DC relæ til solceller
|
11-07-2019, 11:48
Besked: #11
|
|||
|
|||
RE: DC relæ til solceller
(11-07-2019 09:14)Carle621 Skrev: Tak for alle input. |
|||
11-07-2019, 21:56
Besked: #12
|
|||
|
|||
Carle621 Skrev:
Snip. En elpatron eller varmelegeme har en lav modstand (ohm) og jeg ved ikke, hvordan paneler håndterer så lav modstand eller kortslutninger iøvrigt... En solcelle opfører sig som en strømgenerator, så det vil helt sikkert virke bedre med en MPPT tracker imellem solcellerne og varmelegemet. Ved svag sol, vil spændingen måske ikke blive høj nok til at der afsættes nævneværdig effekt i varmelegemet jfr. ohms lov En anden ting som måske vil give problemer på sigt, er den høje DC spænding på varmelegemet som måske vil medføre galvanisk tæring af varmetråden. Den tæring vil ikke forekomme ved AC. Mvh Johnny |
|||
12-07-2019, 18:43
Besked: #13
|
|||
|
|||
Hej Johnny
Nu bliver det lidt nørdet, og vi burde måske diskutere dette emne i en ny tråd, for jeg ville gerne have et ekspertsvar på dine udtalelser: - Jeg vil hævde at en MPPT tracker er ligegyldig i denne situation, hvor al effekt fra panelerne går ubeskåret til varmelegemet. Der KAN ikke tabes noget undervejs ? Er der nogen eksperter på MPPT tracking på dette forum ?? - Varmetråden er helt og aldeles elektrisk og mekanisk isoleret fra vandet, så der kan vel ikke være nogen elektrolyse funktion eller lignende form for tæring ?? Allerhøjst kalkaflejring ?? vh Carl |
|||
16-07-2019, 08:44
Besked: #14
|
|||
|
|||
Jeg kunne også godt tænke mig at måle lidt på anlægget. Jeg kan via en allerede tilsluttet Kamstrup måler på centralvarmevandet let se hvor megen effekt der tilføres fra elpatronen, men jeg mangler en effektmåler på DC-siden, dvs direkte fra solcellerne. Jeg kan måle strømmen med et tangamperemeter, men mangler en effektmåler.
Er der nogen der kender en nem og billig effektmåler til jævnspænding, gerne en der kan sættes i en din-skinne ? |
|||
05-08-2019, 22:53
Besked: #15
|
|||
|
|||
(12-07-2019 18:43)Carle621 Skrev: Hej Johnny En MPPT tracker tilpasser solpanelernes indre modstand til belastningen i forhold til det aktuelle sol indfald. Optimalt er at modstanden er ens for solpaneler og belastning. Se evt. karakteristik for et solcellepanel Dit setup med 6 paneler a 36 volt/ 8 ampere, vil kunne give 216 volt/8 ampere = 1728 watt ved godt sol indfald. Du har en konstant belastning 23ohm (2,2Kw/230v ?) Uden MPPT tracker Hvis nu solen skinner så der løber 1 ampere i kredsløbet, vil spændingen fra panelerne kun nå op på 23 volt og effekten fra solpanelerne derved kun 23Watt. En MPPT tracker vil tilpasse strømmen og spændingen så effekten fra solpanelerne bliver optimalt. Det kunne være strømmen fra solpanelerne til MPPT trackeren så kun var 0.5 ampere men spændingen så til gengæld var 200 volt. effekten fra solpanelerne bliver da 100Watt. som selvom der tabes en smule i MPPT trackeren, bliver væsentligt mere end de 23 watt uden MPPT tracker. Mht. tæring og hvad der ellers måtte forekomme med DC på materialer som er konstrueret til AC, er jeg godt klar over varmetråden naturligvis ikke er i direkte kontakt med vandet, men varmetråden er pakket i noget "sand" og jeg har før målt forbindelse, godt nok flere Mega ohm, men høj jævnspænding da "æde" varmetråden på sigt. mvh. Johnny |
|||
11-09-2019, 18:30
Besked: #16
|
|||
|
|||
Hej Johnny, jeg bliver nødt til at kommentere dit indlæg, for du har både ret og uret. Du har naturligvis ret i at en MPPT giver impedanstilpasning og at den er i stand til at overføre maximal effekt uanset belastningsændringer hhv. solindfald o.l. Og jeg har tænkt længe over hvordan man så kan forklare at en MPPT alligevel ikke har nogen berettigelse i mit tilfælde:
Min påstand er at mit system ALTID befinder sig på MPP (maximum power point) og derfor ikke kan optimeres yderligere, og jeg vil forsøge at bevise det: Først fakta: Konstant belastning=30 ohm (det er modstanden i min dyppekoger). 7 Solpaneler på hver 255w, dvs max ca. 8,5Amp ved ca. 30Volt*7. Da solcellerne fungerer som en konstantstrømsgenerator, vil jeg f.eks. ved fuld sol kun kunne opnå f.eks. 8Amp, ved halvskygge f.eks 4 Amp, og ved overskyet f.eks. 1 Amp, også selv om jeg ændrede belastningen til 10 Ohm. Så er det er udelukkende solen der bestemmer hvor megen strøm der kan trækkes !! og dermed også bestemmer den maksimale effekt (indtil belastningen kommer over ca 40 Ohm - spændingen er helt irrelevant i dette regnestykke). Det betragter jeg derfor som Maximum Power Point under alle solforhold og som ikke kan optimeres yderligere vha. en DC-DC converter med indbygget MPPT. Kommentarer :-) vh Carl |
|||
11-09-2019, 19:28
Besked: #17
|
|||
|
|||
(11-09-2019 18:30)Carle621 Skrev: Hej Johnny, jeg bliver nødt til at kommentere dit indlæg, for du har både ret og uret. Du har naturligvis ret i at en MPPT giver impedanstilpasning og at den er i stand til at overføre maximal effekt uanset belastningsændringer hhv. solindfald o.l. Og jeg har tænkt længe over hvordan man så kan forklare at en MPPT alligevel ikke har nogen berettigelse i mit tilfælde: Hej Carl Her er så min kommentar :-) Effekten er produktet af strøm gange spænding, så du kan ikke se bort fra spændingen. Det er jo kun ved max. sol indfald at panelernes "indre modstand" svarer til el patronens modstand. ved mindre sol indfald vil panelernes "indre modstand" være større end el patronens modstand (som er konstant) og effektafsættelsen derved større i panelerne end i el patronen Jeg prøver lige at lade en anden forklare det så ;-) What Is MPPT ? MPPT stands for Maximum Power Point Tracking. MPPT charge controllers used for extracting maximum available power from PV module under certain conditions. Look at the image shown above. We have seen that the maximum power point (MPP) of a solar panel lies at the knee of the current and voltage curve. A 12V solar panel is not really a 12V panel at all.Its really a somewhere in between 12V and 21V panel depending on what load is connected to it and how bright the sunlight is.The panel has an internal resistance which changes dynamically with differing irradiance levels. Solar panels will only deliver their rated power at one specific voltage and load, and this voltage and load moves around as the sunlight intensity changes. For example take a solar panel rated at 100 watts, 18V at 5.55 amps. The 18 V at 5.5 amps means that the Solar panel wants to see a load of 18/5.5 = 3.24 ohms. With any other load the panel will deliver less than 100 watts.So if a static load is connected directly to a panel and its resistance is higher or lower than the panels internal resistance at MPP, then the power drawn from the panel will be less than the maximum available. Taking a simple example say we connected the above 100W panel directly to a 12V lead acid battery, the panel voltage would be dragged down near to the load voltage of the battery as the batteries resistance is lower than the panels, but the current stays the same at 5.55 amps.This happens because Solar Panels behave like current sources, so the current is determined by the available sunlight. Now the power (P)= V x I = 12x5.55=66.6W. So the Solar panel is now behaving like a 66 watt panel. This equates to a loss of 100W-66.6W = 34W ( 33.4%). This is the reason for using a MPPT charge controller instead of a standard charge controller like PWM. The MPPT controller is consists of a DC -DC converter where the duty cycle is varied to track the Maximum Power Point. (Snippet fra https://www.instructables.com/id/ARDUINO...rsion-30/) He kan du se de kurver som artiklen henviser til Mvh Johnny |
|||
11-09-2019, 20:29
(Denne besked var sidst ændret: 11-09-2019 af 20:47 Johnny H.)
Besked: #18
|
|||
|
|||
En anden måde at anskue det på.
Du har 7 solpaneler i serie som kan yde 210 Volt/8,5 Ampere ved optimal sol og belastning. Hvis nu dine solpaneler får et sol indfald så de genererer 1 Ampere, som du så belaster med 30 Ohm, bliver spændingen 30 Volt. Det er 4,2 Volt pr. solpanel. og 30 Watt i belastningen Solceller er som sagt strømgeneratorer, op til den spænding solpanelet er bygget til. I dit tilfælde 30 volt pr solpanel. Hvis belastningen nu i stedet var 210 Ohm, ville strømmen stadig være 1 Ampere, og spændingen istedet ca. 210 Volt som er den spænding de serieforbundne solpaneler vil søge at nå op på, dvs. effekten bliver ca.210 Watt i belastningen Mvh. Johnny |
|||
12-09-2019, 10:03
Besked: #19
|
|||
|
|||
Tak Johnny, jeg bliver vist nødt til at bide i det sure æble og acceptere at du har ret. Nu står det endeligt soleklart for mig !
- Du skulle vel ikke tilfældigvis kende en MPPT tracker, der ville være anvendelig til mit formål, dvs med en udgang på f.eks. 230V AC/2kW konstant load uden nettilkobling?? vh Carl |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|