Overtagelse af solceller på sommerhus
|
03-03-2019, 16:50
Besked: #1
|
|||
|
|||
Overtagelse af solceller på sommerhus
Hej,
Vi står og er interesseret i at købe et sommerhus - som udlejes største del af tiden - med solceller påmonteret for ca. 3 år siden. Vi har ikke fået specifikation på dette anlæg endnu, men kan forstå på ejendomsmægler at der er nogle uklarheder, herunder om solcellerne rent faktisk er tilkoblet og tilmeldt. Vores erfaring er stort set på nul udover hvad jeg har søgt på nettet, så jeg håber dette forum kan hjælpe? Boligen bruger el også som varmekilde, dvs. opvarmning via varmepumpe og eltavler. Risiko / worst case. Min antagelse er at det værste der kan ske er at jeg overtager et sommerhus med solceller, som ikke er i brug og som jeg så må bruge noget tid og kræfter på at få installeret rigtigt (så el anvendt i boligen kommer mest muligt fra solceller) samt tilmeldt en af de 3 mulige ordninger. Er det en rigtig antagelse, eller vil vi kunne risikere nogle juridiske / økonomiske forpligtelser? Hvilke forhold skal jeg få afklaret gennem ejendomsmægler / sælger? Mvh Dan |
|||
03-03-2019, 17:20
(Denne besked var sidst ændret: 03-03-2019 af 17:21 Lars-Jacobsen.)
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Overtagelse af solceller på sommerhus
Er de ikke tilkoblet så er det da bare med at få dem det, eller få det som krav i købsaftalen. At de er godkendt/tilmeldt.
Det koster så måske 2.000 kr. hvis i selv gør det efterfølgende. Hvilken gruppe kommer an på brugsprofilen, men gr. 2 er ofte for dyr i abonnement selv om det er den meste optimale rent afregningsmæssig. Gr. 4 er den næstbedste, og endelig hvis man ikke gider bøvle med det så bliver det den sidste gr. 5 hvor man bare giver evt. overskud væk. Det er typisk virksomheder og private batteri anlæg der er i sidste gr.5 da de principielt jo ikke skulle sende noget til nettet, men bruge/udnytte/gemme det hele selv, mens det bliver produceret. Det kan også være et offgridd/standalone anlæg. Så få lidt mere info inden slutsedlen underskrives. |
|||
04-03-2019, 20:26
Besked: #3
|
|||
|
|||
Tak for svar,
Jeg har nu yderligere fået oplyst af ejendomsmægler følgende: - der er tale om 6 kwh anlæg - det har været tilsluttet boligen - det har ikke været tilmeldt hos Energistyrelsen, men det bør blive ordnet i denne uge, - der nævnes afregningsgruppe 3 - jeg har fået tilsendt elregninger og kan se at husets ejer har betalt ca. 15.000 kr i EL selv i 2018, hvilket jeg synes lyder af lidt meget, men sommerhuset har også været i brug i ca. 35 uger og EL anvendes også til varmepumpe. Afregningsgruppe 3 synes jeg dog ikke at kunne læse mig frem til er den mest benyttede model. Ser I udfordringer ifht. ovenstående? Mvh Dan |
|||
05-03-2019, 15:36
Besked: #4
|
|||
|
|||
Gr. 3 er så den man kan tilmeldes i idag, uden pristillæg, og man sælger overskudsstrøm.
https://ens.dk/ansvarsomraader/stoette-t...uppeskifte |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|