SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Køling af solceller / opvarmning af vand
12-06-2019, 16:04
Besked: #1
ErikArberg Offline

Køling af solceller / opvarmning af vand
Hej

Vil høre om der er nogen, der har forsøgt sig med vandkøling under panelerne? Har en idé om at kunne køle panelerne samtidig med at få opvarmet noget vand til f.eks. gulvvarmen eller en buffertank. Forestiller mig en "simpel" metode med en slange i f.eks. varmefordelingsplader (reverse gulvvarmesystem)? Afslutningsvis isoleret med en hård 30mm flamingo plade.

Er det urealistisk eller giver det for meget "bøvl" i forhold til gevinsten?

Jeg tænker, at det i vintersæsonen skal sikres med frostvæske..

Bonusinfo: Jeg kan nøjes med en fremløbstemperatur på ca. 26g i gulvvarmen og den returnere oftest med 23-24g.

Håber der er nogen med lidt feedback..    

3640WP (14x260W), Danfoss ULX3600i HV
Find
Citér
12-06-2019, 17:31 (Denne besked var sidst ændret: 12-06-2019 af 17:31 Lars-Jacobsen.)
Besked: #2
Lars-Jacobsen Offline

RE: Køling af solceller / opvarmning af vand
Har du prøvet at google ?
Husker der i tiden omkring 2012 var flere “projekter” omkring dette. Mener bla. det var VIA Collage i Horsens der havde en Bachelor opgave eller fik penge til forsøg.
Da det ikke er standard/normen idag er der nok ikke indsatsen værd i praksis.
Kommer det ikke an på prisen, men hvis formålet er at blive så “selvforsynende” med energi som mulig er det en anden snak. Det er det samme med værdien af eget gds arbejde.
Find
Citér
12-06-2019, 19:42
Besked: #3
Johnny H Offline

En besnærende tanke, da solcellernes effektivitet er bedre hvis de køles, men hvis du isolerer solcellerne, forhindrer du jo også deres naturlige konvektions/luft køling og hvis så vandkølings systemet svigter vil solcellerne blive ødelagt pga den høje temperatur og evt. flamingo isolering smelte.
Find
Citér
17-03-2020, 20:19
Besked: #4
DITB Offline

Jeg har et rækkehus med 12 hybrid-paneler fra Solarus Sunpower. De kombinerer netop at afkøling af solcellerne bruges til varme.

I mit hus har jeg et varmelager i jorden under huset. I løbet af sommeren køler jeg panelerne ned (varmer jorden op), sådan så jeg kan forskyde overskudsvarmen ind i vinteren. Det er ikke nok til at holde huset varmt hele vinteren, men det er med til at skære i forbruget.

Mit (række)hus bruger kun ca 30% af hvad de andre (ca) 100 (næsten) ens rækkehus bruger af fjernvarme. Der står ikke 30% "mindre" men 30% "af", det er korrekt. En kombination af forskellige teknologier er med til at nedsætte forbruget drastisk.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering