SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Pas på skjulte stik!
01-03-2019, 15:46
Besked: #1
crj100 Offline

Pas på skjulte stik!
        Ja, så fandt vi - tilsyneladende årsagen til min “insulation error”. Heldigvis var der intet problem i inverteren, men ved et rent lykketræf, og kombineret med dygtighed, fandt elektrikeren på under en time et smeltet stik!

Vi havde i efteråret 2016 et problem hvor en af to strenge stod af, det viste sig at være et kortsluttet stik gemt under en tagsten!

Desværre viste det sig, at fejlen denne gang var stort set det samme, dog var stikket måske knapt så smeltet, hvorved det gav en isoleringsfejl i inverteren i stedet for “bare” at lukke strengen ned.....

Men det bekymrer mig da noget, at vi nu to gange har haft et sådant stik der smelter. Begge to i samlinger udført af opsætteren, altså ikke noget med panelproblemer. Min elektriker mener at det kan skyldes dårlige samlinger.

Er lidt interesseret i at høre, om andre har eller har haft tilsvarende problemer med dårlige stiksamlinger?

Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp)
Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190°

Månedsproduktion Edelsvej

[Billede: 975078761.gif]
Find
Citér
07-03-2019, 11:17
Besked: #2
MortenTorp Offline

RE: Pas på skjulte stik!
Hejsa

Jeps har også oplevet det, dog et lidt smartere sted da det var PV stikkene i bundpladen på inverteren der var smeltet.
Om det så var det indbyggede stik der var dårligt eller det fra PV panelerne ved jeg ikke, begge parter blev skiftet.

Men vil tro problemet ofte ligger i de "hurtig" stik de fleste bruger, hvor det er en gaffel der klemmer ned over korerne på kablet istedet for rigtige stik hvor der skal bruges presseværktøj.

Mvh Morten

24 250W Topsola TSM 96-125
12 Øst, 12 Vest
Danfoss TLX pro+ 8kW
Find
Citér
08-03-2019, 09:16
Besked: #3
Bakkely Offline

RE: Pas på skjulte stik!
Jeg har "hurtig stik" på mine paneler og termograferede dem en dag med frost og høj produktion her i "vinters". Der var ingen varme stik ;-)

24 x 250w Ulica (UL-250M-60) + 2 x Growatt 3000TL
~25grader hældning 180 grader stik syd
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering