SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Afregning / Datahub / Nettoafregningsgr. 2
12-05-2019, 10:25 (Denne besked var sidst ændret: 12-05-2019 af 10:54 ErikArberg.)
Besked: #1
ErikArberg Offline

Afregning / Datahub / Nettoafregningsgr. 2
Jeg har netop i April fået opsat Solcelleanlæg efter ansøgning om Gr. 2 osv. Det betyder så, at jeg er tilmeldt den timebaserede afregningsmodel, hvor jeg må bruge min egenproducerede el indenfor timen, selvom strømmen har været ude på nettet og vende. Så langt så godt, jeg har overfor netselskabet stillet kritiske spørgsmål i forhold til, hvordan jeg selv har mulighed for at følge forbruget (målerdata), idet jeg ser en udfordring, da målertallene jo som bekendt "kører videre der ud af" og altså ikke stopper op og fortager en "nettoberegning" for hver time. Svaret har været, at det er en "beregning" ud fra de timebrugstal som netselskabet aflevere til datahub'en. Godt så - jeg prøver lige at give et eksempel inden jeg taber jer alle Smile

Se lige .pdf fil, da formateringen går tabt i forum editoren:

.pdf  nettogr2.pdf (Størrelse: 46,98 KB / Downloads: 150)

De første to kolonner er direkte tal fra datahub'en. De næste to er beregnede, ud fra aftalen om den timebaserede nettomåler ordning. Endelig er jeg gået til ekstremerne og trukket tal fra Nordpool, da jeg sælger strømmen til en balance operatør (jeg har husket at trække balance tariffen fra Smile ).
Det jeg synes er "mega interessant" er, at Ewii (som jeg køber strøm hos), ja de forsætter med at "påstå" at mit købs kwh antal er baseret på målerimport fra datahub'en, - altså den første kolonne. Vindstød som jeg sælger til, de kan derimod sagtens finde ud af, at jeg "kun" skal have afregning for den beregnede "nettoafregning". Altså endnu engang en win-win situation for energiselskaberne. Jeg har oprettet sager hos datahub support, Ewii og netoperatøren for at få klarhed over, hvad det er der foregår.

Det her, er altså endnu et eksempel på, at energibranchen bevist eller ubevist, forsøger at trække forbrugerne rundt i manegen. Langt de fleste magter ikke at sætte sig grundigt nok ind i ordningerne til at forstå, hvad det er der foregår.

Resultatet af ovenstående afregning er jo, at jeg kommer til at betale fuld skrue for al el der er importeret gennem måleren (uanset aftalen om den timebaserede nettoafregningsmodel), mens den eneste strøm jeg får afregning (betaling for), er den som korrekt nok er nettoberegnet.

De foreløbige tal for maj til og med d. 10-05 er (summeret):

Måler/datahub Beregnet Nordpool
Import Eksport NettoImp NettoEks Spotpris Beløb
138,214 98,240 117,572 77,598 18,897

Er jeg bare helt "blank" eller hvad er det jeg ikke har forstået?

3640WP (14x260W), Danfoss ULX3600i HV
Find
Citér
12-05-2019, 18:59
Besked: #2
Lars-Jacobsen Offline

RE: Afregning / Datahub / Nettoafregningsgr. 2
Ja da du er i "den ægte" timeafregnede gr.2 så kan der IKKE i samme time både købes og sælges. Det er enten eller, og her er det umiddelbart også min opfattelse at det bør være ligesom du og Vindstød gør. Og du har i mine øjne gjort det helt rigtige, nemlig at få svaret direkte fra hestens mund (support sager fra energinet mm).
Det kan være Ewii har "glemt" at du er i gr. 2 og ikke "bare" en almindelig solcellekunde i gr. 6 der nu er på Flexafregning. For der er det helt rigtig de skal "fakturere" ALT hvad der er leveret, ikke bare netto.
Men ser frem til at høre hvad de svarer så vi får facts på bordet og ikke bare vores meninger og gætterier :-)
Find
Citér
01-06-2019, 22:12
Besked: #3
SAC Offline

Der kan ske et forbrug fra nettet og en levering til nettet på samme tid, hvis der ikke sker en summation i elmåleren. Dette sker i Forbrugsmålepunkt (E17).

Ved forbrugsmålepunkt (E17) kan der hentes data om:
- Forbrugt fra net (Time)
- Leveret til net (Time)
- Forbrugt fra net (Time) + Leveret til net (Time)

Når der sælges overskydende strøm via en produktionselleverandør bliver der oprettet et ekstra målepunkt, forbrugsmålepunkt (E18).

Det er under forbrugsmålepunkt (E18), at den producerede el opgøres og sælges. Hvis Forbrugt fra net (Time) + Leveret til net (Time) ender med at give mest leveret til net, kan det aflæses i E18

Der skal derfor være 2 målepunkter på eloverblik, som man kan hente data fra.

Den strøm man forbruger med det samme skal man ikke betale noget for(tommelfinger op).

Den strøm som sendes ud og bliver brugt igen inden for timen, skal der betales transport af.

/Sac
Find
Citér
02-06-2019, 11:09
Besked: #4
Lars-Jacobsen Offline

Super med lidt mere fakta fra en person der tilsyneladende har adgang til datahub og ved hvad der forgår.
Og ja der er måske reelt nok at der skal betales transport tarif af alt den strøm der leveres. Men dog ikke afgifter mm.

Og så er der lige det lille supplement at anlægget er tilmeldt i april og dermed SKAL det være en summationsmåler måler, og ikke en fasemåler. Men derfor kan der jo fortsat godt i samme time både ske levering begge veje, og spørgsmålet er så om man i gr. 2 altid skal benytte nettoopgørelse, eller om man skal/kan/må benytte metoden hvor man opgør og opkræver “transport” for sig, og “resten” som netto.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering