Pas på skjulte stik!
|
01-03-2019, 15:46
Besked: #1
|
|||
|
|||
Pas på skjulte stik!
Vi havde i efteråret 2016 et problem hvor en af to strenge stod af, det viste sig at være et kortsluttet stik gemt under en tagsten! Desværre viste det sig, at fejlen denne gang var stort set det samme, dog var stikket måske knapt så smeltet, hvorved det gav en isoleringsfejl i inverteren i stedet for “bare” at lukke strengen ned..... Men det bekymrer mig da noget, at vi nu to gange har haft et sådant stik der smelter. Begge to i samlinger udført af opsætteren, altså ikke noget med panelproblemer. Min elektriker mener at det kan skyldes dårlige samlinger. Er lidt interesseret i at høre, om andre har eller har haft tilsvarende problemer med dårlige stiksamlinger? Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp) Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190° Månedsproduktion Edelsvej ![]() |
|||
07-03-2019, 11:17
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Pas på skjulte stik!
Hejsa
Jeps har også oplevet det, dog et lidt smartere sted da det var PV stikkene i bundpladen på inverteren der var smeltet. Om det så var det indbyggede stik der var dårligt eller det fra PV panelerne ved jeg ikke, begge parter blev skiftet. Men vil tro problemet ofte ligger i de "hurtig" stik de fleste bruger, hvor det er en gaffel der klemmer ned over korerne på kablet istedet for rigtige stik hvor der skal bruges presseværktøj. Mvh Morten 24 250W Topsola TSM 96-125 12 Øst, 12 Vest Danfoss TLX pro+ 8kW |
|||
08-03-2019, 09:16
Besked: #3
|
|||
|
|||
RE: Pas på skjulte stik!
Jeg har "hurtig stik" på mine paneler og termograferede dem en dag med frost og høj produktion her i "vinters". Der var ingen varme stik ;-)
24 x 250w Ulica (UL-250M-60) + 2 x Growatt 3000TL ~25grader hældning 180 grader stik syd |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|