SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Prioterende Invertere
09-12-2019, 13:34
Besked: #1
Jon Andersen Offline

Prioterende Invertere
Hej
Er der nogen der kender en inverter, der kan prioritere hvad strømmen bruges til, samt levere fra nettet, hvis batterierne er tommer og der ikke laves strøm (eller er ekstra højt forbrug)?
F.eks. 1. Opladning af batterier; 2. Levere til forbrug; 3. Opvarmning af varmt vand 4. salg til nettet.
Måske skal man selv lave en form for intelligent styring, men det er jeg ikke sikker på om man må "lege med" på elinstallationen.
Dem jeg har kunnet finde som kan noget i den retning, har desværre den tåbelighed(!) at de så oplader batterierne fra nettet, hvis de er tomme og der ikke produceres fra panelerne!
Gode ideer er velkomne :-)
Find
Citér
10-12-2019, 10:20
Besked: #2
Kalechen Offline

RE: Prioterende Invertere
Det kan Fronius Hybridinverter.

F.eks.:

Dække egetforbrug ellers oplad batteri. Stadig overproduktion brug strøm til ohm'sk belastning trinløst op til 9 kW, som elpatroner, infrarød varme, elgulvvarme m.m.

Elvandvarmer kan f.eks. styres således at prioritere varmt vand til indstillede tidspunkter med overskudsstrøm og kun købe strøm, hvis nødvendigt.

PS. Jeg har en fabriksemballeret Hybridinverter i overskud, samt en batterikasse inkl. kontroller i overskud!
Find
Citér
10-12-2019, 13:57
Besked: #3
Jon Andersen Offline

Lyder godt. Kan den også føde ud på nettet, hvis ike den kan afsætte effekten internt?
Find
Citér
11-12-2019, 10:38
Besked: #4
Kalechen Offline

Det er en "grid-enabled" inverter, så den kan også levere strøm til nettet. Den kan indstilles på mange parametre, prioriteter m.m.

Den kan også fungere som en "nødgenerator", hvis nettet går ned, men jeg mener ikke umiddelbart, det er lovligt i DK.

Og SG-ready, så man kan oplade batterier, når strøm er til lavere pris og bruge strøm fra batteri, når strøm er til højere pris.

I min installation har jeg temperaturføler i buffertank til varmepumpe, som har elpatroner monteret, som også bliver vist på mine solcellegrafer.

Det sidste jeg skal have med i grafer er varmepumpens strømforbrug.

Alle data bliver lagret og man kan studere historik m.m. samt få tilsendt de daglige data på mail.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering