Hvilken gruppe?
|
24-03-2019, 23:16
Besked: #1
|
|||
|
|||
Hvilken gruppe?
Hej med jer.
Jeg er ny i hele det her med solceller, og står og er ved at bestille et Ennogie-solcelletag. Men - jeg er meget i tvivl om hvilken gruppe hos Energinet jeg skal vælge. Ennogie foreslår gruppe 3, men ud fra hvad jeg kan læse giver gruppe 2 mest mening. Vi bruger ca 5300kwh årligt i husstanden og får formentlig ca 6250kwh ud af taget. Det overskydende strøm på nuværende tidspunkt er derfor ikke meget, men jeg planlægger at udbygge solcelleanlægget på sigt således der også kan produceres strøm til en elbil. Er der nogen der har noget overblik over hvilken gruppe har af betydning? Drømmen er at blive selvforsynende på el ;-) Mvh. Tim |
|||
25-03-2019, 09:21
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Hvilken gruppe?
Har du læst nogle af de nyeste indlæg/tråde her på sitet. De omhandler nærmet samme emne.
F.eks. http://www.solcelledebat.dk/showthread.p...2#pid33532 Men ellers kan du se en komplet beskrivelse af afregninggruperne her: https://ens.dk/ansvarsomraader/stoette-t...uppeskifte gr. 2 er det mest optimale set fra en forbruger produktions synspunkt, men ikke sikkert ud fra et økonomisk idet det ofte koster noget mere i målerafgift end gr. 4 (som bliver til gr. 3). Merprisen kan nemt være kr. 1.500 om året. Så om det kan betale sig med gr.2 skal der lige regnes lidt på. |
|||
30-03-2019, 12:32
Besked: #3
|
|||
|
|||
Og husk lige at få et batterilager med fra start
|
|||
02-04-2019, 10:37
Besked: #4
|
|||
|
|||
Mange tak :-) Tror det bliver gruppe 3 så - Det kan bedst betale sig når det ikke er mere strøm vi over-producerer.
Ved I om batterierne bliver opladet først, før vi trækker el fra elnettet?? |
|||
02-04-2019, 18:10
Besked: #5
|
|||
|
|||
(02-04-2019 10:37)TimR Skrev: Ved I om batterierne bliver opladet først, før vi trækker el fra elnettet?? Der fik du da vist rodet lidt i det ![]() Enten oplader du batterier før du sælger el til nettet, eller også aflader du batterier før du køber fra nettet. Ellers er der da ingen logik i et batterilager... Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp) Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190° Månedsproduktion Edelsvej ![]() |
|||
02-04-2019, 18:23
Besked: #6
|
|||
|
|||
(02-04-2019 18:10)crj100 Skrev: Der fik du da vist rodet lidt i det Haha - Ja, det var også det jeg mente :-) Man lader vel sit batteri op før, og når det er fuldt sælger man overskudsstrøm til elnettet? Og ligeledes bruger man det (aflader), før man køber strøm fra elnettet? ... Ikke? ;-) Det var det jeg spurgte om (Eller forsøgte på ;-) ) |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|