SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Helt ny indenfor sol energi
01-05-2019, 12:59
Besked: #1
jespermadsen01 Offline

Helt ny indenfor sol energi
Hej med jer, jeg er helt ny indenfor solcelle energi. Og har lige købt vores første solcelle anlæg.

Inverter fronius IG 60 plus v2
25 x sp660-250 solceller
Jeg har et par spørgsmål
Ideen var at vi ville tilslutte det til eltavlen, og bruge direkte strøm fra inverten. Men jeg har søgt og kan ikke lige finde ud af hvad der skal til, og man kan bare installere inverteren til eltavlen...ved god der skal en elektriker til
Og kan man det uden om elselskabet. Jeg ved godt at der kun bliver produceret strøm når solen skinner Wink
Find
Citér
01-05-2019, 15:29
Besked: #2
Lars-Jacobsen Online

RE: Helt ny indenfor sol energi
Ja man kan godt, men man må ikke.
Vil anbefale du læser lidt på Energinets hjemmeside hvor alt om anmeldelse, tilslutning og afregning af solcelleanlæg er beskrevet, hvis det skal være nettilsluttet (on grid) Det kan være langhåret da der er mange “regler”.

Det er også tilladt at lave et off grid anlæg helt uden tilslutning til det offentlige net som bla. Benyttes i campingvogne, kolonihaver og lign. Men der er stadig lovkrav til udførslen af sådanne “installationer”, De er nemlig stadig omfattet af stærkstrømsbekendtgørelsen.
Find
Citér
01-05-2019, 15:39 (Denne besked var sidst ændret: 01-05-2019 af 16:18 jespermadsen01.)
Besked: #3
jespermadsen01 Offline

Nå dvs jeg skal registrer mig, men så kan jeg vel bruge strømmen først og sælge resten
Find
Citér
01-05-2019, 19:09
Besked: #4
Lars-Jacobsen Online

Jeps det er sådan det fungere hvis ikke man har batteri.
Hvor god en forretning det så bliver kommer an på hvilke afregnings gruppe du melder dig i (der er forskellige omkostninger forbundet hermed), samt hvilke aftaler du laver mht køb og salg af strøm. De kan/skal nemlig laves individuelt for hhv køb og salg.
Find
Citér
01-05-2019, 22:36
Besked: #5
majland Offline

Jeg undrer mig over det valgte anlæg - håber at du har fået det meget billigt....

Du har et anlæg med en installeret effekt på 6250 Wp (Watt Peak). Det betyder at det ved standard test betingelser leverer de 6250W. Skinne solen mindre er effekten også mindre osv. Der er få steder i DK hvor vi på en optimal solskinsdag lige når op på en solindstråling der svarer til test betingeslerne midt på dagen.

Men allerede fra april vil det sikkert producere over 20kWh i snit om dagen. Det samme vil du få i august, mens de 3 sommermåneder i gennemsnit vil give endnu mere - men altså mest midt på dagen.

Hvad kan du bruge alt den strøm til der ?

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
16-05-2019, 11:07
Besked: #6
Kasper Kristensen Offline

Der skal laves en tilmelding af dit solcelleanlæg inden det må tilsluttes. Reglerne er ændret i år. Du behøver ikke længere at skulle søge om tilsagn ved Energistyrelsen.
Solcelleanlægget skal have sin egen fejlstrømsafbryder i eltavlen, hvilket selvfølgelig skal udføres af en El-installatør.
Find
Citér
18-05-2019, 10:10
Besked: #7
Lars-Jacobsen Online

Tja både og. Man har altid skulle tilmelde et anlæg hvis det tilsluttes det off. elnet.
Det har ikke umiddelbart været et krav at man skulle ansøge Energinet med mindre man ville have anlægget i en Netto ordning eller del i en pulje. Så var/er der noget formalia det skal overholdes.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering