Svar fra Ministeren
|
16-02-2019, 07:25
Besked: #1
|
|||
|
|||
Svar fra Ministeren
Så kom der svar fra ministeren
og det var en gang FIS Side 1/2 Ministeren Dato 14. februar 2019 J nr. 2019-277 Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet Stormgade 2-6 1470 København K T: +45 3392 2801 E: efkm@efkm.dk http://www.efkm.dk Kjeld Andersen kjelda@stofanet.dk Kære Kjeld Andersen Jeg har forståelse for, at overgangen fra årsnettoafregning til flexafregning kan være frustrerende for de berørte solcelleejere, men i 2016 afgjorde Landsskatteretten, at solcelleejerne, ligesom resten af danskerne, fremover vil skulle betale moms af el-indkøbet. Afgørelsen betød bl.a., at praksis vedrørende momsbetalingen af elektricitet leveret til og fra eget solcelleanlæg fremadrettet skulle ændres. Den afgørelse kan jeg ikke, hvor end jeg gerne ville, ændre som minister. Overgangen til flexafregning sker på baggrund af udrulningen af fjernaflæste målere til alle elforbrugere. Det igangsatte SRSF-regeringen tilbage i 2013, og et bredt flertal i Folketinget stemte for lovforslaget om at udrulle fjernaflæste elmålere til alle. Jeg nedsatte i efteråret 2017 en arbejdsgruppe, der skulle se på, om der kunne findes en løsning, der gav solcelleejere med årsbaseret nettoafregning de samme vilkår som i dag, uden at andre kunder måtte sidde tilbage med regningen. Konklusionen var, at solcelleejerne frem til 2032 kan få nettoafregnet elafgift og PSO på årsbasis. Men at solcelleejerne skal betale moms af hele el-indkøbet. Ændringen er ikke - som det har været hævdet - udtryk for løftebrud fra regeringens side. Du vil derfor fortsat kunne årsafregne din PSO og elafgift, og på baggrund af det, forventes merudgiften at være 200-500 kr. om året. Jeg er blevet oplyst, at den gennemsnitlige solcelleejer fortsat vil opnå en årlig besparelse på ca. 7200 kr. efter at være overgået til flexafregning. Du kan beregne den årlige, økonomiske betydning, som omlægningen til flexafregning har for dig, på Energinets hjemmeside: https://energinet.dk/- /media/2A64A753ABED4537A3D057EAF14376E4.xlsx?la=da&hash=21D7A6F77D 6695B8904EDC32E3FF0C2B65AC7E1A. Side 2/2 Til sidst vil jeg gerne gøre opmærksom på, hvad baggrunden er for overgangen til flexafregning. Når man afregnes time for time, vil forbrugerne kunne ændre deres forbrug hen imod et større forbrug i billigere timer og et mindre forbrug i dyrere timer. Med andre ord et forbrug af el, der passer til en mere svingende produktion fra vind og sol, som er en del af den grønne omstilling. Flexafregning er derfor en vigtig etape på vejen mod fremtidens mere fleksible brug af el, som vil komme både elsystemet og elforbrugere til gavn. Vi ser en udvikling i retning af, at vores energiforbrugende produkter på flere områder vil reagere direkte på udviklingen i priserne. En fryser vil i fremtiden kunne sættes til at stoppe den halve time i døgnet, hvor strømmen er dyrest uden, at det går ud over fødevarerne. Det kan også være, at varmepumpen, tørretumbleren og vaskemaskinen særligt kører, og elbilen lades op på de tidspunkter, hvor strømmen er billig. Denne udvikling vil også solcelleejere kunne drage fordel af ved at placere så stor en del af forbruget som muligt på tidspunkter, hvor prisen er lav. Med venlig hilsen Lars Chr. Lilleholt Hilsen Kjeld Andersen http://faresbook.dk/ kjelda@stofanet.dk |
|||
20-02-2019, 21:41
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Svar fra Ministeren
For sjov og fordi jeg skulle slå hovedet fra sad jeg lige og klippede lide med en masse tal.
Mit forbrug og min eksport fra 1/1til 20/2 2019 og elprisen på nordpoolgroup.com/historical-market-data. Det er dæleme mange tal på time basis. Som jeg forstår det skal vi afregnes for vores eksport på timebasis og ligeledes betale for vores forbrug på timebasis? Et af utallige problemer opstår jo så når elprisen er negativ. Det var den f.eks. stort set hele døgnet d. 1/1 2019 Skal vi så have penge for at bruge strømmen eller? Anlæg: 7000 R3 DIEHL Inverter monteret med 6,720KwP Renasol paneler. Retning: 193 Taghældning: 45 Skyggefrit 85% 2012-09-01 Idriftsat. 2013-06-07 SolarLog monteret http://home.solarlog-web.eu/9319.html 2014-11-03 Inverter skiftet, faldt ud gentagende gange og kunne ikke genstartes. |
|||
21-02-2019, 08:14
Besked: #3
|
|||
|
|||
Ja det er spennende om SEAS har rett i at jeg skal betale 2000 kr eller det er ministeren med de 500 kr
Hilsen Kjeld Andersen http://faresbook.dk/ kjelda@stofanet.dk |
|||
21-02-2019, 09:23
Besked: #4
|
|||
|
|||
Vi har sikkert ikke problemer med at blive enige om systemet er helt håbløst og ingen har tilsyneladende overvejet hvordan det rent praktisk kan lade sig gøre.
Ministeren skriver han ønsker vi skal flytte til den tid hvor strømmen er billig for at få et mere jævnt forbrug. For det skal kunne lade sig gøre er det jo nødvendigt med netop time afregning. Der er jo ikke meget ved at vi betaler en pris opgjort som f.eks. et gennemsnit af et døgn. Så kan elbilen ligeså godt lades op kl. 18 som kl. 02 groft sagt Jeg kiggede lige på 1/1 2019 igen, hver har prisen været negativ hele døgnet. Mit faktuelle forbrug den dag, udregner på timebasis, ganget ud med den negative timepris gør jeg skulle have 6,32Kr. TILBAGE for at bruge strøm det døgn. Så kan vi så overveje om der skal betales PSO afgift, og momsen, der jo så også må være negativ, indgår jo også et sted. Reelt kan man jo bare regne 2 tal for hver time, døgnet rundt, året rundt. 24 timer X 365 dage = 8760 beløb til betaling. Disse plus moms og PSO for køb. Ligeledes jo så 24 X 365 = 8760 beløb til aftegning fra vildstød eller hvad det nu hedder. Det er fuldkommen vanvittigt i min verden men jeg er heller ikke Cand. Polit men det er ikke kun derfor jeg holder mine aftaler og ord. Anlæg: 7000 R3 DIEHL Inverter monteret med 6,720KwP Renasol paneler. Retning: 193 Taghældning: 45 Skyggefrit 85% 2012-09-01 Idriftsat. 2013-06-07 SolarLog monteret http://home.solarlog-web.eu/9319.html 2014-11-03 Inverter skiftet, faldt ud gentagende gange og kunne ikke genstartes. |
|||
21-02-2019, 14:07
Besked: #5
|
|||
|
|||
Nemelig, og fordi selskaberne nu skal generere 8.760 regninger pr. år i stedet for 1, ja så koster det mere i abonnement/målerafgift.
Hvem mon skal betale dem ? Nå ja det er sku´ nok kunderne for der er ikke andre til det. Så alt det med omlægning og det smarte med alle fordelene ved timeafregning, det er i virkeligheden ikke for forbrugernes skyld ;-) |
|||
23-02-2019, 21:16
Besked: #6
|
|||
|
|||
(21-02-2019 14:07)Lars-Jacobsen Skrev: Nemelig, og fordi selskaberne nu skal generere 8.760 regninger pr. år i stedet for 1, ja så koster det mere i abonnement/målerafgift. 8760 udregninger er da slet ikke nok. Det er jo kun for det strøm vi bruger, så er der jo samme tal den anden vej. Så det er x2 altså 17.520 beløb. Men hvis man vælger at gøre det i praksis giver det jo så, trods alt, muligheden for vi kun afregner PSO afgift for differancen mellem det vi henter fra nettet og det vi levere. Altså, jeg kommer til at levere mere effekt til nettet end jeg køber tilbage igen, så hvis jeg ikke skal betale afgift for det strøm jeg selv laver kommer jeg så ikke til at betale afgiften af den. Så bliver momsen af tallet jo væsentligt mindre. Det er helt sikkert ikke for forbrugernes skyld, og slet ikke for solcelleejernes skyld de nu tvinger den her afregning ned over os. Ordningen var for god, længere var den ikke og det skal stoppes, koste hvad det vil. Så var der nogle der fandt på det her og kan fralægge sig politisk ansvar ved at lægge det hele over på EU og energinet. At ministeren så siger han intet kan gøre viser jo bare han ikke har en skid at sige overordnet og kan undværes. Anlæg: 7000 R3 DIEHL Inverter monteret med 6,720KwP Renasol paneler. Retning: 193 Taghældning: 45 Skyggefrit 85% 2012-09-01 Idriftsat. 2013-06-07 SolarLog monteret http://home.solarlog-web.eu/9319.html 2014-11-03 Inverter skiftet, faldt ud gentagende gange og kunne ikke genstartes. |
|||
15-03-2019, 13:10
Besked: #7
|
|||
|
|||
Hej
Hvad med en Facebook gruppe , hvor alle solcelle ejer danner fælles pres mod venstre ved ikke at ville stemme på dem ved kommende folketingsvalg, det må da kunne påvirke dem lidt |
|||
15-03-2019, 22:20
Besked: #8
|
|||
|
|||
(15-03-2019 13:10)Nick03 Skrev: Hej Nej endeligt ikke flere FB grupper! Politikerne er koldt i røven over FB og netop den side er præcist lige så ringe til debat og at holde fokus på tingene som den er til alt andet! Og nej, det er ikke fordi jeg er FB fjensk, den dur bare slet ikke til til en "fokusside" som den her kan. Nemlig at holde fokus på enkeltheder i tråde. Anlæg: 7000 R3 DIEHL Inverter monteret med 6,720KwP Renasol paneler. Retning: 193 Taghældning: 45 Skyggefrit 85% 2012-09-01 Idriftsat. 2013-06-07 SolarLog monteret http://home.solarlog-web.eu/9319.html 2014-11-03 Inverter skiftet, faldt ud gentagende gange og kunne ikke genstartes. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|