Elmålere og helbred.
|
16-02-2019, 19:39
Besked: #1
|
|||
|
|||
Elmålere og helbred.
I 2012 fik vi sat solceller på taget og i den forbindelse blev vores elmåler skiftet til en DONG trådløst aflæst.
Herefter blev vores helbred langsomt dårligere. Det tog os nogen tid, at finde ud af, at det var den trådløst aflæste elmåler, der ikke var så sund endda; for da vi flyttede den ud af huset i forbindelse med noget husrenovering, blev vores helbred markant bedre. Vi synes, at det er underligt at DONG sætter elmålere op, som kan være sundhedsskadelige. Så nu er det, at vi godt kunne tænke os at høre om andre har haft samme oplevelse. |
|||
16-02-2019, 20:04
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Elmålere og helbred.
Er det ikke et lidt ringe grundlag du har til at påstå, at det er måleren? To delvise sammenfald af nærheden til måleren og dit velbefindende.
Her er lidt fakta: https://radiuselnet.dk/-/media/Radius/do...52ACBF30A2 --- 4kWp pakke XL-byg/FEIYUE Installeret 13.11.2012 28gr, syd +2gr --- |
|||
17-02-2019, 10:46
Besked: #3
|
|||
|
|||
Det link du har sendt drejer sig om de nye målere Radius opsætter idag, vi har den gamle som Dong opsatte i 2013.
Hvilken type måler har du? |
|||
17-02-2019, 11:09
Besked: #4
|
|||
|
|||
(16-02-2019 19:39)Sune Hansen Skrev: Herefter blev vores helbred langsomt dårligere.Definer lige lidt nærmere hvad der menes med “dårligere” Jeg tror ikke der findes noget emperi der kan understøtte påstanden om det er sammenhængen til den fjernaflæsere måler der er/kan have været årsagen. Uanset om i (også pudsigt det er flere/hele husstanden der bliver påvirket) så har fået det bedre efter ombygning og flytning af måleren. Det kunne ikke tænkes det kunne være noget andet . Hvad med selve solcellerne på taget ? Inverteren, kabelføringen, jordståling eller ??? Som der også henvises til i Henriks dokument, så er der masser af andre ting der sender radiobølger. Du skulle vel ikke have fået et trådløst termometer installalleret samtidig ? Eller rumtermostater til gulvarmen, eller fjernbetjente fyrfadslys eller ..... Vil mene det er langt ude, men selvfølgelig muligheden er der. Bare underligt at det så ikke er flere da efterhånden stort set alle elmålere i dk og rigtig mange andre lande er fjernaflæsere, og det er ikke et “problem” som man har hørt om. |
|||
17-02-2019, 12:48
Besked: #5
|
|||
|
|||
Hej Lars.
Det var mange spørgsmål på en gang. Vores måler er en GSM type, sat op kun 1,5 m fra vores seng i soveværelset. Hvilken måler har du selv? og hvor sidder den? Du kommer med mange forslag til anden stråling end måleren, til dem kan jeg kun svare benægtende og vi har heller ikke haft wi-fi eller telefoner tændt om natten. Det kan undre, at Radius har en antenne, de skriver, der kan reducere den elektroniske stråling fra selve måleren med 99% Se Henrik Krebs link ovenfor. |
|||
17-02-2019, 14:37
(Denne besked var sidst ændret: 17-02-2019 af 14:43 Lars-Jacobsen.)
Besked: #6
|
|||
|
|||
Hvilken elmåler jeg har og hvor den er placeret er ret irrelevant i denne sammenhæng. Men jeg kan da godt oplyse at det ikke er i DONG /Radius området, og at det er en Kamstrup 382LX7 som er placeret udvendig i garage/carport. Hvilket fjernaflæsningsmodul der er i ved jeg ikke. Jeg tror faktisk de benytter powerline (via elkablerne) og ikke noget trådløst. I så fald vil det være noget wmbus baseret og IKKE GSM.
Jeg tvivler også på der er tale om GSM i dit tilfælde. Men OK uanset hvad så er en placering 1,5m fra sengens hovedgade da nok ikke optimal. Men som der også er vist i Henriks link så er der nok ikke ret meget transmission og niveauet er faldet meget selv på 1m afstand. Jeg skal ikke gøre mig klog på om det kan gøre dig/jeg syg. Har da også hørt om folk der blev syge eller ikke kunne tåle vindmøller der blev rejst inden for x meters afstand fra huset. Her tror jeg (ja jeg ved det altså ikke) at der er tale om psykosomatiske sygdomme. Det er således ikke selve påvirkningen man/kroppen bliver syg af, men personen der “tolker” påvirkningen og dermed får det “dårlig”. Jeg er helt på det rene med at stråling kan man blive syg af men så er vi altså over i ekstreme påvirkninger og situationer, der ikke umiddelbart forekommer og/eller er tilladt i Danmark. Såsom boliger direkte under højspændingsledninger og lign. Tilbage til dit oprindelige spørgsmål, så nej, og jeg tvivler på der er andre her på sitet der har problemer på den front med elmålere de gør dem syge. Det med den eksterne antenne er nok i virkeligheden tiltænkt til at forlænge rækkevidden hvis målerplaceringen er direkte dårlig i f.eks. en betonkælder, så kan man flytte “udstrålingen” udenfor, istedet for den fiser fundet inde i huset til ingen verdens nytte. Nu er der så ikke et problem mere, men ellers så kunne du vel have forespurgt DONG/Radius om ikke det var muligt at få monteret en sådan ekstern antenne. Men OK det vidste du måske ikke. |
|||
17-02-2019, 15:39
Besked: #7
|
|||
|
|||
Hej Lars.
Det er Radius selv, der har oplyst til os, at den er en GSM aflæst måler. Vi har haft lånt et en måleinstrument, for at finde ud af, hvordan og hvor meget måleren sendte. Først målte vi til sammenligning en smartphone under opdatering og fik en maxmåling på 9,3 V/m. Derefter målte vi el-måleren i samme afstand som til telefonen og alle målinger viste over det max, som instrumentet kunne måle (26,22 V/m). |
|||
17-02-2019, 18:19
Besked: #8
|
|||
|
|||
(17-02-2019 15:39)Sune Hansen Skrev: Hej Lars. Hej Sune Da I fik flyttet måleren, flyttede man så samtidig kabler fra solceller til elmåler? Når du måler stråling omkring el måleren, så er det jo ikke nødvendigvis stråling fra elmålerens kommunikation du kan måle. Som jeg kort læste databladet, så kommunikerer elmåleren kun 4 gange i døgnet og i ganske kort tid. Du har sandsynligvis målt strålingsfeltet fra dine strømførende ledninger. Jeg husker en situation fra min arbejdsplads, hvor pedelkontoret lå i kælderen og pedellen skrivebord var placeret tæt på eltavlen, det gave store forstyrelser i pedellens computer og skærmen til computeren. Så min umiddelbare tanke er at du har målt strålingsfeltet fra de strømførende kabler, og jo større strømforbrug jo stærkere strålingsfelt. Det er lidt samme problem som er omtalt med højspændingsledninger, et enkelt link, se her http://magnetfeltudvalget.dk/sundhed/mag...orstyrrer/ Men med dine lavspændings ledninger er det mere sandsynligt at det er magnetfelterne som kan genere, lav spænding giver højere strøm for at få samme effekt. Så jeg tænker at udover at du har fået måleren flyttet, så er kablerne til den vel også flyttet? Hilsen Tage |
|||
17-02-2019, 19:01
Besked: #9
|
|||
|
|||
hej Tage
Nej, vores sikringstavle og kabler fra inverterne til den, var uændrede efter måler flytningen, det var kun selve måleren der blev flyttet til et udendørs skab på en bygning 10 m fra huset og det var derude vi satte måle apparatet op for at måle. Vi målte kun på frekvensområdet over 100 MHz da vi sammenlignede med mobiltelefonen. Vores GSM aflæste måler sender minimum en gang hveranden time (vi aflæste testapparatet regelmæssigt i et døgn). |
|||
17-02-2019, 19:53
Besked: #10
|
|||
|
|||
(17-02-2019 19:01)Sune Hansen Skrev: Vores GSM aflæste måler sender minimum en gang hveranden time (vi aflæste testapparatet regelmæssigt i et døgn). Iflg beskrivelsen laves/sendes der netop signaltest hver 2. time. Og herudover sendes der data 4 gange i døgnet, altså hver 6. time. Men igen det er de “nye” måler der ikke benytter GSM. Du skriver også at måleren blev flyttet til et skab, er det et metalskab ? For det vil jo også begrænse strålingen. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|