SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Ulemper ved udendørs inverterplacering?
28-05-2012, 08:09
Besked: #1
NGL Offline

Ulemper ved udendørs inverterplacering?
Jeg påtænker at placere inverteren (Danfoss TLX Pro+ 8 KW) udendørs oppe på mit flade tag, hvor jeg vil ophænge den på en skorsten og så bygge et lille halvtag til den.

Fordelene er jo åbenlyse. Man slipper for at have skrumlet i bryggerset, slipper for at høre på skrumlet og så er det på visse årstider vel også en fordel kølingsmæssigt og ventilationsmæssigt.

Ulempen er selvfølgelig, at det er mere besværligt betjening- og aflæsningsmæssigt. Men det er vel ikke det store problem, når man kan se date via en internetbaseret datalogger. Det er vel ikke sådan, at man ellers skal til panelet/displayety i tide og udtide.

Om ledningsføringen er på den ene eller anden side af inverteren har vel ikke det store at sige? Der er ca 7 meter til forskel afhængigt af, om placering er i bryggers eller på taget.

Men er der andre ulemper? Jeg tænker fx på, om der er ringere effektivitet om vinteren, dvs. når det er koldt ?

Mvh Niels
Find
Citér
28-05-2012, 09:13
Besked: #2
Lav Offline

RE: Ulemper ved udendørs inverterplacering?
Tja hvorfor ikke, den er jo lavet til det - men min tilsvarende sidder godt på væggen i brøggerset. Sådan noget dyrt isenkram skal jeg kunne komme let til i ly af al slags vejr. Også snestorm Smile

Tror driftstemp går helt ned til -40C. Da jeg snakkede med min forsikring, betingede de sig at inverteren sad indenfor - aflåst. Appropos at have sådan en 35kg metal siddende højt oppe: Hvis den er noget af det eneste der sidder højt og den er behørrigt jordet. Ja så vil lynet med garanti slå ned i den på et tidspunkt....

mine 5 cent

Mvh Steffen
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering