Transmissionsafgift, giver det mening?
|
12-11-2019, 16:26
Besked: #1
|
|||
|
|||
Transmissionsafgift, giver det mening?
Hej
I forbindelse med indførelsen af transportafgiften har jeg modtaget min første årsopgørelse Det er første gang jeg har overskudsproduktion og der er jo så ingen tvivl om det koster penge, men en ting undre mig lidt. Jeg er på den gamle gr. 6 ordning lidt endnu, men umiddelbart gør det ikke forskel. Ved overgangen til timeafregning udbetaler "Vindflop" jo timeprisen for den overskudsstrøm der ryger til eksport på nettet og senere afregner energistyrelsen pristillægget op til de 60 øre. Altså bliver min afregning stadigt 60 øre for overskudsstrømmen. Transmissionsafgiften, ink, moms sættes til 25 øre for nemhedens skyld. På en høj sommerdag får jeg altså 60 øre pr kwh. jeg hælder på nettet. Hvis jeg så sætter opvasker og vaskemaskine igang koster det jo så 60 øre pr. kwh. de bruger. Vi siger, igen for nemhedens skyld, de bruger 10Kwh. som ellers kunne være eksporteret til nettet. Altså misser jeg en afregning på 6kr. Hvis jeg serimod venter til det bliver nat og trækker de 10Kwh tilbage igen vil de jo så koste 2,5kr. i transmissions afgift. De 10Kwh jeg sendte på nettet afregnes af "vindflop" og energistyrelsen med 6 kr. og jeg betaler 2,5 for at trække dem hjem om natten. Altså koster det 3,50Kr. at bruge strømmen i produktionsøjeblikket. Eller? Det giver jo slet ingen mening, eller gør det? Eller er det samme mening som det giver at der skal laves mange mange mange tusinde udregninger på hver eneste installation. Anlæg: 7000 R3 DIEHL Inverter monteret med 6,720KwP Renasol paneler. Retning: 193 Taghældning: 45 Skyggefrit 85% 2012-09-01 Idriftsat. 2013-06-07 SolarLog monteret http://home.solarlog-web.eu/9319.html 2014-11-03 Inverter skiftet, faldt ud gentagende gange og kunne ikke genstartes. |
|||
12-11-2019, 17:32
(Denne besked var sidst ændret: 12-11-2019 af 17:35 Lars-Jacobsen.)
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Transmissionsafgift, giver det mening?
De 60 øre afregnes kun for dit samlede årlige overskudsproduktion. Så det du i løbet af 1 time, dag, måned eller hele året udveksler og gemmer skal du ikke afregnes for - for selve energi delen.
Du skal betale transport for ALT den energi der leveres i ledningerne til dig. Uanset om det er “dit eget” overskudsstrøm du lige har gemt 1 time eller 2. Eller 1/2 år. Det koster i princippet ikke noget hvis du bruger strømmen samtidig med den bliver produceret. Heller ikke transport tarif. Men er du uheldig, kan du være i den situation at din produktion er på 1 fase, og dit forbrug på en anden. Derved kommer du til at gemme og købe i samme time. Og alt køb/leveret til dig er belagt med transport tarif. På årlig basis er det et egentlig et fedt mht selve energidelen, det går lige op, men du kan altså komme til at betale transport tarif. Og ja det sker hver eneste time året rundt for alle. Dvs. i princippet 8.760 regninger istedet for een. Hvem mon betaler for det ? |
|||
12-11-2019, 21:04
Besked: #3
|
|||
|
|||
RE: Transmissionsafgift, giver det mening?
Ohh tak for svar.
Jeg skulle mene at vide hvordan vi afregnes, og hvad det betød. Dog overraskede det mig, men har jeg regnet ud jeg har tænkte forkert. Heldigtvist, for hvis jeg havde ret i overstående antageler var vanviddet jo endnu større, men hvis jeg eksporterer de 10 Kwh og senere trækker dem hjem igen går de selvfølgeligt fra den totale eksport/overskuds produktion. Når fred med det. Jeg har iøvrigt en fasemåler og N1 vil ikke ombytte den uden et klækkeligt vederlag. Anlæg: 7000 R3 DIEHL Inverter monteret med 6,720KwP Renasol paneler. Retning: 193 Taghældning: 45 Skyggefrit 85% 2012-09-01 Idriftsat. 2013-06-07 SolarLog monteret http://home.solarlog-web.eu/9319.html 2014-11-03 Inverter skiftet, faldt ud gentagende gange og kunne ikke genstartes. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|