20 spørgsmål til Professor Tournesol-celle
|
26-07-2019, 12:15
Besked: #1
|
|||
|
|||
20 spørgsmål til Professor Tournesol-celle
Måske er mine spørgsmål besvaret andetsteds i forummet, men for at få nogle konkrete svar på min konkrete situation, så tillader jeg mig at bringe det på bane.
Som det er i skrivende stund, så har jeg ikke mærket noget til de (mange) bebudede ændringer endnu, men eftersom jeg d. 22. juli 2019 fik udskiftet min elmåler til én, der kan registrere forbruget pr. time, så tænker jeg at de nye tider på vej. Jeg har dog lidt svært ved at gennemskue helt præcist, hvad der kommer til at ske, hvornår det sker – og ikke mindst; hvad det kommer til at koste. Lidt baggrundsinfo: Jeg har et 6 kW solcelleanlæg, som kom med på dispensationsordningen i 2012, den årsafregnede nettoordning. Anlæggets årlige produktion ligger på ca. 5.500 kWh, og mit årlige forbrug er på ca. 4.500 kWh, dvs. en overskudsproduktion på ca. 1.000 kWh/år. Ud af mit forbrug på 4.500 kWh, så har jeg vurderet at det er ca. 1.100 kWh, som forbruges på produktionstidspunktet. De resterende 3.400 kWh er således ”ude og vende” på elnettet, inden jeg bruger dem. Jeg betaler pt. 152 kr. for abonnement i kvartalet til Energi Fyn Handel A/S. Jeg bor dog i Radiuselnet’s område. Min årsafregning sker pr. 31. oktober, og jeg får ca. 1.000 kWh x 60 øre = 600 kr. udbetalt fra Energinet omkring december. Jeg bruger regnskabsmetoden ifm. det skattemæssige aspekt. Spørgsmålene er nu:
Vh ![]() |
|||
26-07-2019, 12:57
(Denne besked var sidst ændret: 26-07-2019 af 13:04 Lars-Jacobsen.)
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: 20 spørgsmål til Professor Tournesol-celle
Nu er det kun 12, og du får lige mine Kaptajn Hadock meninger om tingene:
Hvor du fysisk bor har ikke noget at sige, det er selve anlæggets installations adresse det handler om. Det kan så være i Radius elnets område og så er de netselskab. Men derfor kan du godt købe/handle strøm gennem EnergiFyn. De vil så opkræve alt vedr. skatter afgifter, tariffer og moms for hele balladen. Citér:Er det korrekt forstået at jeg for de 3.400 kWh kommer til at betale markedspris med f.eks. ca. 0,50 kr./kWh incl. moms samt transport af el/nettarif med f.eks. ca. 0,30 kr./kWh incl. moms? Dvs. i alt 2.720 kr.Ja, men selve satserne er markedsafhængige og kommer an på hvad du får aftalt. Citér:Er det korrekt forstået at jeg for de 4.400 kWh (produktion 5.500 kWh – samtidighedsforbrug 1.100 kWh) vil få udbetalt 4.400 kWh x 0,35 kr. = 1.540 kr. samt et pristillæg på 1.000 kWh x 0,25 kr./kWh (overskudsproduktion) = 250 kr. Dvs. i alt 1.790 kr.Ja, men selve satsen på de 35 øre vil være variabel/gennemsnitlig og udbetales af Vindstød når du har tilmeldt dig hos dem (på VE siden). Energistyrelsen "topper så op" til de 60 øre, men kun på overskudet. Citér:Kommer jeg til at skulle betale yderligere til abonnementer mv.?Ja formentlig. Citér:Jeg synes at have læst at jeg bl.a. skal til at betale for såkaldt ”rådighed” med 81,25 kr. årligt, men jeg er ikke sikker på til hvem jeg skal betale.Det er til netselskabet og ikke der hvor du handler/køber el. Citér:Jeg går ud fra at jeg fremover fortsat betaler mit abonnement til Energi Fyn hvert kvartal, men hvor ofte/sjældent vil mit køb og salg af el blive afregnet?Køb kommer an på din aftale med dit handelsselskab. Salg vil i fremtiden ske/blive opgjort hver måned og afregnet via Vindstød. Citér:Og med hvem afregner jeg hvad?Se ovennævnte Citér:Pristillægget fra Energistyrelsen kan vel kun afregnes årligt?Ja (så nu ender du med at få regninger fra forskellige steder og ikke kun den ene som man eller brugte som argument for at indføre Datahub´n) Citér:Hvornår kan jeg forvente at det træder i kraft fra?senest 1. januar 2020, men ellers fra det tidspunkt du er blevet/bliver varslet. Citér:Det kan vel ikke blive tidligere end fra min næste afregningsperiode, dvs. fra 1. november 2019?Ja korrekt Citér:Har jeg krav på et vist varsel, før det kan træde i kraft?Ja. Men det vil jeg næsten tro du har fået. Måske via Energinet/Energistyrelsen. Citér:Noget lidt mere fremtidigt; når jeg en dag sælger mit hus, så går jeg ud fra at køber og jeg skal aftale en særskilt pris for solcelleanlægget, mest af hensyn til mig, da jeg vil skulle opgøre et tab/gevinst på salget af anlægget. Men hvordan vil køberen være stillet mht. økonomien ved at have anlægget, forudsat at købers forbrugsmønster er det samme som mit og anlæggets produktion er uændret?Køber kan overtage tilmeldingen i den netto årafregnede gr. 6, men ikke din skatte aftale. Citér: Det vil jo være afgørende for, hvad køber er villig til at betale for anlægget – eller om husets æstetik overstiger anlæggets nytteværdi, således at man reelt er bedst stillet ved at nedtage og skrotte anlægget...Ja, formentlig. |
|||
26-07-2019, 13:49
Besked: #3
|
|||
|
|||
Tak for svarene!
![]() Når jeg skrev at jeg boede i Radiuselnet’s område, så var det blot for fuldstændighedens skyld. Jeg er helt med på at satserne kan variere/afvige; det er mere opgørelsesprincipperne. Så alt vedrørende handel med el, afgifter osv. kan godt gå via Energi Fyn, men rådighedsbetalingen skal ske til Radiuselnet? Eller vil sidstnævnte også blive opkrævet af Energi Fyn? Jeg er dog ret overbevist om at jeg endnu ikke har fået noget varsel; jeg har nemlig undret mig over at jeg intet har hørt nogen steder fra. Og det er første gang i dag at jeg har hørt/læst om ”Vindstød”! Og det er jo nok så vigtigt, hvis jeg skal være tilmeldt hos dem for at få de 35 øre. Jeg går ud fra at man skal varsles personligt, og ikke bare via en notits på en given hjemmeside. Energi Fyn er vel også nødt til at kende min ca. produktion, mit ca. forbrug. og derudover skønne hvor stor en del af produktionen der bruges med det samme – ellers kan de jo ikke lave acontoopkrævninger? Medmindre de fremover opkræver for det faktiske forbrug i det forgangne kvartal? Med timebaseret fjernaflæsning kan de jo i princippet sende en endelig opkrævning for 1. kvartal d.1 april kl. 00.01… Det bliver noget af en betalen frem og tilbage… Afregning af salg hver måned via Vindstød, afregning af abonnement og køb af el hvert kvartal gennem Energi Fyn, betaling for rådighed via Energi Fyn/Radiuselnet årligt og afregning af pristillæg fra Energistyrelsen årligt. Det bliver lidt som at handle på et kræmmermarked; man ved ikke hvordan man er blevet snydt, kun at man er blevet snydt…! |
|||
26-07-2019, 14:07
Besked: #4
|
|||
|
|||
Mht. skattedelen i forbindelse med et salg af huset og solcellerne, så troede jeg faktisk at en køber af et brugt solcelleanlæg var ringere stillet end som så. Men jeg kan så forstå at en køber automatisk vil være omfattet af den skematiske ordning, og i øvrigt overtager anlægget og på samme vilkår som sælger ift. Energinet, Vindstød, elselskabet m.fl.
|
|||
26-07-2019, 16:46
Besked: #5
|
|||
|
|||
Du vil IKKE få nogle regninger fra netselskabet (radius). Alle deres tariffer, rådighedsbetaling, måler gebyr og hvad de nu eller skal finde på vil blive opkrævet via det elhandelselskab som du laver aftale med - uanset hvilket.
Dvs normale/almindelige elforbrugere vil kun få een regning (som lovet ifbm Datahub) Men dem med solceller er det lidt forskellig med, alt efter hvilken aftale de er på. De gamle gr. 6 årsbaserede vil få regninger/opgørelser fra 3 selskaber som jeg nævne i tidligere indlæg. Ejere af anlæg i f.eks. gr. 4 kan frit shoppe rundt blandt elhandlere, og får løbende afregning hver måned af overskud fra Energistyrelsen. Et gr. 6 anlæg vil det kun være fornuftigt at skifte leverandør/aftale med 1 gang årligt (på opgørelsesdagen/tidspunktet). Skifter du leverandør i “utide” vil de skulle lave en opgørelse, og afregne evt. “opsparede” KWh. Køber af et gammelt gr. 6 anlæg som dit hvor du måske også har anvendt selvskabsordningen, vil blive ringere stillet idet de ordninger jo er ophørt. Men altså ikke lave en ny Selskabs ordning på den nu lavere købesum. Man kan dog søge om at overtage anlægget og fortsætte i gr. 6 som ny ejer. Glemmer man det, ja så vil anlægget naturligvis fortsætte, men uden aftale og man kan så ikke “gemme” strømmen og får 0 kr. for det man sender ud på nettet. Man kan så søge om at få anlægget med i en af de nuværende ordninger, men det er trods alt bedre hvis man kan overtage det på samme vilkår som tidligere. Det kan dog være den nye ejer vælger et andet Elhandelsselskab, men løbende salg hver måned vil fortsat skulle ske gennem Vindstød, og den årlige overskudsbetaling vil også fortsat komme fra Energistyrelsen. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|