SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (5): 1 2 3 4 5 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Skift af el-selskab
28-12-2019, 16:48
Besked: #1
rapzak Offline

Skift af el-selskab
Hej,

Hvordan er det at det bliver et problem med skift af el-selskab "midt" i en periode?

Jeg har ikke problemer med afskrivning - kun iht. el-regningen.

/Kasper
Find
Citér
28-12-2019, 22:59
Besked: #2
Lars-Jacobsen Offline

RE: Skift af el-selskab
Hvis du er på den gamle netto ordning i gr. 6 så skal der laves en opgørelse når/hvis du skifter selskab. Dvs hvis du har noget “i banken” bliver det afregnet, og du kan ikke “gemme” det.
Så skift er som regel ikke noget problem i første halvdel af året, men måske i andet halvår.
Find
Citér
29-12-2019, 08:36
Besked: #3
klr Offline

(28-12-2019 22:59)Lars-Jacobsen Skrev:  Dvs hvis du har noget “i banken” bliver det afregnet, og du kan ikke “gemme” det.
Så skift er som regel ikke noget problem i første halvdel af året, men måske i andet halvår.

Spørgsmålet er jo så om det stadig er sådan. For nu er det man sender ud på nettet(sælger) jo uafhængigt af det man får fra nettet (køber), og det er jo "kun" afgifter der skal modregnes.

Egentlig skal el-selskabet jo nu kun bekymre sig om det man leverer.

Jeg kan ikke lige gennemskue alt i det her. Men jeg kan i hvert fald se, at det behøvede ikke at være et problem at skifte på vilkårligt tidspunkt.
Man kunne bare lave opgørelsen central eventuelt - alle oplysninger er jo tilstede. Altså kun 1 opgørelse pr. år - uanset hvor mange el-selskaber der har været involveret i løbet af året. Det ville samtidig spare noget administration. Men nej, el-selskaberne er "fredede".....

Selv skifter jeg her pr. 1.1.2020 og regner med at spare ca. 3.000/år.

(det bliver spændende at "opleve" den næste årsopgørelse, hvor det nu er betydeligt mere indviklet).

[Billede: sollinkdyn.gif]
Find
Citér
29-12-2019, 14:47 (Denne besked var sidst ændret: 29-12-2019 af 14:48 Lars-Jacobsen.)
Besked: #4
Lars-Jacobsen Offline

(29-12-2019 08:36)klr Skrev:  Spørgsmålet er jo så om det stadig er sådan. For nu er det man sender ud på nettet(sælger) jo uafhængigt af det man får fra nettet (køber), og det er jo "kun" afgifter der skal modregnes.

Ja det er fortsat sådan. Det er jo netop afgifterne man kan “sparre op” og afregne via nettoordningerne. Det har ikke noget med selve elprisen eller evt. overskud og tillæg herfor at gøre.
Så skiftes leverandør i “utide” (bemærk det er ikke alle der har 1. Januar som årlig skæringsdato) så skal der ske opgørelse og afregning af afgifterne.
Og de udgør som regel 3/4 af betalingen så det bør man være opmærksom på og tage med i sine beregninger.
Find
Citér
29-12-2019, 18:24
Besked: #5
klr Offline

Som sagt det kunne sagten være anderledes. Og det tror jeg også det bliver. Det er jo fuldstændig tåbeligt med al den decentrale administration.

Altså: 1 opgørelse pr. år uanset hvad.

Find
Citér
31-12-2019, 16:05
Besked: #6
alte Offline

Hej KLR,
Det var da en pæn besparelse du regner med. hvem og til hvilken pris skifter du fra og til ?
Find
Citér
01-01-2020, 08:47
Besked: #7
klr Offline

- pga. flexafregning, så skal man jo nu købe sin egen strøm tilbage, hvilket naurligvis betyder at der er betydeligt mere at handle med.

Mit forbrug er desuden alt i alt højt, da vi både har el-opvarming og plug-in bil. Jeg regner med jeg skal købe ca. 10.0000 (hvoraf jeg selv har "solgte" de ca. 6.000).

Mit nuværende el-selskab betaler jeg ca. 50 øre til pr. kwt.

Til Vindstød skal jeg betale ca 19 øre (inc. moms) gennem det her https://www.elforbundet.dk/ . Aftalen er i øvrigt uden binding og der betales ikke abonnement (0 kr).

Det giver de ca. 3.000 kr/år.

Jeg har i øvrigt haft fin kommunikation med både elforbundet og Vindstød. Ikke den hurtigste - men det fungerer. Og jeg har faktisk strøm her den første dag efter skiftet, haha.

Godt nytår!

Find
Citér
01-01-2020, 14:27
Besked: #8
rapzak Offline

KLR

Den forhandlet pris gælder vel kun 6mdr, hvad sker der så med aftalen, så skal den genforhandles, og bliver det et andet firma, så står du vel med samme problem?

Jeg tænker nemlig noget af det samme...

Jeg har dog ikke fået det sat igang endnu.

/Kasper
Find
Citér
01-01-2020, 15:03
Besked: #9
klr Offline

(01-01-2020 14:27)rapzak Skrev:  KLR

Den forhandlet pris gælder vel kun 6mdr, hvad sker der så med aftalen, så skal den genforhandles, og bliver det et andet firma, så står du vel med samme problem?

/Kasper

Det går nok.... Jeg holder skarpt øje med det. Jeg tror Vindstød kommer op med noget igen - de er jo nogle af de få der gider se det her på en lidt anden måde.

Men det kniber faktisk med de gode aftaler - især når man har stort forbrug (stik imod al logik - men typisk for energi-området, haha).

Jeg burde måske ikke skrive det, men jeg er bekendt med (fra hestens egen mund), at nogle el-selskaber slet ikke har travlt med gode aftaler til private - og slet ikke med flexafregning. Hvorfor ikke kunne man spørge? Fordi de ingen har interesse har i det - og deres private forbrugere er slet ikke interesseret i emnet (de har opgivet at forstå noget som helst vedr. el-området, og betaler bare). Det er kun nørder som os her i forum det interesserer. I min omgangskreds, hvoraf de flest jo ikke er nørder, har emnet ingen interesse - i hvert fald ikke til de gider noget. For den helt normale forbruger er der jo heller ikke så mange penge i det sådan set. Men vi har lige brugt nogle milliarder på at gøre klar til den helt store effektivisering (og liberalisering) på området.

Så bare kom igang. Jeg havde egentlig tænkt at vente et år, fordi jeg lige ville se, hvordan den næste årsopgørelsee vil forløbe (det gøres jo på en helt ny måde denne gang). Men hvad kander ske? Måske en del bøvl, men det er der også plads til.
Jeg har i hvert fald konstateret at på eloverblik.dk er alt på plads. Årsaflæsningen er slået igennem - og mit skift af leverandør er også slået igennem. Faktisk vil jeg gå så langt som at sige, at eloverblik fungerer rigtig godt nu.
Derimod trænger elpris.dk til en ordentlig omgang. I øvvrigt skal man ikke hænge sig i, at der normalt er løbende + 30 dages opsigelse - det fastholdes ikke i praksis. Der er faktisk visse juridiske problemer i at gøre det fra el-selskabernes side, det har jeg fået bekræftet af Forsyningstilsynet - men også af mit eget (bortset fra prisen helt udmærkede) nu forhenværende el-selskab.

Find
Citér
01-01-2020, 19:13
Besked: #10
rapzak Offline

Hej,

Det er det samme med Kredit forenings lån - mange betaler bare og så er det sådan...

Nå - nogle der tør give et bud på hvad de forskellige poster er på denne regning - samt hvor mange der vil blive på Net leverandør og hvor mange der vil flytte med el. abb.?
(de 2 føste vil flytte, men hvad med de 2 næste?)

/Kasper

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (5): 1 2 3 4 5 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering