SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Markedsværdien af brugt anlæg
05-05-2019, 21:42
Besked: #1
henrikkrebs Offline

Markedsværdien af brugt anlæg
Sidder med mit regnskab til selvangivelsen. Ser at værdien vil være nedskrevet til nul på 2020-regnskabet (næste år). Min plan var så at sælge det til min kone (vi har fællesøkonomi) for markedsværdien - hun kan så køre vdere på den skematiske ordning (= intet regnskab).

Spørgsmålet: Hvad er værdien af en anlæg fra 2012 (20 paneler á 200W + 2 invertere á 2000W) hvis køber selv demonterer og afhenter?

Er der et tal man kan støtte sig til, eller fastsætter jeg bare en værdi som ingen andre kan modbevise.

---
4kWp pakke XL-byg/FEIYUE
Installeret 13.11.2012
28gr, syd +2gr
---
Find
Citér
06-05-2019, 07:57
Besked: #2
383CI Offline

RE: Markedsværdien af brugt anlæg
Uden at ville hænges op på det er jeg temmeligt sikker på du selv kan fastsætte værdien.
Specielt når det er nedskrevet til 0 men det er jo ikke forbudt at være en dårlig forretningsmand så hvis du vil sælge dit anlæg for en 5èr tænker jeg ikke der er noget galt I det.

En kritisk anskuelse er jo så om det faktisk er mere værd med de nye afregninger, men det er så en anden sag.

Anlæg: 7000 R3 DIEHL Inverter monteret med 6,720KwP Renasol paneler.
Retning: 193 Taghældning: 45 Skyggefrit 85%

2012-09-01 Idriftsat.
2013-06-07 SolarLog monteret http://home.solarlog-web.eu/9319.html
2014-11-03 Inverter skiftet, faldt ud gentagende gange og kunne ikke genstartes.
Find
Citér
10-05-2019, 10:16
Besked: #3
majland Offline

Skat kan jo nogen gange have en lidt alternativ opfattelse hvad der er rimeligt

Hvis et af hovedformålene med en transaktion er skatteunddragelse eller skatteundgåelse er det per definition ulovligt og man kan risikere at blive beskattet som om at transaktionen ikke har fundet sted.

Så formålet med at sælge til konen skal være være lidt bedre forankret ....

Og så ville jeg bede om et bindende svar der koster 400 kr.

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
10-05-2019, 10:32
Besked: #4
majland Offline

(10-05-2019 10:16)majland Skrev:  Skat kan jo nogen gange have en lidt alternativ opfattelse hvad der er rimeligt

Hvis et af hovedformålene med en transaktion er skatteunddragelse eller skatteundgåelse er det per definition ulovligt og man kan risikere at blive beskattet som om at transaktionen ikke har fundet sted.

Citér:Ifølge direktivets klausul er der tale om omgåelse, såfremt arrangementer eller serier af arrangementer er tilrettelagt med det hovedformål at opnå en skattefordel, og der vil således blive set bort fra arrangementet, såfremt det ikke er reelt.

Så formålet med at sælge til konen skal være være lidt bedre forankret ....

Måske noget med at ville lukke "virksomheden" på den regnskabsmæssige metode ned ned for at spare på regnskab og revisor udgifter da den nye ejer kan kan nøjes med den simplere skematiske ordning;

Så også de andre tråde herinde under genvundne afskrivninger. Hvis nu anlægget er afskrevet til 0 og en uafhængig vurderer værdien til 20.000k - Ja så kan du sælge til konen for 20.000kr og bliver beskattet af de genvundre afskrivninger på 20.000.

Værdifastsættelsen er jo ikke anderledes end ved salg af huset til 3. part - Der skal solcelleanlægget værdi jo også opgøres særskilt og du skal beskattes derefter (overskud eller underskud afhængigt af afskrivning og salgspris)

I forhold til de gamle tråde er der lukket for at en ny ejer kan fortsætte med den regnskabsmæssige metode. De vil altid blive beskattet efter den skematiske (hvor bundfradraget er væsenligt højere ned værdien af produktionen fra et 6kW anlæg)

Og så ville jeg bede om et bindende svar der koster 400 kr.

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
10-05-2019, 17:19 (Denne besked var sidst ændret: 10-05-2019 af 17:22 Lars-Jacobsen.)
Besked: #5
Lars-Jacobsen Offline

Og inden du sælger så skal du også lige sikre dig at køber står registreret som indehaver af den samme elinstallation anlægget pt sidder på hvis meningen er hun skal “overtage” en aftale på den gamle årsbaserede gr. 6 netto ordning.
Ellers står hun bare med et brugt solcelle anlæg og ingen installation at tilslutte det til.
Så det er nok også lige en god ide at tjekke hos Energinet.dk og høre deres mening om øvelsen, INDEN man gør det. Bagefter kan det være for sent.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering