / Downloads: 121)

Derudover har jeg fundet et ældre dokument jeg tidligere har lavet i 2014 om netop dette emne. Her er der vist lidt forskellige eksempler. Her henviser "Gl" til gr. 6 (de årsnettoafregnede), og "Ny" henviser til gr. 4 og 5 (de timeafregnede).

.xlsx  Solceller - nedsat afgift.xlsx (Størrelse: 32,64 KB / Downloads: 116)

Bemærk det gamle dokument har IKKE noget med den ny flexafregning at gøre selvom der står "Timeafregnet". Der henviser som sagt til hvilken netto ordningen man er på (for afgiftsberegningen og evt. pristillæg), og ikke hvordan man skal afregne strøm og tariffer.
Find
Citér
22-01-2019, 08:17 (Denne besked var sidst ændret: 23-01-2019 af 07:48 kjeld.)
Besked: #8
kjeld Offline

Nu bliver jeg forvirret troede el tilskuddet var 62 øre kwh og ikke 38,30 øre se opgørelse[img][Billede: seas.PNG][/img]

Se ny samtale med SEAS ja og det endte med hun blev pisse sur på mig HA HA
https://youtu.be/G1-Yuc9K3Z8

Hilsen
Kjeld Andersen
kjelda@stofanet.dk
WWW Find
Citér
22-01-2019, 10:55
Besked: #9
tagestavsdal Offline

(22-01-2019 08:17)kjeld Skrev:  Nu bliver jeg forvirret troede el tilskuddet var 62 øre kwh og ikke 38,30 øre se opgørelse[img][Billede: seas.PNG][/img]

Se ny samtale med SEAS
https://youtu.be/G1-Yuc9K3Z8

Kjeld

Du tager da lidt fejl i din forståelse ;-)

Det er da meget positivt for dig at el afgiften på el til varme kun er 38,30øre
fremfor det tidligere beløb på 62 øre

Der skete har i 2018 en beslutning om at gøre el til opvarmning endnu billigere.

Beløbet på din regning er jo hvad du skal betale til SEAS
og jo lavere der er jo bedre er det vel?

Hilsen Tage
Find
Citér
22-01-2019, 11:43
Besked: #10
kjeld Offline

Jeg har også siden fået at vide at el afgiften er 1,14 kr og tilskuddet er på ca. 75 øre kwh
men det stå jo ingensteder fordi mit køb kun er 972 kwh

Hilsen
Kjeld Andersen
kjelda@stofanet.dk
WWW Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering