SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Hvem er bedst til pris
21-11-2019, 08:12
Besked: #1
kjeld Offline

Hvem er bedst til pris
Det er nu jeg skal til at vælge et andet el selskab men hvem mår jeg skal købe 1000 kvh om året jeg har SEAS nu men er for dyr og ikke til at handle pris med ???

Hilsen
Kjeld Andersen
http://faresbook.dk/
kjelda@stofanet.dk
WWW Find
Citér
21-11-2019, 09:18
Besked: #2
383CI Offline

RE: Hvem er bedst til pris
1000Kwh?

Det er jo kun den rene elpris der er noget at hente på. En, tæt på, uendelig lille del af den samlede regning, så ærligt talt.
Det kan ikke svare sig overhovedet at rode med. Kan du få strømmen 10 øre billigere er det 100kr. om året, så er der alle mulige abonnementer og betingelser at hold øje med og det gør det sikkert ikke billigere sammenlagt.

I min verden er det fri elmarked et stort flop. Vildt stort flop. At det skulle gøre strømmen billigere for forbrugeren tror jeg simpelthen ikke på. Der er vist tæt på 30 elhandlere der handler med fuldstændigt den samme strøm.
Så er der 30 direktører der skal have en præsentabel bil, en sekretær og noget kontorpersonale der sidder med husleje.
De udgifter kan dækkes af den strøm der skulle blive billigere af de sidder der og skal have firmabil.
Nej vel?

Anlæg: 7000 R3 DIEHL Inverter monteret med 6,720KwP Renasol paneler.
Retning: 193 Taghældning: 45 Skyggefrit 85%

2012-09-01 Idriftsat.
2013-06-07 SolarLog monteret http://home.solarlog-web.eu/9319.html
2014-11-03 Inverter skiftet, faldt ud gentagende gange og kunne ikke genstartes.
Find
Citér
21-11-2019, 19:35
Besked: #3
Lars-Jacobsen Offline

Der er ikke meget at komme efter med den mængde, men hvis “normalprisen” eller det standardprodukt du pt køber koster 40 øre og du rent faktisk kan få det gratis til 0 øre så er der kr. 400 at “tjene” for ulejligheden. Men det kræver lige 5 minutters opmærksomhed og indsat hver 6 måned.

På http://www.elpris.dk kan du finde ALLE produkter du kan købe/vælge og du kan sammenligne hvad det samlet betyder over 6 måneder.
Find
Citér
22-11-2019, 07:34
Besked: #4
klr Offline

- mon ikke Kjeld mener 10.000 kwh...

Nu køber man jo sin egen strøm tilbage - så der er meget mere at hente ved en mindre pris pr. kwh.

Jeg har i øvrigt lige købt en plug-in. Så efterhånden er det temmelig meget der skal købes. Formentlig ca. 10.000.

Og det er vel rigtigt, at det faktisk er nu det er optimalt at skifte leverandør. Af hensyn til årsopgørelsen. ??

[Billede: sollinkdyn.gif]
Find
Citér
22-11-2019, 14:17
Besked: #5
kjeld Offline

(22-11-2019 07:34)klr Skrev:  - mon ikke Kjeld mener 10.000 kwh...

Nu køber man jo sin egen strøm tilbage - så der er meget mere at hente ved en mindre pris pr. kwh.

Jeg har i øvrigt lige købt en plug-in. Så efterhånden er det temmelig meget der skal købes. Formentlig ca. 10.000.

Og det er vel rigtigt, at det faktisk er nu det er optimalt at skifte leverandør. Af hensyn til årsopgørelsen. ??

Jeg købe 8000 kvh og sælger 7000 kvh så der for bliver det til 1000 kvh

Hilsen
Kjeld Andersen
http://faresbook.dk/
kjelda@stofanet.dk
WWW Find
Citér
22-11-2019, 16:25 (Denne besked var sidst ændret: 22-11-2019 af 16:25 Lars-Jacobsen.)
Besked: #6
Lars-Jacobsen Offline

Nemlig, det er kun del reelle netto elpris der skal betales for og der kan handles med.
Men derudover skal du idag betale nettarif for alt der bliver leveret.
Find
Citér
22-11-2019, 19:10 (Denne besked var sidst ændret: 22-11-2019 af 19:31 klr.)
Besked: #7
klr Offline

(22-11-2019 16:25)Lars-Jacobsen Skrev:  Nemlig, det er kun del reelle netto elpris der skal betales for og der kan handles med.
Men derudover skal du idag betale nettarif for alt der bliver leveret.

- er du sikker på det?

Det er i hvert fald nyt for mig. Og det giver ingen mening.

Sagt på en anden måde: de 7000 Kjeld sælger skal han jo købe igen - men til hvilken pris?

Find
Citér
22-11-2019, 20:14
Besked: #8
Lars-Jacobsen Offline

Ja du har ret, jeg var lige hurtig nok i min formulering/udlægning.

Man skal købe alt man for leveret , men igen det kan gøres til 0 øre flere steder. Har man stort forbrug mere end 6-7.000 KWh så vil de ikke sælge til 0 øre, men du kan handle dig frem til 10-12 øre.
Og alt det der sendes ud sælges til spotpris som afregnes hver måned.
Så man kan løbende købe sit eget strøm tilbage igen => stadig benytte nettet som batteri/lager.
Når året så er omme og det viser sig der er overskud på salget, så “toppes” op på den gennemsnitlige spotpris til 60 øre af Energinet/Energistyrelsen.

Vi har i flere tråde diskuteret dette og lavet eksempler og regneark hvor man kan indtaste priser/betingelse/forudsætninger.
Find
Citér
23-11-2019, 08:29
Besked: #9
klr Offline

Hej Lars

Puha! Jeg er lettet. Jeg har så stor respekt for din indsigt og intelligens at jeg tænkte at nu rabler det vist for mig. Samtidig er reglerne så indviklede,at man aldrig kan være helt sikker på at have gennemskuet dem. Jeg er ret sikke på at langt langt de fleste er "stået af".

Men men. Med det forbrug jeg har kan jeg så vidt jeg kan se ikke finde noget til 0 kr. i selv en kortere periode Men blot 20 øres besparelse har jeg også noget at sige, når forbruget er stort.

Jeg har ikke skiftet endnu. Jeg ville godt have netop den næste opgørelse overstået - den er jo ikke uden komplikationer. Meget kan gå galt. Men måske jeg gør det alligevel. 2.000 er også en slags penge.

Jeg husker, at man i hvert fald tidiigere kunne blive "snydt" hvis man skiftede på et forkert tidspunkt. Lige nu husker jeg ikke hvorfor. Hvordan er det nu?

Find
Citér
23-11-2019, 09:57 (Denne besked var sidst ændret: 23-11-2019 af 11:44 Lars-Jacobsen.)
Besked: #10
Lars-Jacobsen Offline

Tak for de pæne ord.
Og jo skift bør foretages på “opgørelses tidspunktet” og det vil for de fleste være pr. 1 januar, men tjek din aftale.
Ellers vil du få lavet en “årsafregningen i utide og måske ikke opnå fordelen i at få skatter og afgifter nettoopgjort.
Og ja os med varmepumpe og stor forbrug får ikke lige strømmen foræret. Men som du er inde på så betyder 10-20 øre jo lidt mere, end på et forbrug på måske 3.000kwh. Så i sidste ende er det en OK timeløn for lige at bruge 5 minutter online på at skifte. Og ja der er så lidt “bøvl” med flere regninger og opgørelser da de fleste nu til dags vil have betaling op til 3 måneder forud, men i sidste ende så betaler man ikke 2 gange og får så penge tilbage.
Men uanset hvad så bør mange på den gamle ordning skynde sig at skifte nu her med 1 månedsvarsel til 1 januar, så man får et billigere produkt end “standard” da det helt sikkert er det dyreste (bortset fra aktive tilvalg af ekstra special produkter med “grøn strøm” og ekstra foreningstilskud osv osv).

Se evt https://energinet.dk/-/media/94A81720E4E...F9DF60.pdf
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering