Genskind fra solceller
|
30-05-2012, 14:40
Besked: #1
|
|||
|
|||
Genskind fra solceller
Hej Solcelledebat.
Jeg får at vide fra min kommune, at jeg skal sikre mig at solcelle panelerne ikke leverer genskind, og at jeg burde få det dokumenteret fra frabrikken. Jeg overvejer ZnShine paneler - nogle der har erfaring med dette? Mvh. - Morten |
|||
30-05-2012, 15:23
(Denne besked var sidst ændret: 30-05-2012 af 15:24 Lars-Jacobsen.)
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Genskind fra solceller
Prøv at spørge dem hvad de vil have det skal måles i (lux, ra, w/m2, glanstal, hpa ??)
Og hvilken norm det skal måles efter ? Det nytter jo ikke noget de bare kommer med subjektive forklaringer som "det må ikke skinne som højglanslakerede tegl". For så siger du jo bare "det gør det heller ikke", og så er i ligevidt. |
|||
30-05-2012, 15:35
Besked: #3
|
|||
|
|||
Som Lars beskriver må du overfor kommunen få dem til at fremkomme med mere konkrete ting, har oplevet at kommunale personer fortolker deres egne regler forskelligt...
Men i de fleste datablade står der at det er brugt antireflex glas, dette var ok med min kommune :-) OG kan oplyse at hverken naboer eller genboer har obseveret genskær eller reflex fra mine paneler (30-05-2012 15:23)Lars-Jacobsen Skrev: Prøv at spørge dem hvad de vil have det skal måles i (lux, ra, w/m2, glanstal, hpa ??) Back to the 80's http://www.bsam.dk Danfoss TLX PRO+6kW 24xZNShine ZX255 Mono Sort 6,12 kWp stik syd https://free.powerdoo.com/en-US/Freemium...ctID=24492 |
|||
30-05-2012, 16:01
Besked: #4
|
|||
|
|||
(30-05-2012 14:40)mortenimer Skrev: Hej Solcelledebat. Min kommune startede med at sig at hvis jeg kunne fremskaffe dokumentation for at glanstallet var max. 30, så behøvede jeg ikke lave en dispensationsansøgning. Efterfølgende har de selv været i kontakt med teknologisk institut som har fortalt dem at den metode de bruger til at måle glanstal på glaserede tegl, ikke kan bruges til solceller. Teknologisk institut arbejder på at finde en metode så de kan måle glanstal på solcellepaneler. Indtil da må kommunen nøjes med at du laver en dispensationsansøgning som medfører en naboorientering. Hvis dine naboer siger ok, så mener jeg ikke at kommunen kan nægte dig tilladelsen. Du kan jo eventuelt henvise til andre kommuners afgørelser i sager om solcelleanlæg. Det er forholdsvis nemt at finde dem via google. Jeg indsendte selv min dispensationsansøgning d. 3. april, da der står i lokalplanen at blanke og reflekterende tagmateriale ikke er tilladt. Forventer svar på min ansøgning i næste uge og så skal der bestilles. 2 stk. Delta Solivia 3.0 G3 7kWp, Ulica Solar UL-250M-60 Solivia Gateway M1 G2 |
|||
30-05-2012, 16:04
Besked: #5
|
|||
|
|||
3. APRIL ???
Har din kommune 2 mdr. respons tid ? (30-05-2012 16:01)Jacob Skrev: Min kommune startede med at sig at hvis jeg kunne fremskaffe dokumentation for at glanstallet var max. 30, så behøvede jeg ikke lave en dispensationsansøgning. Back to the 80's http://www.bsam.dk Danfoss TLX PRO+6kW 24xZNShine ZX255 Mono Sort 6,12 kWp stik syd https://free.powerdoo.com/en-US/Freemium...ctID=24492 |
|||
30-05-2012, 16:38
Besked: #6
|
|||
|
|||
(30-05-2012 16:04)miro Skrev: 3. APRIL ??? Ja, de siger de får så mange ansøgninger ind på solcelleanlæg at det tager lang tid. I virkeligheden tror jeg en del af tiden er brugt på at afvente svar fra teknologisk instititut og så en dialog de skulle have med en bygnings inspektør/konstruktør. Men efter mange mails og telefonopringninger, har jeg fået min kopi af brevet som er sendt til naboerne hvori der står at fristen for indsigelser er i dag, 30. maj. Så jeg glæder mig meget til næste uge hvor jeg med stor sandsynlighed for svaret. 2 stk. Delta Solivia 3.0 G3 7kWp, Ulica Solar UL-250M-60 Solivia Gateway M1 G2 |
|||
30-05-2012, 19:46
Besked: #7
|
|||
|
|||
Jeg må ind i en dialog med kommunen - men de skriver bare, at det ikke må reflektere som eksempelvis glacerede tegl. Det gør solceller vel langt fra, meningen er jo at de skal absorbere solet, og ikke sende det videre.
|
|||
30-05-2012, 19:50
Besked: #8
|
|||
|
|||
Ja og så er det problemt opstår når du påstår det gør de heller ikke. Men hvem og hvordan vurderer/tester/måler man lige det .......
|
|||
31-05-2012, 19:15
Besked: #9
|
|||
|
|||
Nu med Tesla 3 & Nissan Leaf el-bil http://nissan-leaf.dinsol.dk/#home ----------------- Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp. Deger Tracker 5000 n t . 8 kw 3 faset Solaredge inverter Anlæg nr 2 start okt 2015 På stativ 7,800 kWP 17 kw 3 fastet solaredge inverter neddroslet til 6 kw. |
|||
31-05-2012, 21:10
Besked: #10
|
|||
|
|||
(31-05-2012 19:15)Dinsol.dk Skrev: genskin er tab af energi se mere på Ja det er jeg (og flere af de andre) klar over. Det der er min pointe er, er det nok hvis jeg står og blinker med en lommelygte på mit panel og så naboen på den anden side af vejen 55 m væk ikke kan se reflektionen på tv skærmen i stuen ? Eller skal det måles i et laboratorie efter en eller anden norm ? Og hvor er lige hjemmelen til det ? |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|