Vindstød afregning
|
26-04-2019, 06:37
Besked: #1
|
|||
|
|||
Vindstød afregning
Så kom afregning og prisen på el falder og falder men SEAS vil have den samme pris ja det går sku godt se Produktion 01/03/2019 - 31/03/2019 304,943 kWh à 0,2429 kr./kWh 74,06 kr.
Moms (25% af 0,00 kr.) 0,00 kr. I alt inkl. moms 74,06 kr. Hilsen Kjeld Andersen http://faresbook.dk/ kjelda@stofanet.dk |
|||
26-04-2019, 20:59
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Vindstød afregning
Er der ikke timeudregninger bag så de ,25 "bare" er et gennemsnit, eller?
Noget andet er, hvad med transmissions afgiften? Jeg har spurt Eniig eller hvad de nu hedder, de siger jeg kun skal betale transmissions afgift at den strøm jeg trækker fra nettet, men på sidste aconte ligner det at jeg har betalt afgiften BEGGE VEJE, så bliver det jo en direkte underskuds forretning når/hvis elprisen kommer under de ca. 25 øre den er på. Anlæg: 7000 R3 DIEHL Inverter monteret med 6,720KwP Renasol paneler. Retning: 193 Taghældning: 45 Skyggefrit 85% 2012-09-01 Idriftsat. 2013-06-07 SolarLog monteret http://home.solarlog-web.eu/9319.html 2014-11-03 Inverter skiftet, faldt ud gentagende gange og kunne ikke genstartes. |
|||
27-04-2019, 06:42
Besked: #3
|
|||
|
|||
(26-04-2019 06:37)kjeld Skrev: Så kom afregning og prisen på el falder og falder men SEAS vil have den samme pris ja Vi skal være opmærksomme på det KUN er den strøm du eksportere der er flex afregnet. Den strøm du køber fra nettet er til den pris du har en aftale med leverandøren om. I dit tilfælde SEAS altså. Så at spot prisen vi afregnes efter falder behøver ikke have noget med den pris vi betaler at gøre. Nogle køre jo på fastpris/klima/spot/grønpris/IntroEL/Dit&Dat Det tog også noget tid inden jeg fandt ud af det, altså at det KUN er salgsprisen der er flexet. Vi kan så selv vælge leverandør af strøm, og dermed gå efter de bedste priser (hvis nogle gider bruge tid på at spare 10% af 30øre) men jo så KUN sælge til Vinstød. Det er ren bananrepublik. Anlæg: 7000 R3 DIEHL Inverter monteret med 6,720KwP Renasol paneler. Retning: 193 Taghældning: 45 Skyggefrit 85% 2012-09-01 Idriftsat. 2013-06-07 SolarLog monteret http://home.solarlog-web.eu/9319.html 2014-11-03 Inverter skiftet, faldt ud gentagende gange og kunne ikke genstartes. |
|||
27-04-2019, 13:47
Besked: #4
|
|||
|
|||
(27-04-2019 06:42)383CI Skrev: Vi kan så selv vælge leverandør af strøm, og dermed gå efter de bedste priser (hvis nogle gider bruge tid på at spare 10% af 30øre) Det her er ved at udvikle sig til en skandale efter min mening. Og det er faktisk ikke solcelleejerne jeg her tænker på. Den almindelige forbruger ved nada om det her. Her i Viborg er der timeaflæsning siden 1. januar - for alle forbrugere. Men det er den ingen der ved - bortset fra solcelleejerne. INGEN er blevet informeret om det - flexafregning er et fremmedord. Når jeg spørger rundt omkring mig er der ingen der ved hvad jeg taler om. Når jeg så fortæller dem, at de jo kan skifte elleverandør (og har kunnet det længe), så har de nok hørt lidt om det - engang. Men selv de mest nærige har ikke skiftet - og ved heller ikke hvordan de skal bære sig ad med det. De er heller ikke klar over at i princippet kan de nu omlægge deres forbrug efter hvornår strømmen er billigst. Når jeg kigger på http://elpris.dk/#/ kniber det så også gevaldigt med tilbud på flexafregning. Elleverandørerne er jo ikke forpligtet til at tilbyde det, så reelt er der IKKE konkurrence på det. Hvad skal det så til for? Alt det pjat med privatisering (= mange A/S'er = mange direktører) og enorme it-systemer (med sikkert enorme udviklingsomkosteninger) er et stort forbrugerbedrag. Måske det største i det århundrede. Jeg fatter ikke at der ikke er nogen der tager det op. Altså et medie af en slags. Men det er nok for indviklet. Og tilsyneladende er den almindelige forbruger også ligeglad - nøjagtig som klimaministeren og langt de fleste andre politikere. Jeg har stadig ikke fået en korrekt årsafregning vedr. 2018. Fejlen fandt jeg selv - og den er erkendt men ikke rettet endnu (den ligger i datahub'en). Der er sikkert tusindsvis af danskere der bare har betalt og aldrig får fejl rettet. Pudsigt nok er regningen altid for høj, når der er fejl. Hvad har alt det her kostet? Privatisering, diverse it-systemer osv osv. Hvor mange forbrugere benytter sig af det? Hvad har det betydet for klimaet? - så er det langt nemmere at koncentrere sig om de grådige solcelleejere, ikke sandt? ![]() |
|||
27-04-2019, 15:33
Besked: #5
|
|||
|
|||
(27-04-2019 13:47)klr Skrev: Det her er ved at udvikle sig til en skandale efter min mening. Og det er faktisk ikke solcelleejerne jeg her tænker på. Det har det været længe. Ingen bruger det frie elvalg for reelt er der ikke noget at spare. Det blev slået stort op dengang det blev indført, fri konkurrence, men det er igen kun på godt 10% af den samlede elpris der er noget at spare på. (27-04-2019 13:47)klr Skrev: Den almindelige forbruger ved nada om det her. Her i Viborg er der timeaflæsning siden 1. januar - for alle forbrugere. Men det er den ingen der ved - bortset fra solcelleejerne. INGEN er blevet informeret om det - flexafregning er et fremmedord. Jamen time aflæsning og afregning er IKKE det samme. Jeg har også timeaflæsning, men det er ikke den jeg opkræves efter. Jeg har noget det vist kalder "foreningsel" og pussigt nok er det totalt det billigste jeg kan finde når jeg kigger rundt. Igen er det kun de ca. 45øre der er noget at hente på. Sjovt nok er ENIIG interesseret I at få mig over på PuljeEl eller andet pis, som igen pussigt nok er noget dyrerer. (27-04-2019 13:47)klr Skrev: Når jeg spørger rundt omkring mig er der ingen der ved hvad jeg taler om. Når jeg så fortæller dem, at de jo kan skifte elleverandør (og har kunnet det længe), så har de nok hørt lidt om det - engang. Men selv de mest nærige har ikke skiftet - og ved heller ikke hvordan de skal bære sig ad med det. De er heller ikke klar over at i princippet kan de nu omlægge deres forbrug efter hvornår strømmen er billigst. Igen, det kan "man" faktisk ikke, omlægge forbrug til billigste tid hvis ikke der er tale om FLEX afregning af FORBRUG og det er der ikke automatisk. Direkte timebasseret afregning. Umiddelbart er de eneste der tilbyder det "gulstrøm" der så koster 39kr/mdr. og dermed er godt 20kr. DYRERE end mit Eniig nu, så skla jeg altså spare 20kr. på flexafregning bare for at komme på nul, så det går ikke. De fleste er tilmeldt en eller anden form for "fastpris" basseret på gennemsnit osv. og afregner således ikke på timebasis/aflæsning. (27-04-2019 13:47)klr Skrev: Når jeg kigger på http://elpris.dk/#/ kniber det så også gevaldigt med tilbud på flexafregning. Elleverandørerne er jo ikke forpligtet til at tilbyde det, så reelt er der IKKE konkurrence på det. Hvad skal det så til for? Nej det er faktisk igen sjovt, der er kun "GulStræm" der tilbyder det umiddelbart. Så har "dietant" selskabet "Modstrøm" et eller andet de kalder det og gratis strøm om natten, det koster så 79 kr. at få gratis strøm om natten. Igen er det jo så kun de 50 øre der er gratis, alle afgifter afregnes særskilt. (27-04-2019 13:47)klr Skrev: Alt det pjat med privatisering (= mange A/S'er = mange direktører) og enorme it-systemer (med sikkert enorme udviklingsomkosteninger) er et stort forbrugerbedrag. Måske det største i det århundrede. Vi er helt enige, det er et stor bluff nummer der ikke gør noget som helst billigere eller bedre. Tvært imod, der er alt for mange grippe der skal fodres og have ben. (27-04-2019 13:47)klr Skrev: Jeg fatter ikke at der ikke er nogen der tager det op. Altså et medie af en slags. Men det er nok for indviklet. Og tilsyneladende er den almindelige forbruger også ligeglad - nøjagtig som klimaministeren og langt de fleste andre politikere.De er jo enige om det og solcelleordningen var simpelthen for god så den skulle stoppes. Det handler ikke om andet i min verden. Noget andet er, hvorfor mon sagen med flex afregning for vores salg af solstrøm, og vindmøllerne iøvrigt også, blev lusket igennem lige da den debat med kønnene på lyskryds bragte stor omtale? Mon ikke den bare skulle fjerne fokus fra solen? Den med krydsene forsvandt lige så hurtigt som de. kom frem, da den afregningsform/overgang var kørt igenne,. (27-04-2019 13:47)klr Skrev: Jeg har stadig ikke fået en korrekt årsafregning vedr. 2018. Fejlen fandt jeg selv - og den er erkendt men ikke rettet endnu (den ligger i datahub'en). Der er sikkert tusindsvis af danskere der bare har betalt og aldrig får fejl rettet. Pudsigt nok er regningen altid for høj, når der er fejl. Nu ved jeg ikke hvilken fejl du mener? Jeg har vist betalt transmissionsafgift begge veje selvom de siger vi ikke skal det. Jeg er stadig på års afregning men så det med transmissionsafgiften på sidste regning. Jeg forsøger at finde ud af hvordan det er ordningen er, det er ikke nemt. Ikke engang ElLeverandørene kan svare. (27-04-2019 13:47)klr Skrev: Hvad har alt det her kostet? Privatisering, diverse it-systemer osv osv. Det tør jeg ikke tænke på. Anlæg: 7000 R3 DIEHL Inverter monteret med 6,720KwP Renasol paneler. Retning: 193 Taghældning: 45 Skyggefrit 85% 2012-09-01 Idriftsat. 2013-06-07 SolarLog monteret http://home.solarlog-web.eu/9319.html 2014-11-03 Inverter skiftet, faldt ud gentagende gange og kunne ikke genstartes. |
|||
30-04-2019, 08:44
Besked: #6
|
|||
|
|||
(27-04-2019 13:47)klr Skrev: Den almindelige forbruger ved nada om det her. Her i Viborg er der timeaflæsning siden 1. januar - for alle forbrugere. Det er da vist kun det mest centrale Viborg under Energi Viborg. Resten har N1 som el net leverandør og så sent som 31/12 troede jeg stadig at "vi" også blev skiftet til flexafregning fra 1/1. Det skete bare ikke alligevel fordi de ikke var blevet klar .... Men i forventning om at skulle skifte til flexafregning kunne jeg ikke få et tilbud på noget relevant fra Eniig (mit tidligere el handels selskab) så jeg kiggede efter de få selskaber der tilbød salg af strøm til spotprisen og endte med at vælge Vindstød med en aftale igennem Denfo https://www.vindstoed.dk/denfo Jeg er så stadig skabelon afregnet og har kun betalt aconto svarende til N1's abbonement (den var der så også fejl i, men det er rettet) 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
30-04-2019, 18:52
(Denne besked var sidst ændret: 30-04-2019 af 18:58 klr.)
Besked: #7
|
|||
|
|||
(30-04-2019 08:44)majland Skrev: Det er da vist kun det mest centrale Viborg under Energi Viborg. Resten har N1 som el net leverandør Det er hele Viborg by + lidt mere der har net8800 som netleverandør og her er timeaflæsning fra 1/1 (til min overraskelse, for det har de ikke meddelt) Flexafregning er der vel ikke nødvendigvis selvom der er timeafregning. Det har i hvert fald intet ændret mht. el-priserne (den aftale jeg har med Energi Viborg). Men jeg kunne vælge en anden aftale hos anden elleverandør (som Vindstød - hvor jeg dog ikke kan se de har den mulighed). Måske jeg gør det - men indtil videre er der bare for lidt at vælge imellem. Faktisk er der kun en eneste der tilbyder fast aftale om flexafregning. Sikke noget! Skam jer!!!! Men min pointe er at den almindelige forbruger ved intet om det her. De ved såmænd dårligt nok at der er forskel på netleverandør og el-leverandør. I øvrigt har jeg nu fået en korrekt opgørelse. Det var kombinationen af el-varme og solceller den var gal med. ![]() |
|||
01-05-2019, 17:17
(Denne besked var sidst ændret: 01-05-2019 af 17:20 383CI.)
Besked: #8
|
|||
|
|||
Jeg har også time AFLÆSNING ved N1
Det er IKKE det samme som timeafregning for købt/importeret strøm, den er afregnet med el sælgeren helt som før. FlexEl/ForeningsEl/Dit&dat. Igen, time AFLÆSNING af solgt/eksporteret strøm Den er afregnet med/af vindstød på timebasis, der er ikke noget valg. Jeg tror den fejl mange begår er at tro IMPORT også overgår til time/flexafregning. Det gør det altså ikke. > klr, jeg er helt enig, jeg er fagmand på området men dog (heldigtvist) ude af branchen. Jeg erkender blankt jeg også har svært ved at gennemskue det og hvem der er hvem i det gamle. Jeg har du spurgt indgående ind til det hos Eniig og N1 så mener at være fornuftigt med på det. En ting der er sikkert, det bliver IKKE billigere på nogen måder for forbrugeren, og vi ender med at komme til at betale mere end før på Gruppe6 afregning. HOW det var så 2 ting der var sikre. Desværre. Det frie elmarked og min bare røv, det får fodret nogle direktører, de er vist de eneste der får noget ud af det. Anlæg: 7000 R3 DIEHL Inverter monteret med 6,720KwP Renasol paneler. Retning: 193 Taghældning: 45 Skyggefrit 85% 2012-09-01 Idriftsat. 2013-06-07 SolarLog monteret http://home.solarlog-web.eu/9319.html 2014-11-03 Inverter skiftet, faldt ud gentagende gange og kunne ikke genstartes. |
|||
01-05-2019, 19:14
(Denne besked var sidst ændret: 01-05-2019 af 19:16 Lars-Jacobsen.)
Besked: #9
|
|||
|
|||
Jo men med så meget andet: "den kloge narrer den mindre kloge".
Det kan oversættes til gider du sætte dig ind i det så har du mulighed for at "sparre" penge med alle de nye muligheder. (ikke sagt at du i virkeligheden gør det) Og det du sparrer kommer hr og fr jensen der ikke gider "optimer" til at betale. ink. direktør lønningerne til alle handels selskaberne (dem er der 56 af af i Danmark). |
|||
01-05-2019, 22:13
Besked: #10
|
|||
|
|||
Jeg syntes godt nok det er en underlig holdning du udtrykker her, ved at kalde folk dumme fordi de ikke kan gennemskue de regler som nogle af nutidens største banditter i nyere tid (læs.energiselskaberne) opstiller, men det er du jo nok ligeglad med.
Måske det er helt bevidst at reglerne er opstillet så komplekse og informationerne så mangelfulde, netop for så vil flertallet vælge at bruge tiden på noget andet end at fedte rundt i abonnementer og afregninger. Mange af disse energi selskaber var oprindelig kommunale/forbruger ejet og skulle hvile i sig selv. Det fik en brat ende når kommunerne valgte at sælge disse selskaber fra. Bare se hvordan det gik forbrugerne i Herning da Energimidt/Eniig overtog. Da fik forbrugerne lov til at betale for deres fjernvarmeselskab 1 gang mere. Balladen med Verdo i Randers er også et skræk eksempel på kreative bogføring mht. opkrævning, som de nu er dømt til at betale i alt fald en del af tilbage til forbrugerne. Ydermere har de overfaktureret forbrugerne og oparbejdet en pengetank på 500 mill.+, som de efterfølgende lånte til sig selv, samtidig med at de sendte en regning til forbrugerne på ca. 20mill. for renteudgiften for lånet til sig selv. Det gav godt nok så megen uro at de måtte fyre direktøren med et gyldent håndtryk på, jeg mener det var 8 mill. Sidste påfund er at Verdo og Energimidt/Eniig køber/sælger selskaber af hinanden. Mon så forbrugerne kan få lov til at betale for disse selskaber atter en gang. Da jeg tilbage i 2010-11 købte og installerede solceller var det for på en miljørigtig måde at spare nogle penge, en ren win win situation. Jeg fik godt nok ikke penge for CO2 besparelsen da det ikke var solceller købt gennem mit el selskab. Og da man senere kunne få CO2 besparelse andre steder, havde jeg jo købt og kunne iflg. reglene ikke få kompensation. Jeg har heller ikke ladet andre/SKAT betale mit anlæg vha. afskrivning. Situationen idag e at jeg idag nok betaler ca. halvdelen af det jeg skulle betale hvis jeg ikke havde solceller. Det første år fik jeg faktisk lidt penge tilbage. El regningen er (helt bevidst ?) lavet så man ikke har en kinamands chance for at gennemskue om tallene er korrekte. De store vindere i hele dette solcellebluff er energiselskaberne som stjæler strømmen (og pengene) og staten, som tjener på momsen og samtidig fremstår som "grøn" nede i de store EU pga. alle os som har sparet Danmark for en masse CO2. udledning. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|