SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (3): « Forrige 1 2 3 Næste »
Skriv svar 

Stjerner:
  • 0 stemmer - 0 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Threaded Mode | Linear Mode
Batterier på gammelt solcelle anlæg
23-01-2020, 14:59
Besked: #11
Dinsol.dk Offline

RE: Batterier på gammelt solcelle anlæg
(23-01-2020 13:35)Kandersen01 Skrev:  Og når jeg lader min bil?

Solen skinner jo ikke om natten

Nu med Tesla 3 & Nissan Leaf el-bil http://nissan-leaf.dinsol.dk/#home
-----------------
Solcelle Opstart 03-03-2012
7,050 kwp.
Deger Tracker 5000 n t .
8 kw 3 faset Solaredge inverter
Anlæg nr 2 start okt 2015
På stativ 7,800 kWP
17 kw 3 fastet solaredge inverter
neddroslet til 6 kw.
WWW Find
Citér
23-01-2020, 16:46
Besked: #12
Kandersen01 Offline

(23-01-2020 14:47)Lars-Jacobsen Skrev:  Men hvis den ikke er "bare lige" og der skal rodes og monteres ekstra udstyr til "den godkendte solcelleinstallation", ja så kan/skal man næppe forvente at blive i den gamle ordning.

Hvilken betydning skulle det have for nogen?
(Bortset fra noget negativt fra producentens side, da det pt er bedre økonomi at sælge overskud, fremfor at investere dem i et batteri, medmindre batteriet kan fås gratis).

Det her handler jo ikke bare om, at man ikke må ændre noget. Det primære er, at man ikke ændre noget, som har betydning for aftalen (for energinet/selskabet). Og det er den betydning jeg har ualmindelig svært ved at se er eksisterende.
Find
Citér
23-01-2020, 17:10 (Denne besked var sidst ændret: 23-01-2020 af 17:12 Lars-Jacobsen.)
Besked: #13
Lars-Jacobsen Offline

(23-01-2020 16:46)Kandersen01 Skrev:  Det her handler jo ikke bare om, at man ikke må ændre noget. Det primære er, at man ikke ændre noget, som har betydning for aftalen (for energinet/selskabet). Og det er den betydning jeg har ualmindelig svært ved at se er eksisterende.
Det er din udlægning. Og det må du sådan set også godt, men Energinet har en helt anden fast holdning til hvad der må ændres og det er deres betingelser (holdninger/regler mm) der er bundet op på Nettoaftalen.
I princippet må du f.eks. heller ikke bare udskifte et defekt panel eller inverter med et hvilket som helst andet. Det skal være samme type, model, størrelse etc. som der står i ansøgningen og som er det anlægget er godkendt med. Ændres det ja så er det ikke det samme godkendte anlæg mere, og så kan du søge om at få det godkendt igen - efter de gældende regler.
Derfor hvis man vil ændre/udskifte noget skal man have tilladelse først. Og det giver de også hvis et panel eller inverter ikke er på markedet mere. Men man kan ikke bare skifte og så regne med at få tilladelse bagefter.
Vi er helt enige i at det jo bare er regler og det i princippet ikke har nogen praktisk betydning for forsyningsselskabet, eller Energinet.
Find
Citér
24-01-2020, 10:12
Besked: #14
Kandersen01 Offline

Så vidt jeg ved må du godt skifte paneler og inverter. Men det skal være tilsvarende.

Og det er netop det der er pointen. Du må ikke ændre på dimensionerne af anlægget, fordi det har betydning for aftalen.
Men om du tilslutter et batteri, det burde simpelthen ikke have nogen som helst betydning for aftalen overhovedet, da det ikke ændre på dimensionerne af anlægget. Anlægget producere stadigvæk præcis det samme.

Det kunne være fedt med en udtalelse fra Energinet ang dette, for jeg tror simpelthen på det har betydning.
Jeg er ret sikker på jeg læste et sted, at det der menes er, at det skal være tilsvarende, fordi der netop ikke må ændres i dimensionen af anlægget. Jeg skal prøve om jeg kan finde det et sted, (måske var det i Denfo gruppen på facebook).

At det så næppe kan svare sig for en egenproducent i gr 6 at installere et batteri før aftalen udløber, eller batterierne er kommet voldsomt meget ned i pris. Det er en helt anden snak.
Find
Citér
24-01-2020, 11:00
Besked: #15
Dinsol.dk Offline

(24-01-2020 10:12)Kandersen01 Skrev:  Så vidt jeg ved må du godt skifte paneler og inverter. Men det skal være tilsvarende.

Og det er netop det der er pointen. Du må ikke ændre på dimensionerne af anlægget, fordi det har betydning for aftalen.
Men om du tilslutter et batteri, det burde simpelthen ikke have nogen som helst betydning for aftalen overhovedet, da det ikke ændre på dimensionerne af anlægget. Anlægget producere stadigvæk præcis det samme.

Det kunne være fedt med en udtalelse fra Energinet ang dette, for jeg tror simpelthen på det har betydning.
Jeg er ret sikker på jeg læste et sted, at det der menes er, at det skal være tilsvarende, fordi der netop ikke må ændres i dimensionen af anlægget. Jeg skal prøve om jeg kan finde det et sted, (måske var det i Denfo gruppen på facebook).

At det så næppe kan svare sig for en egenproducent i gr 6 at installere et batteri før aftalen udløber, eller batterierne er kommet voldsomt meget ned i pris. Det er en helt anden snak.

Skriv til energinet så skal de nok fortælle hvor skabet skal stå
Det har aldrig været meningen at menig mand skulle have fortjeneste i at eje et solcelleanlæg

Nu med Tesla 3 & Nissan Leaf el-bil http://nissan-leaf.dinsol.dk/#home
-----------------
Solcelle Opstart 03-03-2012
7,050 kwp.
Deger Tracker 5000 n t .
8 kw 3 faset Solaredge inverter
Anlæg nr 2 start okt 2015
På stativ 7,800 kWP
17 kw 3 fastet solaredge inverter
neddroslet til 6 kw.
WWW Find
Citér
24-01-2020, 11:31
Besked: #16
Kandersen01 Offline

(24-01-2020 11:00)Dinsol.dk Skrev:  Skriv til energinet så skal de nok fortælle hvor skabet skal stå
Det har aldrig været meningen at menig mand skulle have fortjeneste i at eje et solcelleanlæg

Hvis fortjenesten ligger i form besparelse i sit eget forbrug, så tror jeg nu nok de fleste er ret ligeglade. Vi gider heller ikke bekymre os om, at du skiftede dine elpærer ud med LED, eller skiftede hvidvare til mere energibesparende.
(tænk over hvad forskellen er).

Men at skulle tjene på at producere og efterfølgelig sælge EL til en høj pris, det har næppe hverken været i mening mands interesse, eller resten af samfundet for den sags skyld.
Find
Citér
28-01-2020, 22:26
Besked: #17
Srh Offline

Undskyld, men er det mig der har misforstået noget?
Jeg har jvf. tidligere indlæg herinde fået brev fra energinet om at jeg nu overgår til time afregning. Det er min opfattelse, at vi alle får sådan et brev, hvis vi ikke allerede har fået det. Dermed er Netto-aftalen stendød og ikke eksisterende længere eller inden for en meget kort tidshorisont. Herefeter er det op til hver enkelts forbrugsmønster, at få brugt strømmen, som man producerer den- for at få størst udbytte. Mit skøn er her, at hvis man f.eks arbejder om natten eller om aftenen, vil der være meget at vinde ved at lade el-bil eller batterier op i de lyse timer, fremfor at sælge strømmen til foræringspris og købe den tilbage til ågerpris. Belær mig gerne om noget andet, det er blot som jeg har forstået situationen.

Mvh
Steen

[Billede: 243709744.gif]
Find
Citér
28-01-2020, 23:39
Besked: #18
Kandersen01 Offline

Sad RE: Batterier på gammelt solcelle anlæg
(28-01-2020 22:26)Srh Skrev:  Undskyld, men er det mig der har misforstået noget?
Jeg har jvf. tidligere indlæg herinde fået brev fra energinet om at jeg nu overgår til time afregning. Det er min opfattelse, at vi alle får sådan et brev, hvis vi ikke allerede har fået det. Dermed er Netto-aftalen stendød og ikke eksisterende længere eller inden for en meget kort tidshorisont. Herefeter er det op til hver enkelts forbrugsmønster, at få brugt strømmen, som man producerer den- for at få størst udbytte. Mit skøn er her, at hvis man f.eks arbejder om natten eller om aftenen, vil der være meget at vinde ved at lade el-bil eller batterier op i de lyse timer, fremfor at sælge strømmen til foræringspris og købe den tilbage til ågerpris. Belær mig gerne om noget andet, det er blot som jeg har forstået situationen.

Mvh
Steen

Altså, afhængig af hvilken gruppe du er i, så er det langt fra sikkert det kan svare sig at gøre noget som helst med et batteri, medmindre du kan købe det til ganske få penge. I gruppe 6 har man stadigvæk 40/60 ordningen. Den er der ikke pillet ved. Så derfor skal man virkelig regne på det, hvis man bevæger sig ud i et batteri, specielt i den gruppe.
Elbilen er derimod en helt anden sag. Der vil det klart være bedre at "fylde" i den, lige så snart det er muligt (solen står højt på himlen).

At staten "skrider" fra aftalen, er desværre ikke ens betydende med, at den ikke eksistere mere. Ihvertfald ikke før nogen får held med at få en domsafsigelse, som bekræfter dette. (Det arbejder DENFO på). Indtil da, så er det stadigvæk en aftale. Den er blot ændret af den ene part.
Find
Citér
29-01-2020, 10:48
Besked: #19
alte Offline

Jeg har med undren fulgt denne tråd. Min undren skyldes, at jeg er på gammel grp 6 ordning, men jeg kan ikke få øje på fordelen.
Jeg skal købe al min strøm (bortset fra det jeg bruger med det samme) til en høj pris, mens jeg skal sælge det jeg producere til en væsentlig lavere pris.
Denne omlægning til timeafregning, har bevirket en merudgift på ca 2200 kr, og ikke de lovede ca 500 kr.
Er der andre der har oplevet det samme ?
Den 40/60 fordeling der nævnes i ovenstående, hvad er det?
Vil der komme en efterregulering af afgifter opkrævet i 2019 som vil reducere min ekstra udgift på de ca 2200 kr?
Jeg håber at der er en der vil kommenter, for jeg er temmelig frustreret i øjeblikket
Find
Citér
29-01-2020, 15:16
Besked: #20
kiertzner Offline

Hvad koster den rene kWh hos dit elselskab?

Jeg kommer til at skifte ca. 01/07 hvert år når mit nettoforbrug er omkring 0 og igen til 01/01 hvor jeg er årsopgjort pr. 31/12.

Så finder jeg elselskab som sælger strøm til 0 kr de næste 6 måneder.

Så skal jeg kun betale nettarif og evt. netto forbrug.

Tigo Smart Energy
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (3): « Forrige 1 2 3 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering