SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
SKAT.dk brokker sig over fortsat underskud??
10-03-2019, 01:13
Besked: #1
pshdo Offline

SKAT.dk brokker sig over fortsat underskud??
Hej.

På virksomhedsordningen, brokker SKAT sig over at man stadig har underskud af sin virksomhed... (Rubrik 112)
- men det vil der jo helt naturligt være når solceller er købt på virksomhedsordningen i 2012, og der derfor stadig er afskrivning på dem...

Så det skal jeg vel bare ignorere ??

PsHdO
2xSMA 3000TL21 (FW2.54) + 7905 Wp@Mitsubishi MLT255HC
Find
Citér
10-03-2019, 11:05
Besked: #2
Lars-Jacobsen Offline

RE: SKAT.dk brokker sig over fortsat underskud??
Tjaa både og.
Hvis ikke det er afskrevet endnu så må det vel være naturligt fortsat at kunne det. Nu ved vi ikke hvor stor investeringen var og de årlige afskrivninger, men det burde vel være afskrevet efterhånden.
Imod taler at der er flere afgørelser hvor “virksomheden” bliver ved med at køre med underskud og dermed har karakter af “hobbyvirksomhed”. Den første er der krav/forventning til at den må kunne køre rundt og generere overskud (ellers er det jo sikkert en moms/afgifts malkeko som vi har hørt så meget om). Den sidste type må man forvente er rent privat interesse og “koster noget” og dermed ikke berettiget til diverse fradrag mm.
En af de seneste jeg har læst om på skat er en lægemiddelkonsulent der ville have kørselsfradrag til den vinhandelvirksomhed han drev samtidig når han alligevel kørte rund i landet. Det blev han nægtet og virksomheden kunne ikke præstere et fornuftigt forretningsgrundlag og blev betragtet som hobby.
Men nu er solcelleordningen jo ikke bare enkeltstående tilfælde, men mere en generel ordning som man jo har accepteret på et tidspunkt, så mon ikke de bliver nødt til at lade dig køre med underskud.
Find
Citér
10-03-2019, 12:20
Besked: #3
pshdo Offline

Jeg kan ikke huske tallet nøjagtigt omkring 115.000, men fik dengang i 2012 af vide at det var en procentdel man kunne afskrive med pr. år, hvorefter man på 7. år kunne afskrive restbeløbet...
- det er måske forkert forstået?

Det betyder jo selvfølgelig at med den relativt lave produktion der er på et solcelleanlæg pr. år, så har det også stået i underskud alle år...

PsHdO
Find
Citér
10-03-2019, 12:30
Besked: #4
pshdo Offline

Skulle man nu være så uheldig at en inverter går i stykker om et års tid (de er jo trods alt 8 år på det tidspunkt), så kan den nye inverter vel også afskrives, og så går der alt andet lige et års tid mere med underskud i "butikken"...

PsHdO
Find
Citér
10-03-2019, 17:10 (Denne besked var sidst ændret: 10-03-2019 af 17:10 Lars-Jacobsen.)
Besked: #5
Lars-Jacobsen Offline

Sådan helt generelt har skat jo nogle felter man ikke bare lige kan rette/skrive i sådan umiddelbart. Men er der lovlig hjemmel dertil så skal man naturligvis kunne det.
Min datter havde på et tidspunkt et sommerferie job 400 km hjemmefra og der var der heller ikke helt nemt lige at få selvbetjeningen til at accepter fradrag for kørsels og dobbelthusførelse på over kr. 50.000. Slet ikke når indtægten var i samme niveau.

Nå men bortset fra det så kan det da godt være du syntes det er “bøvlet” og nærmest kan være ligemeget, og vil af med “skidtet”, men jeg kan ikke forestille mig det indtil nu har været en underskudsforretning som du har sat penge til på.
Og jeg vil også garanterede du kommer til at tjene penge de næste mange år (mindst 10 og formentlig 20 år) på at bibeholde anlægget. Uanset de ændringer (forringelser) af ordningen der har været indtil nu, og dem der måtte komme.
Find
Citér
11-03-2019, 08:05
Besked: #6
crj100 Offline

(10-03-2019 12:20)pshdo Skrev:  Jeg kan ikke huske tallet nøjagtigt omkring 115.000, men fik dengang i 2012 af vide at det var en procentdel man kunne afskrive med pr. år, hvorefter man på 7. år kunne afskrive restbeløbet...
- det er måske forkert forstået?

Det betyder jo selvfølgelig at med den relativt lave produktion der er på et solcelleanlæg pr. år, så har det også stået i underskud alle år...

Altså hvis du er i tvivl om afskrivningsreglerne, så skal du måske alliere dig med en revisor for at få styr på reglerne!
Generelt kan du - efter reglerne før dec 17 - afskrive 25% af restværdien på et produktionsapparat i din personlige indkomst. Og på et tidspunkt når du “ned” under restafskrivningsbeløbet (2019: 13.800,-) og afskriver dermed det sidste.
Se evt: Afskrivningsregler

Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp)
Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190°

Månedsproduktion Edelsvej

[Billede: 975078761.gif]
Find
Citér
17-03-2019, 10:15
Besked: #7
majland Offline

Skat's advarsler skal man bare bruge til at tænke sig om - er det korrekt det jeg har gang i ?

Og mhs solcellerne så ja - det er korrekt at det med afskrivning for de mange stadig giver underskud, men vi kan se frem til at det helt afskrevet i indenfor de kommende år og derfra er der udsigt til et beskatningsmæssigt overskud (så længe der ikke er for store driftsudgifter). Derfor kan vi roligt sige ja til at det drives erhvervsmæssigt med udsigt til at det vil give overskud.

Hvis der ikke er udsigt til at en "virksomhed" giver overskud dømmer skat hobby virksomhed og så er der ikke noget fradrag - men soicellerne er gode nok ....

Jeg har også usædvanligt langt til arbejde og det er hvert år en udfordring at få den til at acceptere mit befordringsfradrag. Samlet for km og færge udgifter er det kun omkring 35-40000kr så ikke specielt stort, men med 400km til arbejde også har en del rejsearbejde meds kattefri km-penge og diæter får deres filtre til at slå ud...

Det er dog flere år siden jeg sidst er blev bedt om at indsende yderligere dokumentation for mine fradrag.

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
17-03-2019, 14:39
Besked: #8
pshdo Offline

(11-03-2019 08:05)crj100 Skrev:  Altså hvis du er i tvivl om afskrivningsreglerne, så skal du måske alliere dig med en revisor for at få styr på reglerne!
Generelt kan du - efter reglerne før dec 17 - afskrive 25% af restværdien på et produktionsapparat i din personlige indkomst. Og på et tidspunkt når du “ned” under restafskrivningsbeløbet (2019: 13.800,-) og afskriver dermed det sidste.

Hej.
Tak for svar.

Jeg er som sådan ikke i tvivl om at det jeg gør er det rigtige, jeg var sådan set mere i tvivl om hvorfor SKAT.dk´s server i år vælger at "brokke sig" over det jeg gør... :-)

Det tal du skriver som min restafskrivning ligner meget godt det jeg tastede ind i år, så der er nok ikke rigtigt noget galt... :-)

Men tak for alle jeres svar...

PsHdO
Find
Citér
31-03-2021, 22:28
Besked: #9
J.Munch Offline

(11-03-2019 08:05)crj100 Skrev:  Altså hvis du er i tvivl om afskrivningsreglerne, så skal du måske alliere dig med en revisor for at få styr på reglerne!

Hej
Jeg sad lige og fulgte op på skat For et par uger siden.
Jeg blev kun lidt klogere, men i hvert fald er afskrivningsgrundlagets minimumsgrænse rykket til 14.400 pr. 2021. Det rykkede mit anlæg et år frem, og er nu færdig 2022 som registreres 2023.
jeg har i mit skema, rettet de 60 øre ned til 25, hvilket jeg finder er lidt over gennemsnittet af, hvad jeg solgte strømmen for.

De har også brokket sig med en kort bemærkning, men det var bare at sige jeg er sikker på mit underskud.

Når nu det rammer 0, hvad så?
gælder det så at man ikke betaler skat, så længe du ikke tjener mere end 7000kr.
det var lige hvad jeg forstod på skats hjemmeside.
Jeg gik med en ide om, at man nedlagde virksomheden. Men det finder keg ikke nogen steder.
Find
Citér
01-04-2021, 08:19
Besked: #10
Dinsol.dk Offline

Hvis du har afskrevet på anlægget skal du også betale skat selv når anlægget er afskrevet

Nu med Tesla 3 & Nissan Leaf el-bil http://nissan-leaf.dinsol.dk/#home
-----------------
Solcelle Opstart 03-03-2012
7,050 kwp.
Deger Tracker 5000 n t .
8 kw 3 faset Solaredge inverter
Anlæg nr 2 start okt 2015
På stativ 7,800 kWP
17 kw 3 fastet solaredge inverter
neddroslet til 6 kw.
WWW Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering