SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
SMA ekspert
25-02-2020, 14:01 (Denne besked var sidst ændret: 25-02-2020 af 14:02 Kandersen01.)
Besked: #1
Kandersen01 Offline

SMA ekspert
Er der nogen her der har dybdegående teknisk viden om, hvordan SMA inverter med SMA batteri inverter+batteri med SMA Energy Meter rent faktisk fungere sammen?
Konkret er det modellerne:
SMA STP 6000TL-20 3-faset inverter.
SMA Sunnyboy Storage 2.5 batteri inverter med LGchem Resu 10H batteri.
SMA Energy Meter (monitor).

Jeg forsøger at få overblik over, hvad det præcist er jeg får af data fra de forskellige enheder, som pt er tilsluttet LAN, og via modbus protokollen samler jeg adskillige data på en Rpi som kører med Influx database og Grafana. (Det hele via openhab2, men det er som sådan irrelevant).

SMA´s modbus vejledning er ikke speciel konkret. Og manualen til SMA Sunnyboy Storage er i mange tilfælde skrevet til folk med netop dybdegående viden, og så er den total mangelfuld på alt for mange punkter. Det er primært samspillet mellem STP 6000Tl-20 og Sunnyboy Storage samt Energy Meteret som jeg har meget svært ved at forstå.
Og dernæst så er det de data som jeg hiver ud af Sunnyboy Storage, som virkelig forvirrer min opfattelse.

Årsagen er, at jeg her d. 20 februar endelig fik skiftet måler fra fasemåler til summationsmåler. Og i den forbindelse har jeg sat mig for, at nu skal jeg sgu lære, hvordan pokker det her rigtig hænger sammen, og hvad det er for data jeg egentlig sidder og glor på er. Selvom jeg endnu mangler at få data fra den nye måler, så er der nogle ting som undre mig helt enormt. Men når jeg ikke er sikker på, hvad det er jeg kigger på, så kan det lige så vel være min opfattelse som er forkert.

Fx kan jeg få vist forbrug på alle tre faser via modbus registrer fra Sunnyboy Storage, men dette kan fysisk ikke lade sig gøre, da SunnyBoy kun er 1-faset. Så min formodning er, at den får data fra Energy Meter, hvilket passer helt fint, da den er 3-faset og kommunikere med inverterne.

Men, så kommer balladen:
Når anlægget producere mere strøm end husstanden forbruger, så kan jeg se på den fase hvor Sunnyboy er forbundet, at forbruget FRA grid stiger i takt med, hvor meget anlægget producere. Og hvis jeg forstår dette rigtigt, så betyder det, at der hentes strøm fra nettet på denne fase. Det giver bare ingen mening, da anlægget jo producere mere end husstandens forbrug + hvad der lades på batteriet.
De to andre faser står på 0 (nul) kW
Fx når anlægget producere 3kW, så kan jeg se et forbrug på fase 1 på lige godt 1 kW.
Husstandens forbrug ligger mellem 3-400 Watt. Og batteriet lades med 2500 watt. Resten (1-200 watt) sendes ud på Grid.
Det betyder, at der reelt er et forbrug på ca. 1 kW, som et eller andet sted blot forsvinder ud i den blå luft. Og det kan fysisk ikke lade sig gøre med strøm, sådan som jeg er oplært.

Derfor er jeg i tvivl om, hvad pokker det egentlig er jeg kigger på. Og søger derfor nogen der kender det her ret dybdegående.
Find
Citér
25-02-2020, 23:46
Besked: #2
Kandersen01 Offline

RE: SMA ekspert
Umiddelbart er der ikke noget der vender forkert.

Og efter at have brugt en del timer i dag på at vende og dreje det her på alle leder og kanter, så er jeg efterhånden af den overbevisning, at det er helt korrekt det jeg ser, og alt er faktisk som det skal være, selvom det umiddelbart lyder forkert.
Hvis jeg skal forsøge forklare ud fra et eksempel. (Det er lidt tricky, så hold tungen lige i munden. Det er lidt den omvendte verden):

Batteri-inverteren sidder på fase 1. (vigtig oplysning).

Solcelleanlægget producerer 1000 Watt
Huset forbruger 600 watt.
Så er der egentlig 400 Watt i overskud.

De 400 watt sendes "principielt" ud på Grid, men de samme 400 watt aftages igen samtidig på fase 1 til batteriet, fordi det er det overskud der er til at aftage i følge summationsmåleren.

Hvis solcelleanlægget havde producerer 4000 watt, og huset stadigvæk forbruger 600 watt, så vil der være 3600 watt i overskud.
Alle 3600 watt sendes til Grid, og så "hjemtages" der 2500 watt til batteriet, (fordi det maks kan lade med 2500 watt), resten er rent overskud, (1100 watt).

Det forklarer netop, hvorfor jeg aftager strøm samtidig med jeg sender overskud ud på Grid. Men regnestykket foregår i virkeligheden i summationsmåleren (SMA Energy Meter). Og regnestykket kommer til at passe på den måde.

Lyder det helt forkert?
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering